ik begin met een paard als hij 3 jaar is en dan eerst grondwerk zodat hij mij gaat vertrouwen. Mijn instructrische adviseerde mij dat en het werkt super.
hier zijn al erg veel topics over hier op bokt. het inrijden gaat meestal tussen de 2.5 tot 4 jaar oud ( ijslanders 5 jaar) maar dit hangt compleet af van degene die hem inrijdt en wat zijn/haar visie erop is. Mijn visie is warmbloed 2.5 en koudbloed 3 jaar inrijden.
Als je dit al moet vragen kan ik je alleen maar adviseren ga eens praten met een expert iemand die veel van paarden weet en veel ervaring heeft met het inrijden van paarden.Als je zelf van plan was om een paard in te rijden doe het niet laat het over aan iemand die er verstand van heeft.
Sorry hoor,, ik was alleen nieuwsgierig wnnr iedereen er mee begint! en ik ga mijn paard zelf inrijden,, heb er al een paar keer opgezeten gaat uitstekend
Dan kun je voortaan mss beter wat meer informatie er bij zetten.Bv met wat je aan het doen bent en waarom en dat je graag wilt weten hoe anderen het doen.Zo kwam het een beetje dom over vond ik dan he.
ik ben begonnen met longeren toen m'n paard 3jaar en 4maanden was. We zijn begonnen in september en in december konden we er voor t eerst aanhangen en zijn we er op gaan zitten. In januari is ze naar een africhtingsstal gegaan en toen begon t echte werk pas....ik had helaas later nog maar 1x per week hulp en voor mijn paard was herhaling erg belangrijk omdat het anders niet opschoot...
Ik zou met 2 jaar beginngen het dier een beetje te laten bewegen en evt werken, met 3 jaar met zadel en hoofdstel beginnen, met 3,5 er een keer op gaan Dan is het paard mooi gespierd geraakt, genoeg volgroeid en volwassen
Ik ben met inrijden begonnen op een leeftijd van iets ouder dan 3 jaar:Longeren met zadel enzovoort. Hij is nu 3,5 en hebben er nu echt drie keer opgezeten.
Mijn merrie is nu 2 1/2, om haar te laten wennen longeer ik haar nu 1x per week. Vanaf januari wil ik het opbouwen en uitwerken (met bijzet) zodat ze in april onder zadel kan (dan wordt ze 3).
Maar ik zeg er wel bij dat ze al wel veel paard is voor haar 2,5 jaar
Toen mijn paard bijna 3 was heb ik haar een paar keer gelongeerd, zodat ze dat onder de knie had. Met drie ben ik er op gegaan om te voelen hoe mijn paardje zat.
Daarna samen met mijn instructrice doorgegaan, eerst 20 minuten per keer zo'n 2 keer in de week, en dat steeds verder uitgebouwd.
Moet wel zeggen dat ik het geluk had dat ik de eerste keer erop ging en zo weg reed, denk dat het bij een iets moeilijker, of normaler paard weer anders ligt.