vlas als stalbodem: welk merk + ervaringen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eefken

vlas als stalbodem: welk merk + ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 17:31

Hoi

Ik overweeg om vlas als stalbodem te gaan gebruiken ipv stro.
Nu heb ik al verschillende merken op internet gevonden, en ik vraag me af of jullie ervaring hebben met de verschillende merken.

Welke komt er volgens jullie als beste uit (prijs/kwaliteit)

Ook als mensen slechte ervaringen hebben met vlas, zou ik dat graag horen!

Alvast bedankt!

Eefken

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:09

Poeh het merk weet ik zo niet. Wij hebben de paarden al een paar jaar op vlas en het bevalt super. Wel zorgen dat ze regelmatig wat te knabbelen hebben, dus een keer extra hooi.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:16

Mijn paard is maandag verhuisd en stond altijd op sto maar nu op grof zaagsel. Ook heel fijn en goedkoper, meende iets van 3.70 euro per pak en van mijn instructrice hoorde ik dat zij vlas heeft voor 4.50 euro.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:19

Hier zijn al meer topics over geweest.
linabox kwam als beste uit de Bit strooiseltest.

Tinkerlady

Re: vlas als stalbodem: welk merk + ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:23

Wij hebben sinds een half jaar ook vlas. Het bevalt heel erg goed. Wel is het belangrijk om de juiste gebruiksaanwijzing te volgen en niet te mesten alsof je met zaagsel werkt dan is het niet goedkoper.

Je moet een goede vaste onderlaag bieden, door met 4 pakken te beginnen dan steeds de ballen eruit halen en na 2 weken ook de echte natte plekken wegscheppen zonder de onderlaag geheel om te woelen. Dan steeds aan de randen bijstrooien (gem. 1 pak per box per week) en vanuit de randen steeds het bovenbed egaliseren. Dan werkt het top, je doet er lang mee, het is prettig verwerken en goedkoper!

De paarden vinden het prima, en ik geef ze altijd wat hooi te knabbelen alhoewel ze nooit het vlas gegeten hebben.

Succes!

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:28

Wij hebben het ook in alle stallen. Het bevalt echt super! Idd gebruiken zoals hierboven al uitgelegd is door Tinkerlady, en dan is het een stuk goedkoper en onderhoudsvriendelijker vind ik. Je moet het dan wel elke dag bijhouden, maar die paarminuten die het vergt om ff de mestballen eruit te scheppen dat kan het probleem ook niet zijn.
Wij hebben trouwens Lavor als merk (en zijn ook verkooppunt voor noord Nederland).

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:30

Ik sta op Thorobed, en stond eerst op merkloze vlas (althans, er stond geen tekst op de zakken).
Deze Thorobed is geheel stofvrij, de andere stofte een beetje.
Ik ben zeer tevreden!

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:32

vlas= SUPER ik wil nooit emeer terug naar stro
(maar wat wil je als je 2 gore ponys hebt staan en om de 2 weken de hele stal van beide ponys moet leeg halen en dat nu met vlas veel beter gaat)
het is veeeeeeeeeeel schonen en het is makkelijker schoon maken.
ik heb het merk Thorobed stoft namelijk niet

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:39

bij ons is de prijs €105,- per 20 pakken + 1 pak gratis dus €105,- voor 21 balen.
je doet 12 weken met Thorobed en dan moet je de hele stal leeg halen.
bij een stal van 3×3 5 balen op het begin eringooien en bij een stal van 2×3 4 balen der in gooien.
dan elke weel 1/2 tot 1 baal er in gooien.
ik vind het supper
snel uitmesten is het (ben met 2 stallen er nog geen 5 min. mee bezig) en schoon

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:45

Wij hebben ook Thorobed en dat bevalt nu met rubber matten eronder goed. Zonder was het voor mijn smerige ruin niet te doen, na 3 weken was de boel constant zeiknat, of hij stond op het beton halverwege de week. Nu is het netjes droog en heb ik in de zomer een 1/2 baal per week nodig. In de winter staat hij langer op stal en dan gaat er een hele per week in.

Houd er wel rekening mee dat als je dit spul voor het eerst gebruikt dat je de vloer goed vochtig maakt! Vlas op een betonnen vloer is de eerste 2 dagen behoorlijk glad. Zodra er een paar keer op geplast, etc. is is dat over, maar de eerste 1 of 2 dagen kan het paard uitglijden of niet goed kunnen opstaan hierdoor. Al zullen de meeste paarden niet zo snel gaan liggen als ze de ondergrond niet vertrouwen.

eefken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 10:07

Ik heb momenteel ook rubber matten in de stal liggen (met stro dus)
Kan ik deze matten houden in combinatie met vlas? Het lijkt me nl dat de matten geen vocht meer gaan doorlaten omdat het vlas toch al zoveel opneemt + dat het tussen de kleine poriën van de matten gaat kruipen...