Bontonderlegger onder zadel -> zadel schuift :(

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lvanbattum

Bontonderlegger onder zadel -> zadel schuift :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 19:40

Ik heb een goed passend dressuurzadel voor mijn draver. Haar rijd ik zonder bontje onder het zadel.

Ik rijd ook andere dravers op een entrainement. Bij deze rijd ik wel altijd met een bontje eronder.
Nu het volgende: Mijn zadel schuift met opstijgen als er een bontje onder ligt en NIET als er alleen een sjabrak onder ligt.

Hebben meer mensen hier last van? En misschien een oplossing?

Het gaat hierover zo`n christ lamsvellen bontonderlegger die zo populair zijn en iedereen heeft.

Niekes

Re: Bontonderlegger onder zadel -> zadel schuift :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:45

Ik heb dit ook gehad met mijn zadel. Ik had het bontje onder mijn zadel om bij het inrijden wat extra schokdemping te hebben. Maar goed, ik heb het bontje gewoon weggelaten. probleem opgelost!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:02

Haha, ja, dat wilde ik ook al zeggen. Gewoon het bontje weglarten. En anders je zadel wat laten verbreden, zodat ie er wel tussenpast (maar dat ik nogal prijzig en dan ligt ie weer niet fijn zonder bontje)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 08:07

lvanbattum schreef:
Ik heb een goed passend dressuurzadel voor mijn draver. Haar rijd ik zonder bontje onder het zadel.

Ik rijd ook andere dravers op een entrainement. Bij deze rijd ik wel altijd met een bontje eronder.
Nu het volgende: Mijn zadel schuift met opstijgen als er een bontje onder ligt en NIET als er alleen een sjabrak onder ligt.

Hebben meer mensen hier last van? En misschien een oplossing?

Het gaat hierover zo`n christ lamsvellen bontonderlegger die zo populair zijn en iedereen heeft.

Bontje weglaten.... zou dé oplossing zijn maar als je er toch mee wil rijden kun je ook wat strakker aansingelen, of iemand vragen om te helpen met opstijgen....

Je gebruikt zo'n ding toch niet omdat iedereen dat gebruikt???? Alles heeft een reden en is er niet voor de leuk...
Als je met een bont rand wilt rijden zijn er ook dekjes/onderlegger met alleen een randje voor en achter en dus zonder wollen onderkant....

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 10:39

[/quote]

Bontje weglaten.... zou dé oplossing zijn maar als je er toch mee wil rijden kun je ook wat strakker aansingelen, of iemand vragen om te helpen met opstijgen....

Je gebruikt zo'n ding toch niet omdat iedereen dat gebruikt???? Alles heeft een reden en is er niet voor de leuk...

Nee, ik gebruik niet zo`n bontje omdat het populair is maar omdat het mij fijner lijkt voor de verschillende paarden die ik rijdt. (het was om aan te geven wat voor bontje het was.)
Mijn zadel is namelijk niet aangemeten op de rest alleen op mijn eigen paard.
Ik ben graag zelfstandig bezig en vind het ook fijn om gewoon alleen op een paard te kunnen klimmen. Nog strakker aansingelen zou kunnen. Als me dat lukt.

Het stoort me gewoon enorm en ik dacht mssn heeft iemand er een oplossing voor.
Als iemand nog een bontje wil kopen???

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 10:55

Door je bontje zal het zadel smaller zijn en dus meer boven de rug van je paard liggen dan erop, wrs. schuift hij daarom dus weg.
Enige optie is om zonder bontje te rijden.

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:31

Ik heb sinds kort ook een bontje op men paardje liggen. Niet omdat het mooi is maar omdat men paardje stijve spieren had onder het zadel. Een fysio maakte mij er attent op. Met een bontje blijven haar spieren lekker warm en dus soepel. Wel na het rijden niet direct afdoen want dan gaat de warmte er te snel af. Nu gaat het stukken beter. Bij mij schoof het in het begin ook. Nu gebruik ik een bredere singel (gel singel van Kiefer) die singels schuiven minder dan een katoenen singel. Door dat het singelvlak breder is schuift men zadel niet meer. Je moet ook wel sterker aansingelen en je bontje in de kamer van je zadel trekken zodat het wat van de ruggenwervel gaat.
Als je het bontje om een goede medische reden gebruikt zou ik dat blijven doen. Als het voor de show is dan zou ik het zo laten. De bontjes zijn redelijk duur in aanschaf om zo maar voor de show te gebruiken vind ik.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:44

over het algemeen is een bontje funst voor de ligging van een zadel zeker als het zonder bontje goed past...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:45

lvanbattum schreef:

Nee, ik gebruik niet zo`n bontje omdat het populair is maar omdat het mij fijner lijkt voor de verschillende paarden die ik rijdt. (het was om aan te geven wat voor bontje het was.)
Mijn zadel is namelijk niet aangemeten op de rest alleen op mijn eigen paard.
Ik ben graag zelfstandig bezig en vind het ook fijn om gewoon alleen op een paard te kunnen klimmen. Nog strakker aansingelen zou kunnen. Als me dat lukt.

Het stoort me gewoon enorm en ik dacht mssn heeft iemand er een oplossing voor.
Als iemand nog een bontje wil kopen???
[/quote]

das het probleem van het geschreven woord, is ook anders op te vatten

Heb je een onderlegger met een "open" ruggetje of met een gesloten ruggetje? (dat de middennaad geen wol heeft (snap je wat ik bedoel?) dan vernauw je de kamer niet en kan het dus zijn dat je zadel wel goed blijft liggen...

Op zich ga ik met de harnessmaker mee, past het zadel goed prop er dan niets onder...

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 20:32

De middennaad heeft geen wol en een katoenen bovenkant. Ik trek heb altijd goed in mijn zadel zijn kamer net zoals de sjabrak.

Ik train voornamelijk paarden die zwak in de achterhand zijn en op va advies met een bontje ertussen.

Op MIJN eigen paard rijd ik ZONDER bontje aangezien mijn zadel perfect past omdat het speciaal voor haar is.

De ANDERE paarden krijgen dus het bontje er tussen voor hun ruggetje. IK gebruik een brede neopreen singel.

Ik heb vandaag zonder bontje gereden op de meest zeikerige hengst die we hebben en die reageerde niet anders dan met bontje.

Voorlopig zonder bontje totdat iemand een briljante oplossing bedenkt

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:38

ehm.. ander paard kopen/rijden waarbij het zadel met bontje niet schuift

Of een sjabrak met lamswollen onderzijde... zelfde effect als een onderlegger en een sjabrak samen maar dan in 1.....