Veelzijdigheids- versus dressuurzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Veelzijdigheids- versus dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 11:33

Ik sta op het punt een nieuw zadel te kopen. Ik rijd momenteel met een Wintec 500 dressuurzadel. Dit zadel was bedoeld als tijdelijk zadel en ik ben het stilaan helemaal beu gezien en mijn paard is nu 4,5... tijd voor een ander zadel dus

Ik rijd recreatief, heb één keer per week dressuurles, hobbel daarnaast nog een paar keer per week op mijn eentje door de bak, en houd vooral van lange buitenritten. Ik heb vroeger veel gesprongen maar de laatste 10 jaar heb ik dat amper nog gedaan. Echter, mijn paard blijkt tamelijk goed te kunnen springen en doet dit ook graag (een kennis heeft er een paar keer mee gesprongen), dus stiekem ben ik van plan er in de toekomst ook mee te gaan springen. Ik wou dus in eerste instantie voor een veelzijdigheidszadel richting dressuur (zoals de Kieffer Aachen) gaan, dat lijkt me in mijn situatie een logische keuze.

Echter, ik kan de knoop maar niet doorhakken, ik rijd nl veel liever met een dressuurzadel (en ik vind dat ook veel mooier ).

Heeft er iemand ervaring met een veelzijdigheidszadel richting dressuur, en hoe bevalt dat?

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:03

Ik zelf heb een JC rubin ook erg fijn!! Is vlz richting dress. Je zit er ook goed vast in. Zelf zit ik ook liever op een dressuurzadel. En zelf spring ik ook wel eens met een dress zadel en kan dit goed met het dressuurzadel!!!

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:12

dressuurzadel vind ik echt veel beter
zit veel netter, en vind t ook veel beter zitten

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:13

Whisperke schreef:
Ik zelf heb een JC rubin ook erg fijn!! Is vlz richting dress. Je zit er ook goed vast in. Zelf zit ik ook liever op een dressuurzadel. En zelf spring ik ook wel eens met een dress zadel en kan dit goed met het dressuurzadel!!!

ik spring ook weleens met mn dressuurzadel

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:15

met een dressuurzadel kan je ook goed springen hoor, zeker tot ongeveer een meter.
je mag er ook gewoon wedstrijden mee springen.

als jij dus maar af en toe springt en een dressuurzadel zoveel lekkerder vind zitten zou ik gewoon voor een dressuurzadel gaan.
ik ben zelf helemaal verkikkerd op de stubben scandica, daar kon ik mijn beugels ook nog een paar gaten korter in maken zodat je nog makkelijker kon springen.

en als je na een tijdje toch besluit om meer te gaan springen kan je altijd een leuke oude stubben oid op de kop tikken. die heb je wel voor tweehonderd euro

Eilandje

Re: Veelzijdigheids- versus dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 19:57

Hihi, eigenlijk had ik gehoopt dat iedereen ging zeggen dat een veelzijdigheidszadel richting dressuur geweldig zit want dat zou mijn keuze een stuk vergemakkelijkt hebben.

Pffff, ik zal er nog een paar nachtjes over slapen.

Maar springen jullie dan ook met een dressuurzadel met diepe zit

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:30

Ik heb nu ongeveer een half jaar een kieffer wien dressuurzadel. M'n paard heb ik gekocht als dressuurpaard (was nog niet beleerd maar ze had mooie gangen en was dus voor de dressuur gefokt) en nu blijkt ze dus ook erg goed te kunnen springen. Ik heb al een paar keer gesprongen, m'n paard is nog jong en was toen nog groen met springen dus die werkte al niet mee, en t zadel heeft een erg diepe zit en daar kon ik gewoon niet echt een laag sprongetje mee springen.

Ik heb voor m'n pony's een vhz richting springen. Erg fijn zadel, ook voor buiten rijden. Voor m'n andere pony heb ik een vhz richting dressuur. Zelf zou ik voor een vhz richting dressuur gaan dan zit je weer net iets netter in en je kunt er ook weer goed mee springen en buiten rijden.

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:47

ik heb een dressuur zadel en kan daar echt niet mee springen door rare sprongen van mijn pony enzo, dus heb er een wintec veelzeidig bij gekocht voor het springen en vind dat een stuk fijner, maar wil dan ook serieuzer gaan springen. mijn moeder heeft een veelzeidig richting dressuur, de kentauer nogwat, die dresuurt redelijk fijn( dressuurzadel gewent en je wilt toch niet meer anders) en met springen is het ook fijn zolang je niet te hoog gaat en geen geflipt paard hebt, want de beugels korter is nou eenmaal minder fijn.

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:03

Ik spring altijd met mijn dressuurzadel En ja ik heb een diepe zit.. gaat prima als je het gewend bent.. Ook maak ik af en toe lange buitenritten, en dat zit prima hoor!

