Engelse manier of western?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

Engelse manier of western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 17:45

Ik hoop dat ik hier niet een al te stomme vraag stel. Maar in de hoop dat ik binnen dit en een jaar een paard ga kopen, begin ik nu alvast wat rond te speuren en veel te lezen, hier op het forum...

Nu heb ik de vraag of elk paard zowel de gewone manier ( de engelse manier , ik bedoel hier dus de dressuur mee) en dan western kan rijden?

Het is zo dat ik normaal gezien 1 x / week dressuur rij in de piste ( zeker geen competitie, louter recreatief) en dan nog 1 x/ week in het bos ga rijden. Nu heb ik al verschillende malen met een westen zadel in de bos heb gereden. Ik weet dan ook wel niet goed of deze manier veel verschilt tov een dressuurzadel. Alleen dat ik opmerkelijk beter zat voor in de bos te rijden. Ik weet ook niet of het een fabeltje is dat men in western doorzit en lichtrijd. Maar wij moesten op die paarden wel lichtrijden.... En eigenlijk vond ik dit dus voor de bosrit ( dat zadel dan) best heel aangenaam.

Dus daarom vraag ik me af, als ik een paard koop of dit dan specifiek moet aangeleerd worden of dit ineens kan? Want ik zou dus graag in de piste blijven dressuur rijden, maar eerlijk gezegd vind ik het leuker om een paar uur op een western zadel te rijden in de bos dan op een dressuur zadel.....

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen?

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:19

Waarom meteen de western hulpen leren als je het alleen wilt gebruiken voor een ontspannen buitenrit?
Je kunt toch gewoon de engelse hulpen gebruiken en een westernzadel erop leggen??
Het maakt voor je paard niets uit welk zadel erop ligt, het zit hem in de hulpen die je geeft die maken of je "engels" of "western rijdt".

Groetjes Patricia

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:22

Firepatty schreef:
Waarom meteen de western hulpen leren als je het alleen wilt gebruiken voor een ontspannen buitenrit?
Je kunt toch gewoon de engelse hulpen gebruiken en een westernzadel erop leggen??
Het maakt voor je paard niets uit welk zadel erop ligt, het zit hem in de hulpen die je geeft die maken of je "engels" of "western rijdt".

Groetjes Patricia

ben ik het mee eens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:26

Firepatty schreef:

Groetjes Patricia

ik ook mee eens

ellepel

Re: Engelse manier of western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:32

yep, met een westernzadel erop, kun je best gewoon je eigen rijstijl aanhouden, al zal dat ook een mengelmoes zijn, zolang jij en je paard elkaar maar begrijpen.

schattebol

Re: Engelse manier of western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:59

Al vast bedankt voor de uitleg.Ik dacht wel dat het zo was. Maar was er niet zeker van.

Nog maals bedankt.

groetjes

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:32

Als jij gewoon met een westernzadel (met je engelse hulpen) in het bos wil gaan rijden, dan kan dat zeker hoor.
Zo ben ik ca. 17 jaar geleden ook begonnen met een westernzadel lekker in het bos gaan rijden. Ik rij nu ondertussen al 15 jaar fanatiek western.
Maar wellicht ga je tzt wel met je westernzadel in de dressuurles meerijden. Dat doet Moniza hier van bokt ook sinds kort. Ze wilde graag bij de vereninging in de binnenbak rijden maar rijdt wel western; nu rijdt ze dus 1x per week in de dressuurles mee.

Let in ieder geval wel op als je tzt een westernzadel koopt dat het een zadel van goede kwaliteit is (geen zadelmarkt oid) want dan rij je binnen de kortste keren de rug van je paard kapot.
Kijk maar eens hier op bokt op western naar de diverse topics over zadels.

ZwarteSchaap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:16

Waarom noemen cowboy en girls dressuur altijd engels?

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:19

omdat er een western zadel op zit betekent het niet ineens dat je dan ook western rijd hoor Paard raakt daar heus niet van in de war en als je het lekkerder voor buiten vind zitten (wat het ook zit) moet je dat gewoon doen.
Inprecipe kan je met een engels zadel ook western rijden het gaat meer om hoe je rijd dan wat voor tuig erop ligt.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:23

Ik ga mee met het bovenstaande

Je kan best je eigen hulpen gebruiken op een westernzadel, het paard gaat door het zadel niet anders lopen.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:31

lijkt me toch wel grappig als dat zou zijn, hup doe salinero een westernzadel op en je heb een top western paard.. hetzelfde met een westernpaard als je die een dressuurzadel op zou doen kan je dr ineens grandprix mee rijden

EdelweissBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:27

Annebel heeft 1 keer in de week dressuur les, 1 keer springles en de rest rijden we voor ons zelf dressuur thuis. Maar soms ook wel western, en dan niet volgense de 'westernr regels/hulpen'. Gewoon lekker ontspannen. Heb wel een westernzadel, maar dat is meer vanwege mijn moeder haar rug. Annebel vind het ook wel leuk heb ik het idee, gewoon lekker ontspannen, we zijn wel bezig om met een hand te rijden en dat gaat ook steeds beter.