Alternatief bitje, geen ijzer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Alternatief bitje, geen ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 19:38

Ik ben erachter gekomen dat m'n paard eigenlijk liever geen ijzeren bit in d'r smoeltje heeft. Heb het nu omwikkeld met zeemleer, en ze ontspant veel makkelijker. Nu ben ik dus aan 't brainstormen wat voor bit er dan wél in kan... Ik rij behoorlijk fanatiek, dressuurwedstrijden, en een alto bitloos iets is dus zeker geen optie.
Dubbelgebroken vind ze 't fijnst.
Wie heeft goede ervaringen met kunststof bitten? Welk merk en model? Rubber vind ik geen optie ivm blaarvorming. Heb er al eens een dikke rubberen ongebroken trens in gehad, en dat vond ze helemáál niks (was ook een echte hele mond vol... naar mijn mening veel te dik)
Ik wil niks scherps of iets oplossen met bitten, ik wil gewoon m'n paard een plezier doen. Haar tanden zijn oké trouwens.

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:46

ja er zijn paarden die metaal gewoon niet fijn vinden.

er zijn kunststof bitten op de markt, wel enkel gebroken of ongebroken. de Nathe is er 1 van.
die heb ik ook wel eens gebruikt mijn paardje vond em wel prettig (die heeft overigens geen probleem met metaal). maar die loopt ook met een rubberbitje lekker.

een kennis van mij heeft ooit eens voor haar paard die ook kunststof verschrikkelijk vond een bitje van hout gemaakt. soort van houtenbezemsteel met 2 ringen, die liep daar geweldig op
ik heb zelf ook een liggen van hout, maar ik heb er zelf nog nooit mee gereden. ervaringen daarmee kan ik je dus niet geven. kan wel een foto voor je maken van dat bitje.
zij reed daar toendertijd (is al een paar jaar geleden) ook wedstrijden mee.

ellepel

Re: Alternatief bitje, geen ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:04

heb je ook al geprobeerd om met bijvoorbeeld koper te gaan rijden??
niet alle paarden kunnen tegen het materiaal----blaarvorming--

of een juist veel dunner of dikker bit?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:09

of een leren bitje?

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:10

ik gebruik ook leren bitjes.
het vormt zich naar de paardenmond.
het is het enige bit wat mijn paard verdraagt.

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:41

Afbeelding
zoiets?

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:54

Lederen bitjes zijn niet toegestaan op de wedstrijden. Pak 't reglement van de KNHS er eens bij voordat je gaat shoppen.

Happy Mouth-bitjes zijn wel toegestaan maar daarmee moet je uitkijken. Als 't paard erop kauwt dan kunnen er scherpe randjes aan komen.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:56

een happy mouth iets misschien???

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:59

Ik heb een tijdje met een kunstof/plastic bitje gereden omdat het een paard was die best gevoelig was en daar goed op liep. Het zijn erg zachte bitjes en zien dr bijna net zo uit als een trensje. Het was trouwens wel een bitje die voor de westernsport word gebruikt maar ik weet bijna wel zeker dat ze die ook in "dressuurvorm" hebben.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:00

Ik had ook een leren bit. Vond hem heel fijn, maar nadeel vind ik dat ze best duur zijn en redelijk snel slijten. Er zitten nu scherpe randen aan, terwijl mijn paard er niet echt hard op kauwt.
Ik ben nu dus ook op zoek naar iets anders dat of langer mee gaat of goedkoper is. Maar geen metaal en heel vriendelijk voor de mond.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 22:25

Leer begin ik niet aan, mag niet op concours en ik vind het geen prettig idee zo'n riem in z'n mond.

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:44

koper? Ik heb vereder gen ervaring ermee, ik heb ook geen idee wat voor effect het heeft, maar i kweet wel dat het bestaat,

Zelf heb ik dubbelgebroken met koperen middenstukje, heeft mn pony altijd wel fijn op gelopen. Maar er zijnt iets met de Ionen te zijn dat de 2 metalen stroomstootjes veroorzaken

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 06:39

Ik gebruik een ongebroken Nathe trens, mijn paard vindt rvs of aurigan minder prettig. Dit bit neemt ze graag aan. De Nathe bitten zijn van een ander kunststof gemaakt dan de Happy Mouth bitten, die heeft mijn paard bij het passen al stuk gekauwd, en het Nathe bit zit na 1.5 jaar nog geen krasje op.

Bij www.divoza.nl is deze versie te koop:
Afbeelding

In de beschrijving lijkt het alsof het om een rubberen bit gaat, dit is niet zo. Nathe bitten zijn glad en niet stroef zoals rubber.

StalGriendt

Re: Alternatief bitje, geen ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:39

Happy mouth zijn fijne bitjes, ik heb er ook een (voor mijn paard dan he) die werd altijd heel druk in haar hoofd met een ijzeren bit maar met een happy mouth niet meer.

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:48

Ann schreef:
Ik gebruik een ongebroken Nathe trens, mijn paard vindt rvs of aurigan minder prettig. Dit bit neemt ze graag aan. De Nathe bitten zijn van een ander kunststof gemaakt dan de Happy Mouth bitten, die heeft mijn paard bij het passen al stuk gekauwd, en het Nathe bit zit na 1.5 jaar nog geen krasje op.

Bij www.divoza.nl is deze versie te koop:
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... .jpg[/img]

In de beschrijving lijkt het alsof het om een rubberen bit gaat, dit is niet zo. Nathe bitten zijn glad en niet stroef zoals rubber.

Ik rijd momenteel ook met een ongebroken kunststof watertrensje. Dat bit heb ik in bruikleen van mijn instructrice (voordien reed ik met een dubbelgebroken bustrens). Het bevalt goed, dus ik zou er ook zo één willen kopen en had dit al gezien op de site van Divoza. Maar ik vraag me af of dit ook zo soepel is. Kan je dit bit ook dubbelvouwen?

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:08

Nee, je kunt dit bit niet dubbelvouwen, het is wel enigzins flexibel, maar zeker niet slap.

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:08

Ik heb een happymouth dubbelgebroken voor mijn Appie merrie, ze had altijd erg moeite om een ijzeren bitje aan te nemen, vooral in de winter. Met deze heb ik dat probleem niet meer!