hoeveel voer voor een paard wat snel mager wordt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

hoeveel voer voor een paard wat snel mager wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 18:05

ik wilde weten hoeveel voer een paard moet hebben dat een half uurtje per dag rustig werk doet.
soms longeren soms rijden.
het is een paard dat snel mager wordt.
wat voeren jullie dan en is er nog een tip om haar wat steviger te krijgen?
ze staat overdag ook in de winter buiten.
in de nacht op stal.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:12

Het is heel lastig om een paard wat snel dun is dik(ker) te krijgen. Ik spreek (helaas) uit ervaring. Mijn merrie Tina is ook zo'n paard.
Bietenpulp of maïsmeel zijn dikmakers. Ik ga van de week meel proberen (de voeragehandel had het nog niet).

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:26

Je zou na het rijden of ander werk een halve kg slobber kunnen geven (evt met maismeel)
Verder kan je wat extra ruwvoer bijvoeren, van kuil bv worden ze wat dikker als van hooi.

ellepel

Re: hoeveel voer voor een paard wat snel mager wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:14

eerst kijken naar wat je nu voert. minimaal 4x per dag hooi is voor een dier wat snel afvalt het allerbeste.

hooi van goede kwaliteit 1e snee kan prima.

van teveel krachtvoer word een paard juist eerder druk van waardoor het nog meer kan afvallen dus alleen dat geven wat nodig is, 1-2 kilo per dag is voor dit dier dan meer dan genoeg.

wortels zijn een goede dikmaker ( niet meer dan 3 dikke per dag!! anders werkt het juist laxerend) evenals gebroken mais of een granenmengsel.

tanden zijn wel goed bij dit dier?

Enamorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 20:52

Dr tanden zijn einde van de zomer nog nagekeken was in orde. Bloed was goed (geen worminfectie of vit/mineralentekort et.). Kuil werd af geraden door de dierenarts ivm gevoeligheid voor spierbevangenheid * zat ze tegen aan toen ik ze 3 kilo brok liet geven op aanraden van de dierenarts* moest minimaal 6 plakken hooi op een dag geven, 2 kilo eiwitarme brok en lijnzaadolie 400 ml. Maar die olie luste ze niet dus ben ik die subli em gaan halen luste ze ook niet dus iedere keer heeeeeel klein beetje door de slobber gemaakt van muesli dus schoot ook niet op. Muesli en granen had de da het niet zo op ivm de spierbevangenheidskwestie ivm de suikers in de muesli en granen schijnen ook niet goed te zijn in dat geval. Daarom geef ik niet zo veel van die dingen bij. er is een tijdje subli ponybrok gevoerd maar dat at ze met lange tanden (bleven ook restjes liggen in dr bak) en ben etiketten gaan vergelijken en voederkaart van subli en leek net of dr meer eiwit in zat dan in de basisbrok van subli van stal
Als er slechte plakken in het hooi zitten of het ruikt muf en stoffig dan eet madam het ook niet en dan geeft arjan dr de andere dag minder hooi omdat ze dan geen honger heeft zegt die dan gek he

sabineG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:09

mijn paard heeft ook echt goed en genoeg voer nodig... Hij krijgt per dat 3,5 kilo biks. Dubbel hooi en kuil, bietenpulp en nog slobber met muesli. Dit werkt bij hem perfect... En heeft het ook echt nodig!!