Kosten veulen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsiedipsie

Kosten veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 20:09

Eerst even een korte uitleg!! Ik wil misschien een veulen van 6 maanden gaan kopen. Het is een fjord hengst.
Ik heb voldoende ervaring met paarden, waaronder hengsten ook met inrijden enzo. Ik wil graag een veulen kopen omdat ik het veulen dan helemaal naar mijn hand kan zetten, dit is minder/niet het geval bij een paard wat al een stuk ouder is.

Nu ben ik me af aan het vragen met welke kosten ik hier rekening moet houden. Zou ik het veulen moeten verzekeren voor ziektekosten?

Onder kosten geen stalling, aankoop en verzorgingsspullen meerekenen dit is allemaal geregeld.

Heel erg bedankt!

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:16

Nou jaarlijkse enting. met voorrijkosten 50 euro. De eerste enting moet hij dan nog hebben, en dan een vervolg enting na 6 weken en dan om het jaar.

Wormenkuur elke 2 maanden 10 euro, is voor 600 kilo. Dus kan je misschien 2 a 3 keer mee doen.

Hoefsmid. 20/25 euro om de 2 maanden.

Verzekering, licht eraan of je dat wil, en dat kan je zoduur maken en uitgebreid als je zelf wilt.

Ipsiedipsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:01

Bedankt voor je reactie. Zijn er nog meer mensen die me een idee van de kosten kunnen geven? Ben ik dingen vergeten etc??

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:54

* Opfokkosten zomer +/- 50 euro pm
* Opfokkosten winter +/- 100 euro pm
* Enten 2x per jaar 40 euro
* Bekappen elke 2 maanden 25 euro
* Ontwormen elke 2 maanden 15 euro

Ipsiedipsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 11:23

Verder niemand??

arielh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:00

het ligt aan de dierenarts en de hoefmit want je hebt verschil in prijs

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:12

qua verzekerig, ik zou het wel doen, een veulen is een groot risico, het speelt rent vliegt en de kans dat er verwondingen komen is groot!
Je hoeft niet perse voor alles te gaan maar zou het wel doen, zo is je veulen ook verzekerd tegen blijvende ongeschiktheid door vergroeingen(wat vaak voorkomt bij veulens), facturen door trappen van andere paarden/ veulens etc.
Een fjordenveulen kan je voor €225 per jaar incl. ziektekosten verzekeren, wil je geen ziektekosten dan ben je ong. €75,- per jaar kwijt.

denk er wel aan, een veulen is een groot risico het is absoluut niet zeker dat hij als die 3 is geschikt is om te mee te werken.
Er kan dus een grote teleurstelling uit voortkomen omdat het veulen beenproblemen heeft opgelopen tijdens zijn kind zijn, longproblemen heeft ontwikkeld of een groeiachterstand heeft wegens geen genoeg beweging of verkeerd voer(en dat kan altijd gebeuren, als hij de minste in zijn groep is en dus als laatste pas de kans krijgt om te eten is een vitamine tekort zo ontstaan!)

statistisch gezien is 1 op de 5 veulens niet geschikt om mee te werken als ze 3 jaar of ouder zijn