Verschil bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Thokki4life

Verschil bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 18:29

hallo.
ik heb even een vraagje want van sommige mensen waar ik het aan heb gevraagt zeggen bijna allemaal iets anders of weten het niet.

wat is nu eigenlijk het verschil tussen een bustrens en watertrens? van functie dan. want het verschil tussen hoe het eruit ziet weet ik wel.

groetjes margot

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:09

Naar mijn weten is het enige verschil dat een bustrens iets dikker is bij de mondhoeken, en dus ook wat zwaarder (ligt er natuurlijk ook aan wat voor een), en er geen velletjes tussen kunnen komen.

ellepel

Re: Verschil bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:11

een watertrens werkt naar mijn mening iets scherper in.
door de losse ringen heb je ook iets meer kans dat er velletjes van je paard tusen kunnen komen.

hoeft niet hoor, ik rijd zelf al jaren met een water trensje ( dubbelgebroken) en nooit last van gehad.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:14

In een watertrens zit meer beweging door de losse ringen. Sommige paarden vinden dat prettiger, omdat ze er meer mee kunnen spelen.

elmiran

Re: Verschil bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:53

Bij een watertrens kan het velletje tussen de bitringen komen. Vind zelf een bustrens een fijner bit omdat m'n paard wel een gevoelige huid heeft en t velletje er dus wel eens tussen kwam. Voor m'n pony's gebruik ik een dubbelgebroken watertrens.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:57

Een bustrens ligt stabieler in de mond.
Een watertrens daar kan een paard meer mee spelen.

Het is dus net wat een paard fijn vind.
De ene houd van een rustig iets in zijn mond en vind dat gewiebel maar niks.
De ander vind het fijn dat het wat kan rommelen

Persoonlijk merk ik nooit erg veel verschil bij de paarden tussen water en bus trens.

Als je een deugelijke watertrens koopt, die past, zitten er nooit velletjes tussen.
dat is alleen met versleten rommel.

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:35

ik ga over een aantal maandjes mn paardje inrijden en ik zou graag willen weten wat voor soort bit ik nodig heb...
hoe weet ik trouwens welke "maat" ik moet nemen? 11,5 cm 12,5 cm enz enz. kan je dat opmeten?

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:04

bustrens heeft vaste ringen, en werkt naa mijn mening niet scherp in. een watertrens heeft losse ringen, en werkt scherper in. maar op de lagen zouden ze hetzelfde werken denk ik, als je bijv. een enkelgebroken hebt of een dubbelgebroken.. dna is het enigste verschil idd de losse ringen...

ook heb je natuurlijk holle bitten en massieve bitten.... de massieve zijn zwaarder, waardoor deze stiller in de mond liggen..

een 12,5 is voor een e-pony of klein paard, en een 13,5 hebben de meeste paarden.. ook heb je soms 14 of 14,5 voor de paarden met een grotere mond...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:23

De maat van het paard zegt niet alles, kijk naar de mondspleet (mijn paard van 1.70 had een 12).

Je kunt evt. trensjes lenen bij de ruitersportzaak om te passen of een trensje lenen van kennissen en als je die maat niet weet met een touwtje nameten.

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:47

Ik heb zelf dubbelgrbroken en enelgebroken watertrens... Ik rijd met ede enkelgebroken omdat ik het liefst niets bijzonders bij mn pony gebruik zolang hij goed loopt