hoe wassen bonte onderlegger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

This_is_me

hoe wassen bonte onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 06:23

Nou mijn vraag lijkt mij duidelijk...

Ik heb dus zo'n lams velle onderlegger. Zwarte stof boven en aan de randen en onder zit witte lams bont (voor zover het wit is) hoe moet ik dat ding wassen?? Er zat nl geen geschrijving bij.

VD week wilde ik hem nl wassen omdat er op het bont zwarte vlekken zaten, deze kreeg ik er helaas niet goed uit. Ik durf hem niet in de was te gooien omdat de zwarte kant giga afgeeft en tijdens de handwas ook vlekken heeft achter gelaten...

Wat moet ik doen om het weer schoon te krijgen???

Alane

Re: hoe wassen bonte onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 08:01

wasmachine open, lammetje erin en deurtje weer dicht, en dan iemand roepen die er verstand van heeft

In de wasmachine op het wolwasprogramma met een speciaal wasmiddel, bijv. die van Christ of kavalkade (kavalclean of zoiets, tube is leeg kan het dus niet nakijken )
Daarna laten drogen, niet op de verwarming of in de zon....
en als ie droog is met de hand "opborstelen" zodat ie weer fluffy wordt, of je doet hem na het wassen even kort in de droger met een paar tennisballen....

Het gebeurd wel vaker dat iets afgeeft als je het met de hand wast.... dat hoeft met een machinewas niet zo te zijn.

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 08:14

Ik was hem idd ook gewoon in de wasmachine met speciaal spul van Christ. Wolprogramma en hij blijft nog steeds super!! Succes!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:03

ik heb hem gewassen met woolite, is goedkoper als het spul van christ zelf en is ook perfect! op 30 graden op wolwasprogramma.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:18

Ik heb em met woolite op de hand gewassen, in een bad.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:45

Ik was 'm ook in de wasmachine op wolwasprogramma, 30 graden met gewoon wolwasmiddel. Hij komt er weer als nieuw uit!

This_is_me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 13:40

heej super, bedankt.. IK ga dat dus ook effe proberen.. NU maar hopen dat ie niet verkleurd haha

Kaunos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:07

Het wasmiddel van Christ oid is niet vergelijkbaar met Woolite. Woolite is voor wol, tot dusver dus goed, maar het speciale bontwasmiddel heeft een andere werking. Het zorgt er namelijk voor dat het leer (waar het bont opzit) niet ontvet en dus stug en stijf wordt. Woolite heeft die werking niet, dus ik zou je wel aanraden om speciaal wasmiddel voor leer/bont te nemen.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:38

Kaunos schreef:
Het wasmiddel van Christ oid is niet vergelijkbaar met Woolite. Woolite is voor wol, tot dusver dus goed, maar het speciale bontwasmiddel heeft een andere werking. Het zorgt er namelijk voor dat het leer (waar het bont opzit) niet ontvet en dus stug en stijf wordt. Woolite heeft die werking niet, dus ik zou je wel aanraden om speciaal wasmiddel voor leer/bont te nemen.

Precies... als je een onderlegger hebt van wol geweven op katoen dan volstaat een wolwasmiddel prima... maar een lamsvel/schapevel heeft toch echt dat speciale spul nodig..
Je wastof reinigd je leren hoofdstel toch ook niet met een wowasmiddel ????

This_is_me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 22:43

mmm volgens mij zit er geen leer onder hoor bij die van mij...

Of is dat heeeel zacht en soepel leer.. Het is gewoon zwarte stof..

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:04

Nou, ik heb hem ook pas voor het eerst gewassen. Gewoon op het wol programma. Schepje wasmiddel en scheutje Woolite erbij. Duurde wel daaaagen voordat hij gedroogd was bij mij.

This_is_me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 23:21

ja dat was ook zo toen ik hem met de hand heb gewassen.. Maar de vlekken kreeg ik er daarmee niet uit. Vandaar dat ik vroeg hoe jullie dat deden.. haha maar het drogen duurt idd een tijdje dus...

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:30

Ja, hij heeft bij mij echt dagen buiten in de tuin op een tafel gelegen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:55

bij mij gaat alles op stand B, 40 graden en het enige wat ik hoef te doen is wasmiddel erin te gooien...

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:38

This_is_me schreef:
mmm volgens mij zit er geen leer onder hoor bij die van mij...

Of is dat heeeel zacht en soepel leer.. Het is gewoon zwarte stof..

Dan is het een lamsvacht onderlegger, geschoren schaap op katoen geweven...

Bij de lamsvellen onderleggers is het leer ook heel soepel en omdat zo te houden heb je dus een speciaal wasmiddel nodig, en niet alleen voor het leer maar ook het wol heeft dat speciale spul nodig.

Je kunt, mi , een wollentrui niet vegelijken met een onderlegger.

VWB het drogen: op de hoogste stand centrifugeren en hij is binnen 1 nacht droog...

This_is_me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:00

Okeej daar zat dus het verschil.. Nooit geweten joh..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:49

Ik blijf zweren bij doodnormale groene zeep, werkt prima. ( op mijn schapenvachtschjabrak van Bartll)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:43

Alane schreef:
of je doet hem na het wassen even kort in de droger met een paar tennisballen....

En daarna een nieuwe wasmachine kopen ?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:48

Sammie schreef:
Alane schreef:
of je doet hem na het wassen even kort in de droger met een paar tennisballen....

En daarna een nieuwe wasmachine kopen ?

Waarom een nieuwe wasmachine kopen als je tennisballen in de droger doet??????

En ik doe al jaren tennisballen in de droger bij bijv. dekbedden, winterjassen enzo, om te voorkomen dat de vulling gaat klitten en dat ze dus fluffy blijven.....

velinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:43

Ik heb een bontonderlegger van kavalkade en daar staat op dat die niet in de wasmachine mag! Gaat dit dat ik deze met vanish met de hand was?

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:03

ik heb er ook eentje van kavalkade, heb een flesje kavalclean gekocht, 2 eetlepels daarvan in je wasmiddel en wassen op de wolstand, mijne kwam er zo goed als nieuw uit, was ook bang dat ie verpest zou zijn maar dat is dus niet. hij heeft wel 3 dagen liggen drogen omdat dat niet bij de verwarming oid of in de droger mag

This_is_me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 19:51

Dat spul ken je gewoon kopen in de ruiterzaak neem ik aan???

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:01

jup kost iets van 7,95, je kan er best lang mee doen omdat je dus maar 1-2 eetlepels per keer wassen nodig hebt. en ik ben niet van plan om m vaak te wassen want daar wordt ie op den duur toch wel leijk van denk ik

This_is_me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:37

ja das waar.. Nou ga ik vd week maar eens kijken. Heb hem een paar weken geleden met de hand gewassen maar daar wordie ook niet echt mooier van kan ik je zeggen..

velinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:13

Gaat dit ook met gewoon wasproduct: vanish, waspoeder? Want om eerlijk te zijn heb ik echt geen tijd meer om dat spul te gaan halen??