maand op proef?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ArabStables

maand op proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 15:26

We hebben onze pony waarschijnlijk verkocht en nu gaat hij 1 of 2 maanden op proef naar de nieuwe eigenaren.
Hoe gaat dit in z'n werk?; Ik neem aan dat er vante voren een contact wordt opgesteld met de duur en moeten de nieuwe eigenaren het aankoopbedrag alvast betalen en mocht de pony niet bevallen dat wij het bedrag weer terugbetalen?
Wat is wijsheid om te doen in zo'n geval? Of gaat het gewoon op vertrouwen? Het zijn vriendelijke mensen die super wonen, maar een ongeluk zit natuurlijk in een klein hoekje en ik wil geen pony terug die iets heeft opgelopen..

Anoniem

Re: maand op proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:56

het is per persoon verschillend hoe het contract opgebouwd wordt, (jij maakt het contract zoals jij het wil, zijn ze het ermee eens is het goed voor beide partijen) ik zou zelf 10% van het bedrag laten betalen, en 1 maand op proef, houd het wel in de gaten wat ze doen met je paard. zorg dat in het contract staat dat alle kosten voor hun risico is, vooral schade aan je paard en DA kosten. (op zich ben ik niet zo een voorstander van op proef, liever dat ze het paard bij mij thuis een paar keer proberen).

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 16:08

Bedankt voor je reactie. Een kleine aanbetaling leek me ook een goed idee. We zullen wel een contract opstellen en daar even alles duidelijk inzetten, voor beide partijen prettiger. Het meisje is hier een paar keer geweest om te rijden en het lijkt heel goed te gaan. Nu is de pony in kwestie een dier wat een ervaren ruiter nodig heeft die op de juiste manier met hem weet om te gaan, en dat merk je niet na 2 of 3 keer hier in de bak rijden want dan hobbelt hij wel braaf rond. Hij heeft gewoon wat meer pit en moet af en toe even op zijn plek gezet worden door een baasje die daar niet bang voor is. We hebben de pony in kwestie al járen en willen absoluut een goed tehuis voor hem, vandaar dat wij een maand (of 2) op proef een goed idee vonden, zodat we zéker weten dat alle partijen gelukkig zijn en hij niet ineens vekocht blijkt te zijn omdat het toch na bijv. 1 of 2 jaar niet klikte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:17

als jij aanvoelt dat het mensen zijn die je wel redelijk kunt vetrouwen + je zoekt toch een bepaald persoon voor het paard wat je al lang hebt, en je hebt de mogelijkheid om daar regelmatig te gaan kijken, dan zou ik het ook zo doen ja, ik hoop voor je dat het gaat klikken

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:18

Bij Proeftijd is het wel gebruikelijk dat het paard eerst (gedeeltelijk) wordt betaald ja. Ik vind persoonlijk een maand echt een hele lange proeftijd. meestal is een week of twee erken gebruikelijk. Lange proeftijd kan voordelen hebben maar het risico wordt dus ook groter.
Als het paard in het ergste geval naar de kliniek moet omdat de nieuwe eigenaar verkeerd voert ofzo (koliek) zijn de kosten voor jou ! want jij geeft het paard op proef.

En dingen om op te letten zijn : wat als jij je paard na een maand kreupel of ziek terugkrijgt ??
Om het risico te beperken word de proeftijd daarom vaak wat korter gehouden.
Je kan het beste opstellen dat zij op juiste en verantwoordelijke wijze het dier verzorgen en berijden. En ik zou zeker zelf iedere week even gaan kijken als je de mogelijkheid hebt.

Ook zou ik vast stallen dat beide partijen op ieder moment de pony terug kunnen geven of halen. Dus jij zelf ook.

Goed vertrouwen daar geloof ik allang niet meer in dus ik zou het e.e.a. op papier zetten want er zijn hiermee als zoveel problemen geweest. Je kan het beter netjes en goed regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:23

ik had Arabstables ook al geschreven dat ze in het contract het beste kunnen zetten dat ALLE kosten, medische kosten enz. voor de kopers zijn, en idd regelmatig kijken hoe het gaat. vertrouwen kun je helaas niemand meer op deze aardbol, en het is idd ook goed om in het contract te zetten dat je het paard kunt terug halen wanneer jij het wilt, op ieder moment.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:53

