Welk zadeldek voor inrijden paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

estja

Welk zadeldek voor inrijden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 20:55

Het serieuze werk gaat morgen beginnen: dan wordt mijn 3,5 jarige KWPN'er voor het eerst gelongeerd door degene die mij helpt met inrijden. Nu gaf diegene aan dat ik straks het beste onder het zadel een bontje of een gelpad kon leggen of een dekje met aan de onderkant een stuk bont eraan. Mijn vraag is; hebben jullie nog goede tips of adviezen of ervaringen hierover? Ik hoor het graag! Voor alle duidelijkheid: het paard heeft al vaak een zadel op gehad en heeft nu een oud maar passend zadel voor de eerste tijd. Het dekje is echt bedoeld om eronder te leggen als ik ga rijden.

Alvast bedankt voor jullie tips.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:03

Ik zou er een wat dikker dekje op leggen, bijvoorbeeld een bont shabrak. Dit absorbeert de schokken wat meer. Maar een normaal shabrak is ook prima.

elmiran

Re: Welk zadeldek voor inrijden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:06

Ik heb m'n paard gewoon ingereden met een normaal dressuurdekje. Denk dat het niet veel uit maakt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:12

ik gebruik altijd een zadelvormig in het begin, mocht een tikje nodig zijn dat tik je niet tegen het shabrak maar tegen de kont wat natuurlijk de bedoeling is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:13

Ik heb daar eigenlijk nooit naar gekeken
een gewoon dekje wat op dat moment zuiver was

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:51

0ojannekeo0 schreef:
ik gebruik altijd een zadelvormig in het begin, mocht een tikje nodig zijn dat tik je niet tegen het shabrak maar tegen de kont wat natuurlijk de bedoeling is

Volgens mij is het de bedoeling een tikje achter je KUIT te geven. Hij moet op je kuit naar voren dus..Maar goed. Ik heb er vanaf het begin af aan een bontonderlegger onder gehad en nu nog.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 23:05

Wat me zelf aanspreekt is een gewoon sjabrak met alleen aan de bovenkant een strook bont. Je ziet dan met rijden dus geen bont. Ik vind die dekjes met zo'n weelderige bontrand om je zadel niks voor mij. Nou zag ik dat Harry's horse ze heeft. (art. nummer 3260142) Ikke blij want HH is meestal ook erg prijsgunstig, komen die pas in februari op de markt! grrrr. Weet iemand een ander merk die ze ook heeft?

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:07

Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt, belangrijk is dat het paard het een en ander al gewend is, dan hoeft dat shabrak ook niet vele meer uit te maken, ik zou wel een dikker shabrak gebruiken,miss komt hetdan allemaal wat fijner aan voor het paard.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:10

Ik weet dat een tijd geleden bij de Lidl ze dekjes hadden die bont hadden bij de rug en dan aan de binnenkant van het dekje. Wellicht kan je dat merk achterhalen, ik heb er alleen geen van. En anders een lekker dikke pad.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:02

euhm...gewoon een schoon, chabrak...met een goed passend zadel moet dat geen probleem zijn toch?

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:04

ik ga met rubywhite mee als het zadel maar past dan is dat dekje niet zo een punt

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:18

Ik ga met Ruby en Onley mee, als het zadel goed past hoef je er toch geen extra dingen op te leggen, lijkt mij dat als je dan een extra dik dek onder legt je zadel er alleen maar beroerder van gaat liggen.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 07:38

Ik heb nooit een dekje aangepast aan de leeftijd van het paard. Laatste paard wat ik ingereden heb (alweer enkele jaartjes terug) had dan ook gewoon een dekje onder haar zadel, niets speciaals.

Ik ben van mening dat als je zadel past, je er zeker geen te dikke dekjes onder moet gaan leggen, zo komt je zadel strakker op je paard te liggen en heeft hij dus minder ruimte bij bijv. de schoft dan nodig is.