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:23

Ik heb een VSD-zadel met een diepe zit en met 't springen zat ik mijn paard meer in de weg dan dat ik goed mee kon zitten. Ik spring dus ook wedstrijden (B, maar wel fanatiek lessen). Ik heb een oude tweedehands Stübben Siegfried erbij gekocht en dat springt super.

De keuze voor een zadel is heel persoonlijk. Ik kan niet fijn met mijn VSD springen terwijl een ander dat wel kan. Misschien kun je eens een VSD met diepe zit lenen om te proberen voor een keertje? Voelen hoe 't rijd, hoe 't je bevalt. Succes iig met je keuze.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:52

Ik zou ook voor een dressuurzadel gaan

Springen doe ik ook met dressuurzadel, zolang het niet te hoog is gaat dat best

Overigens heeft mijn zadel geen diepe zit.

Ik zou gewoon een aantal zadels proberen en daarna beslissen waar jij je prettig bij voelt.

Succes

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:44

Eilandje schreef:
Maar springen jullie dan ook met een dressuurzadel met diepe zit

ja hoor geen probleem, ik zit boven de sprong met een dressuurzadel zelfs netter als met springzadel

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:02

ik kan je springen met een dressuurzadel absoullut niet aanraden als je wat verder wil komen. Springen met een vzh gaat prima, ik heb met mijn Kieffer Aachen M gesprongen, maar als je eenmaal een springzadel gewend bent wil je ook niet anders meer. Persoonlijk investeerde ik in 2 zadels, een dressuur- en een springzadel.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:21

Ik zou ook een goed dressuurzadel kopen en een vzh richting spring of springzadeltje ernaast. Gewoon een goedkopere tweedehandse.

Als ik eens een sprongetje maak doe ik dat gewoon met mijn dressuurzadel met diepe zit, maar ik spring dan ook helemaal niet hoog. Weet niet hoe het voelt als je hoger gaat, lijkt me persoonlijk niet prettig.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:36

Lielle schreef:
ik kan je springen met een dressuurzadel absoullut niet aanraden als je wat verder wil komen. Springen met een vzh gaat prima, ik heb met mijn Kieffer Aachen M gesprongen, maar als je eenmaal een springzadel gewend bent wil je ook niet anders meer. Persoonlijk investeerde ik in 2 zadels, een dressuur- en een springzadel.

ik heb toch heel lang op springzadels gereden en ik kan nog seeds fijner springen met een dressuurzadel... mijn houding is dan echt veel beter

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:39

hm, niet mijn ervaring maar goed. Als het jou bevalt, vooral zo houden. Maar kun jij je beugels dan kort genoeg maken?

Overigens heeft een dressuurzadel het zwaratepunt anders liggen, ook voor je paard is het meestal fijner springen met een springzadel.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:41

jup, ik heb korte bovenbenen, kom daardoor niet met mijn knie over de wrong.
maar daarom vind ik de stubben scandica het fijnst, daarbij kan ik mijn beugels een stuk korter maken zonder dat ik over de wrong zit met mijn knie.
bij normale springzadels moet ik mijn beugels TE kort maken en dat komt mijn houding dus niet ten goede. de norbert koof vind ik opzich nog wel prettig, omdat die ook geschikt is voor mensen met korte benen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:45

ik open daar later een ander topic over, ik heb nl ook korte pootjes De Koof ken ik, rijdt idd lekker, maar zelf rijd ik met een Siegfried en een Lancelot.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:47

de lancelot heb ik nog niet op gezeten, maar bij de siegfried zitten de knoppen te ver weg

arielh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:10

als je een dresuurzadel leker vin zitten zou IK dat kiezen je kan er toch mee springen

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:48

Ik heb een tijd met een veelzijdigheidszadel gereden (was ook niet van een bekend merk en zat echt afschuwelijk) ik zou dus persoonlijk ook voor een dressuur zadel gaan. Maar als je dan inderdaad later de springkriebels terug te pakken krijgt zou ik ook opteren voor 2 zadels. Een spring en dressuurzadel. Maar dat word natuurlijk wel een dure zaak...
Persoonlijk moet ik écht geen veelzijdigheidszadel meer hebben

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:49

Ik rijd met een dressuurzadel, een Kieffer Wien, en zoals je wel weet spring ik ook vaak. Maar dat begin ik af te leren, ik mag nu een springzadel lenen, omdat het gewoon niet meer te doen valt. Indra is nog jong, en kan dus rare sprongen maken als ze springt (net als Yaan), verder lijkt het soms ook alsof je in een 'gat' valt als je paard landt, en dat is niet zo gezond voor je zelfvertrouwen. Ik zou dus opteren voor een dressuur- en springzadel, ik weet het, het is niet goedkoop, maar het is op lange termijn denk ik een beter oplossing.