Spreek inderdaad goed af wat wel en niet kan.
Zelf ben ik niet voor een proeftijd en zal het dan ook nooit doen als ik mijn paardje verkoop.
Wel mag er net zo vaak als men wil gereden worden als ik daar zelf bij ben.
Het nadeel van een proeftijd vind ik is dat men het paard in die maand volledig gaat uitproberen (wat logisch is) maar soms wel tot het uiterste gaat en wat niet altijd reeel is.
Als het paard een blessure oploopt wie is er dan verantwoordelijk?
Ben jij dat als huidige eigenaar of de nieuwe eigenaar? je zult dan moeten gaan uitzoeken waardoor het paard kreupel loopt? was dit een oude blessure of zijn er dingen met het paard gedaan waardoor deze is ontstaan?
En wat als er een ongeluk gebeurd en het paard loopt lichamelijk een litteken op, en achteraf bevalt het paard niet, moet je deze dan wel of niet terug nemen? En in het ergste geval het paard overlijdt aan koliek?
Tja ik ben hierdoor geen voorstander van een proeftijd, al kan ik me heel goed voorstellen dat de nieuwe eigenaar graag het paard wil uitproberen wat natuurlijk voor de huidige eigenaar ook weer goed is want dan weet je ook zeker dat het paard ook echt bevalt en je het paard aan de juiste persoon hebt verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:10

het is idd een moeilijke keuze, wel of niet proeftijd, ik zou het ook eng vinden, ik denk als ik mijn paard ooit zou moeten verkopen (wat nooit gebeurd!)(hoop ik) ik ook geen proeftijd doe, kom dan maar zoveel je wilt rijden bij mij.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 20:05

Bedankt voor jullie reacties, daar heb ik echt wat aan. Ik zal alles meenemen in het contract en het goed overdenken.
Mochten nog meer mensen positieve of negtieve ervaringen hebben met een tijdje een paard op proef hebben of geven, hoor ik deze graag!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:20

De grootste negatieve ervaring is mensen die een paard op proef hadden en daarna doodleuk vertelden dat ze geen geld hadden om hem te kopen... zal bij deze mensen hopelijk niet zijn maar daarom ben ik toch wel voor vooraf betalen.

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:54

Urielle schreef:
De grootste negatieve ervaring is mensen die een paard op proef hadden en daarna doodleuk vertelden dat ze geen geld hadden om hem te kopen... zal bij deze mensen hopelijk niet zijn maar daarom ben ik toch wel voor vooraf betalen.

Jeetje echt waar??
Dan ben je toch wel echt brutaal.
Was je niet ontzettend boos??

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:20

Het ging gelukkig niet om mijn paard anders had ik er een maand huur voor gerekend (en flink doorgerekend hahaha)
We waren te verbluft om kwaad te worden op dat moment.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:32

Ik heb op een handelsstal gewerkt en de paarden zijn bij ons wel terug gebracht omdat ze niet fijn aan de teugel lopen een meer bizarre redenen.
We hebben ook gehad dat een paard dat zijn leven op zaagsel stond (dit was vermeld) bij zijn nieuwe baas tot zijn knieën in het verse schone srtoo wer gezet, wel met goede geboelingen overigens, maar een koliekoperatie was het gevolg.

Het ernstigste geval is dat de nieuwe eigenaar wilde kijken hoe hoog het paard kon springen en dit op een (naar mijn mening) behoorlijk slechte bodem deed. Resultaat was helaas een gruwelijke peesklap (pees helemaal doogescheurd). Die mensen wilden het paard niet meer en de handelaar kon het niet verkopen. Sja en dan moet je en rongenologisch goedgekeurd paard van 6 jaar naar de slager brengen.

Dat is gelukkig in heel veel jaar maar 1 keer gebeurd. Ik kan me heel goed voorstellen dat een koper best na een week of twee kan beoordelen of het fijn met het paard kan rijden en dat ook op verantwoordelijke manier wil proberen.

Het vervelende is gewoon dat mensen heel erg aardig en leuk kunnen overkomen en dan juist als je het niet verwacht gaan er dingen fout.

Dus neem daarom geen risico meid, geef je huidige voer schema mee en adviseer de nieuwe eigenaar zo goed mogelijk over de pony.
Tuurlijk zijn het vast leuke en lieve mensen maar als je problemen kan voorkomen moet je dat gewoon zo goed mogelijk doen.
Je moet heus een keer een risico nemen , maar dat risico moet je wel redelijk houden en zo veel mogelijk te beperken.

Ik hoop dat je pony een heel leuk en fijn nieuw thuis krijgt

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:21

Ik geef nooit meer een paard op proef!!
Heb het 1 keer gedaan en kreeg me paard ziek en stuk terug na 3 1/2 week. Je bent en blijft verantwoordelijk en aanspakelijk voor je paard/pony totdat de koop gesloten is!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 01:36

Toen ik 3 jaar geleden mijn paard kocht, heb ik een proeftijd van een maand geeist. Ik wilde perse weten of het klikte tussen ons en of het paard ook echt verkeersmak was. Ik woon in de drukte en heb geen bak oid aan huis en moet altijd naar het bos. Ze hadden het er even moeilijk mee, maar stemde toch toe. Ik heb wel gewoon betaald. Over andere afspraken hebben we het niet gehad. Dom achteraf. Maar ik ging er wel vanuit dat het mijn paard was en alle eventuele kosten op dat moment ook voor mij zouden zijn.
Gelukkig voor beide partijen kon ik na 14 dagen melden dat de koop gesloten was.

