kan deze pony 32 zijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

kan deze pony 32 zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 23:19

hoi,

ik heb een tijdelijke verozrgpony die 32 zou zijn. zijn eigenaar heeft hem al 16 jaar en volgens zijn papieren zou hij 32 moeten zijn. het gaat om een 32 jarige welsh c-pony ruin.

de redenen dat ik twijfel:

- hij ziet eruit als een pony van hooguit 20 met slechts enkele grijze haren (ik weet het, dat zegt niks)
- hij bokt en steigerd flink onder het zadel (rij er zelf niet op, maar mijn stiefzusje) en schiet er veel vandoor
- hij heeft nog een hele mooie bouw voor zo'n oudje
- hij zou weinig tot geen conditie hebben en heb er vandaag 3 uur mee gewandeld omdat hij zelf aangaf dat aan te kunnen, om vervolgens heel de weg flink te stappen en grote stukken te draven (ik liep ernaast) en was niet eens moe toen we terug waren
- hij is pittig, hij toont sterk verzet bij het longeren en dergelijke.

ik zal proberen om deze week een foto erbij te plaatsen zodat jullie ook een beeld hebben, maar ik geloof niet echt dat hij 32 is.

wat denken jullie?

groetjes Christi

elisatjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:26

het zou best kunnen hoor.. op de manege waar ik vroeger reed was ook zo'n oudje die vrij pittig was, liep gewoon 2-3 lessen per dag en had plezier in het werk, toch was ie al 33..
en daarbij, die papieren liegen niet denk ik zo...

tjielp17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:52

Ja het zou nog best kunnen want bij mij op stal loopt een pony welsh/arabier hengst van 33 en die dekt nog steeds!
en het is niet aan hem af te zien dat ie al zo oud is hoor!

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:57

Op mijn vorige stal stond ook een ouwetje, ze was ergens achter in de 20 ik weet het niet meer precies. Heel braaf hoor, maar ging je dr mee naar het bos dan dacht ze echt dat ze weer jong was.... hihihi

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:59

Ja het kan wel hoor...

maar soms vergissen ze zich wel eens...

Mijn vriendin der pony is eigenlijk 14 maar de dierenarts weet het zeker dat ze 12 is maar dat is zeker niet zo...

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:01

Jadee schreef:
Ja het kan wel hoor...

maar soms vergissen ze zich wel eens...

Mijn vriendin der pony is eigenlijk 14 maar de dierenarts weet het zeker dat ze 12 is maar dat is zeker niet zo...

dat is een verschil van 2 jaar en niet van 10 jaar

ik ben wel ens benieuwd naar de foto

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:08

Ja okee..

hij keek naar het gebid..

x_shirley_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:19

Ik heb een oud paard gereden (35 jaar) van 1.86 hoog, die je er af en toe gewoon vanaf gooide, dan werd ie helemaal blij en ging die allemaal springen ..Kan dus wel hoor .

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:31

En waarom zou iemand toen der tijd dan hebben gezegd dat ie 16 was, en (als ie echt jonger zou zijn) waaron niet 6?? voor een pony van 6 krijg je meestal meer geld

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:36

Op de manege hadden we ook z'n oudje.
En 3 jaar terug ging ik ff op m stappen.. (les was nog niet begonnen en meisje was er nog niet)
Dus ik ging om de hal stappen de andere ruiterjes gingen in draf de hoek om en der komt ineens een nek op begint te dribbelen en bokken omdat hj erachter aan wou.
De manege eigenaarresse zei al: rij m maar ff in de bak een paar rondjes aners valt t beginnertje er nog af,
Dus ik de bak in en telkens als ik m wou aansporen begon hij te bokken..
Ff later stapte ik eraf en zag ik mijn sporen..
Hehe, dat was het hele probleem..
Maar goed dit beest was ok 30 maar niet af te zien aan zijn wilde kuren.

