aan de teugel??????? wat is dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Buddha

aan de teugel??????? wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 11:30

Mijn verzorgpony, (een haflinger) wil niet aan de teugel,
sterker nog, ze weet niet wat het is denk ik:P
ze snapt het niet,
verder loopt ze wel gewoon lekker, reageert goed op hulpen enz en is gewoon lekker los in der rug.
Maar zodra ik wat meer met de teugels bezig ben als normaal, denkt ze oh we moeten stoppen:P
tips????

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:35

je rijdt een paard niet aan de teugel door maar een beetje aan de voorkant te gaan trekken... je moet het van achter uit doen. Maak der lkkr actief, zorg dat ze op de achterhand gaat lopen...
je mag heus wel steun geven met de teugels... maar niet zomaar een beetje gaan trekken...

plutolover

Re: aan de teugel??????? wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:38

mijn haffie doet dat ook.Die gaat niet stoppen maar langzamer lopen. Ik denk dat je vooral veel been moet geven.En aventoe de binneteugel of was het nou de buitenteugel)weet even niet meer' geen spanning opzetten zodat het dier haar nek kan zakken. Zo is het mij verteld. (door een vriendin dan)

als ik het verkeerd hebt moet iemand anders me even coriseren..

en vooral je benen erbij houden.

Want mijn haflinger snap er ook niks van.Hij loopt heel ontspannen.zijn nek staat wel goed alleen die neus van hem wil tnog niet naar beneden..

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:41

Weet jij wat aan de teugel is ?
Der zijn verschillen hoor
Nouja voor aan de teugel :
Lekker actief lopen , niet uit mekaar , achterhand er onder . En ja , wat spelen met je teugels , alles mooi aangesloten , en een beetje buiging kruigen in de nek , de oren moeten nog het hoogste punt blijven .

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 11:44

hey, ja, even op de eerste reactie, ik trek niet zomaar aan de teugels hoor;) ik rijd haar goed voorwaarts, en goed los door veel figuren enz te rijden, tempowisselingen. Maar ik trek niet aan de teugels! gewoon een beetje spelen enz maar ik krijg weinig reactie, alleen dan dat ze wat langzamer gaat lopen

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:47

ow, oke.. ik dacht dat je trok, omdat je zei dat ze dan gewoon stopte.. sorry!

ja, idd... bene eraan houden...ook veel voltes enz..

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:49

Die van mij snapt het ook niet. Die loopt lekker ontspannen naar beneden maar net dat laatste stukje blijft ze te 'recht' met haar hals. Verder is ze goed aan het been etc.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:50

1 antwoord, zoek een fijne instructeur om je les te geven, en ga niet zomaar aanmodderen om te proberen je pony 'aan de teugel' te laten lopen. Het enige wat je dan misschien bereikt is dat ie dadelijk 'in de krul' loopt.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:35

Ik denk eigenlijk dat jij de goeie hulpen gewoon niet geeft..

La_Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:00

Even een opmerking van iemand op het haflingerforum (waar vaker deze vragen worden gesteld) tussen door waar ik het helemaal mee eens ben:

Citaat:
De woorden "aan de teugel lopen" en/of "in de krul laten lopen" (nog erger!!) is een kunstje.
idd, wat knijpen, been geven, trekken, slofje hier, tiedemann daar etc.

Echter, het correct naar beneden rijden noem ik liever "nageeflijk rijden"
Een paard moet voorwaarts zijn op je been.
Als een paard goed voorwaarts is, dan zal hij vaak je hand op willen zoeken.
Verder moet de achterhand er goed onder zitten.
Pas als een paard zijn achterhand goed gebruikt en ontspannen is in zijn lichaam, dan pas kan hij nageeflijk lopen!
Dus nageeflijk lopen is geen kunstje, het is een kwestie van spieren, achterhand, je hand volgen en ONTSPANNING.

Maar jij geeft aan dat ze langzamer gaat lopen als je gaat "spelen" met je teugels, blijf hierbij been geven. Binnenbeen, buitenteugel......
Verder heel veel tempowisselingen, uiteindelijk (als je heel veel geduld hebt) zal ze het doorkrijgen en gaan ontspannen en jou hand op gaan zoeken.

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 19:47

`bedankt voor de tips:D:D