Ik zal in jou geval toch wat regels op papier stellen. Ik was geheel ter goede trouw, maar dat is tegenwoordig niet iedereen.

succes

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 01:39

Is dat zo Dozo, ook aansprakelijkheid? Als dat zo is en dochterlief valt eraf en breekt haar nek? Pfoe, moet er niet aan denken zeg.
Daar teken je dat contract dan toch voor neem ik aan, zodat zij niet na de handtekening de kosten op ons kunnen verhalen, want dat is niet de bedoeling. Of is zo'n contract dan helemaal niet rechtsgeldig?

Goh, als ik jullie verhalen allemaal lees dan krijg ik toch wel een beetje de zenuwen. Een jong dier van 6 die ze uittesten en die een peesklap oploopt getver..... Daar moet je toch niet aan denken

Kijk, het gaat hier om een pony van 17 jaar, dus geen Bonfire of jong talent wat het nog kan gaan maken in de sport. Neemt niet weg dat wij ontzettend gek op dit beest zijn en gewoon een superplek bij hele leuke mensen willen, zonder ongelukken uiteraard!
Ik hoef en wil ook geen geld aan de pony verdienen, een goede plek en vooral dat ik weet wáár hij staat vind ik het belangrijkste.
We hebben contact gehad vanavond met de misschien nieuwe eigenaren en ze willen hem een week op proef en ook een keer meenemen naar de club om te kijken hoe dat gaat.
Nu maar hopen dat het allemaal vlekkeloos verloopt..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 01:40

Ik geef NOOIT een paard op proef weg.
Ik zeg zoals het zit, ben heel eerlijk, ze mogen best een week lang komen rijden om hem/haar te proberen.
Maar hij/zij verlaat het erf niet.
(tuurlijk klein bosritje Maar dan ga ik op fiets mee)

Ik heb tevaak gehoord dat mensen een paard op proef weggaven en hun na 2 weken een kreupel/ziek heel ander paard weer kregen.
Nee, ik ga er nooit mee eens.
Willen ze het niet anders, pech gehad ga dan maar kijken bij een andere sukkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:52

ArabStables; je zou het eens na kunnen vragen of zo een contract dan wel geldig is mocht er toch iets gebeuren, bij een wetswinkel, of sociaal raadslieden misschien?

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:58

Urielle schreef:

Vooraf betalen zou inderdaad ook een eis van mijn kant zijn.
Dan sluit je meteen de mensen uit die wel een paard willen, maar het eigenlijk niet kunnen betalen.
Want helaas: ze zijn er echt.
Je hebt ook nog de categorie die het net kan betalen.
Maar wat als er in de proeftijd iets gebeurt en ze krijgen een hoge rekening van de DA, hebben ze dan nog geld over om het paard te betalen?
Dat zijn echt dingen om rekening mee te houden, hoe lief/leuk/aardig mensen ook zijn

Persoonlijk zou ik nooit een paard op deze manier op proef geven.
Ik zou wel aanbieden om zo vaak als ze willen bij mij thuis te komen rijden.

Heb je er ook rekening mee gehouden wat je gaat doen als je je paard na een maand volledig verreden terugkrijgt?
Ik bedoel, als hij terugkomt dan zal dat niet voor niets zijn.
Ik denk dat je er dan toch rekening mee moet houden dat je een paard terugkrijgt dat een stuk minder is als het paard dat je op proef gegeven hebt.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:53

daar zat ik ook al aan te denken oscar.
want veel ruiters kunnen er gewoon niets van en dan krijg jij na zo'n periode ineens een toaal vereden paard terug waar je wekenlang niets mee kunt.

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:32

Wat betreft de aansprakelijkheid kun je het best de DAS-rechtsbijstand bellen, als je wil kan ik je het telefoonnummer pm-en.
Geloof me, als je pony buiten het zicht is heb je geen overzicht meer en als ze hem graag willen hebben komen ze maar 100 x proefrijden maar wel onder jou toezicht!

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:36

ook ik zal nooit een paard op proef meegeven. om de hierboven genoemde redenen al. daarbij Arab is zelfs een proeftijd geen garantie dat ze hem binnen een jaar weer verkopen.

in jou geval zou ik hem zo verkopen als hij er staat (zonder proeftijd dus) met in het koopcontract een clausule dat jij het eerste recht van (terug)koop hebt. dat garandeert je denk ik meer dat hij een goed tehuis krijgt dan een proeftijd. kijk mochten ze dan ne een jaar zeggen hij is oud (gezien zijn leeftijd) of het gaat niet dan weet je tenminste dat hij niet de handel induikt.