Halstermak maken van sterke bijna 2 jarige?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FlyingHigh

Halstermak maken van sterke bijna 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:58

Hellupppp........met mijn goede hart heb ik in het voorjaar de enige nazaat van mijn ruin ( ) van de voedselketen weten te redden. Hij is een kruising van een IJslandse merrie met een Paint- inmiddels ruin-. Deze jonge vent was er zwaar belabbert aan toe, broodmager en in zijn 1e levensjaar barweinig mensen gezien. Dit betekent dat hij dus ook nog nooit een halster had omgehad, voordat ik 'm had. Toen we hem in het natuurgebied vingen, hebben we hem gesedeerd en in de trailer getild. In de 1,5 urige rit, heeft hij de complete trailer onderzocht, van boven naar beneden en ook nog eens op de kop, , een drama dus. Direct naar de kliniek gebracht, waar we hem hebben laten castreren en zijn hoeven onder narcose hebben bij laten werken.
Daarna lekker de wei in, een heeeeeeeeeeeeeele poos, . Heerlijk natuurlijk, want hij was samen met zijn vader en twee andere merries.
Inmiddels is het een kerel van 1.35m geworden, een forse beer. Nog altijd erg op zijn hoede voor mensen, maar komt toch ook graag een knuffel halen bij iemand die hij kent. Het wordt tijd voor een nette pony- opvoeding.
Met veel geduld krijg ik nu binnen een paar minuten zijn halster om, en daar blijft het bij. Meelopen is er niet bij, dat is een spectakel!! Eerst die ezel- houding (neeeeee, wil het niettttt) en vervolgens alle kanten opspringen om aan de dans te ontkomen.
Wie heeft er ervaring met onopgevoed jong onstuimig spul en heeft tips? Deze jongeman hoeft maar een paar dingen te leren: halstermak worden, meelopen en vaststaan. Ook moet hij zich kunnen gedragen bij de smid.
Hij is dominant (uhm, hoop hij ), maar heeft veel respect voor mij. Wie kan me eventueel wat tips over de seven games van Parelli geven? Is dat wat voor deze gozer?

Ik hoop op veel bruikbare, paard- vriendelijke en -duidelijke tips.

-Karen-

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:00

Ik heb een compleet parelli pakket, lenen ?
( de nieuwste versie met dvd's etc )

Anoniem

Re: Halstermak maken van sterke bijna 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:07

Monkey see, monkey do wil nog wel eens helpen
Dus doe ze allemaal een halster om en neem ze mee, 9 van de 10 keer wandelen ze dan zo mee.
Daarna rustig uitbouwen, 1 paard in het land laten staan, 2 paarden in het land laten staan en na een poosje alleen mee.
Op deze manier leren wij de veulens aan het halstertje meelopen en het werkt perfect.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:09

Een paard moet niet alleen meelopen omdat jij dat wil maar omdat hij jou ziet als leider en jou volgt. Je zou kunnen proberen om een boek van monty roberts (bijv. De man die naar paarden luistert) te lezen, en aan de hand daarvan je pony leren om jou te zien als leider en de join-up te leren gebruiken...

Duhelo

Re: Halstermak maken van sterke bijna 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:04

veel belonen,
doe het halster aan, lang touw, liefst in een cirkelpaddock en een longe.
en ga er gewoon naast gaan staan
zet hij een stapje, meelopen, en belonen.
na een tijdje proberen te lokken dat hij een stapje on jou richting zet
en zo proberen om te vormen dat hij jouw volgt in plaats van omgekeerd.
geen druk op het touw zetten!
en geduld is een schone deugd.
het kan gerust zij dat je daar een halfuur gaat staan zonder dat hij een stap verzet...