Het kan maar zo dat een pony jong er uit ziet en zich jong gedraagd omdat hij zich nog goed voeld.
Het slimste is om even naar de tanden te kijken... (of te laten kijken)

ellepel

Re: kan deze pony 32 zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:24

mond open doen en de tanden bekijken, dan weet je t!!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:29

Kan best hoor. Ik heb een tijd geleden op een welsh a gereden van 27 jaar (stond ook in haar papieren) maar daar zat nog genoeg pit in, iets te veel zelfs voor haar jonge eigenaartje....
Ook die merrie was nog niet echt grijs, conditie genoeg etc

SnoWw_Torr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:31

hoi ik heb een verzorgie van 27 en diej bokt en stijgerd ook heel erg en er staat nog een heel oud shetje bij ons op stal die bokt ook nog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 10:14

ellepel schreef:

heb je dat al gedaan?

snoopy19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:32

nou als dat volgens de papieren van de pony staat, dan zal het wel kloppen. En bij osn op stal staat ene b pony, esthertje, die is ook al 30, die is alleen een beetje grijs als je haar voorplukje opzij schuift, verder is ze topfit, rijd nog wedstrijden, zijn net begonnen met springwedstrijden. en als je zou zeggend at deze pony 19 is, dan zou je het zeker geloven. EN ze geeft nog vaak genoeg haar streken: bokje tussendoor, en er langs de hindernis floepen. dat zegt helemaal niks hoor de kenmerken die jij opnoemt, het ene paard is nou eenmaal lichhamelijk sneller ouder als een ander paard. Mijn 19 jarige merrie is ook nog in topconditie, ze heeft enkele 2 grijze haren op dr snoet, en ze crosst, springt, dressuurt, en we ridjen buitenritten, en dat vind ze geweldig, en als ze in de bak is en we moeten dressuuren, en er stata toevallig een hidnernis in de bak,d an wordt mevrouw boos en gaat steigeren en bokken haha, dat heeft ze moeten missen, en nu wordt ze opnieuw jong!!

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:34

Kan vast wel hoor.. heb je mss foto ?

diddl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:49

Ik heb gehoord van de hoefsmid dat er op een manege een paard van 43 stond! Die was beldigd als die niet moch meedoen in de lessen.
-Als die hele dagen op stal moets staan
-En hij was nog nooit ziek geweest enzo
Zou je ook niet denke dat die 43 was maarja
het ke nwel dus ja Maar wees blij oud en toch lekkere fit

poetser

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 17:04

zijn gebit heb ik nog niet nagekeken. je kan izjn mond namelijk niet fatsoenlijk open doen, dan bijt hij hard in je vingers. maar hij moet binnenkort weer naar de tandarts, zal ik het daar aan vragen.

de grootste reden dat ik zijn leeftijd niet echt geloof is door zijn karakter. hij krijgt namelijk geen krachtvoer of niks. hij is heel zwaar hoefbevangen geweest 6 jaar geleden en sindsdien staat hij op een schrale wei, krijgt elke dag als bijvoeding een halve emeer wortelen en een gevuld hooinet, omdat hij niks anders meer mag. hij krijgt dus niks om hem fit te houden.

jepsica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:06

Ik wacht de foto af.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:12

Kan best hoor, zo'n pony kan best tot op hoge leeftijd erg actief zijn. Vooral als de pony al van nature een wat heet karakter heeft dan is dit niet zomaar weg als ze wat ouder wordt. En als het op de papieren staat en de eigenaar zegt het ook dan zou ik dat wel geloven .

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:30

Christi schreef:
hij is heel zwaar hoefbevangen geweest 6 jaar geleden en sindsdien staat hij op een schrale wei, krijgt elke dag als bijvoeding een halve emeer wortelen en een gevuld hooinet, omdat hij niks anders meer mag. hij krijgt dus niks om hem fit te houden.

Ook dat zegt niks, ponies hebben niet veel nodig, die voer je eerder te veel dan te weinig. Buiten het feit dat er in wortels heel veel energie zit...

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:35

als er boven zijn ogen een diep kuiltje zit is ie best uit (heb ik iemand wel eens horen zeggen)

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:36

ellepel schreef:

Volgens onze DA kun ja dat na een bepaalde leeftijd(12 of zo) niet meer precies zien hoor. Dus dat heeft niet zoveel nut.

poetser

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 17:41

die kuiltjes boven zijn ogen vallen ook heel erg mee. ik ga morgen foto's maken en zal 1 duidelijke hier in het topic plaatsen. zodat jullie wat meer weten.

bedankt voor de reacties.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:48

jokeomar schreef:
ellepel schreef:

Volgens onze DA kun ja dat na een bepaalde leeftijd(12 of zo) niet meer precies zien hoor. Dus dat heeft niet zoveel nut.

dit klopt, want na zoveel jaar kunnen ze het alleen zien aan de slijtage van de tanden, en dat is bij elk paard weer anders.
nou ja, weet je in ieder geval dat ze ouder dan pak hem beet 12 is