Verschil gewoon hoofdstel of mexicaanse

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

charmar

Verschil gewoon hoofdstel of mexicaanse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 11:07

Hoi Allemaal,

Ik heb dus een tweetal hoofdstellen, 1 gewone en 1 mexicaanse (zie foto) met zo'n gekruiste neusriem waarbij druk op de neus wordt uitgeoefend.
Kan iemand mij vertellen waarvoor dit dient en of het raadzaam is of anders om hiermee te rijden??? of is't gewoon voor de mooi? kan natuurlijk ook nog.
Alvast bedankt voor de tips & info.
Afbeelding

Mariska

RevanchesJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:10

Je zegt het zelf al:
Citaat:
met zo'n gekruiste neusriem waarbij druk op de neus wordt uitgeoefend

Dat is het verschil met een gewone. En bij sommige paarden staat het heel mooi

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:12

Wat je zelf al zegt, het geeft meer duk op de neus en heeft dus meer inwerking.
Alleen nodig bij een paard wat een beetje te heftig is, wordt bij springers soms gebruikt, voor dressuur mag het niet, omdat het paard daar een gezonde aanleuning moet hebben.

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 11:44

hmm thanx 4 the tips, ik weet dat er meer druk op de neus wordt uitgeoefend maar wat daarvan dan weer het resultaat is dát weet ik dan weer niet.
Miranda zegt heeft het meer inwerking, voor een paard dat beetje heftig is... dat is die van mij dan ook wel. Maar wat bedoel je met inwerking precies? ja sorry hoor ben nog nieuw hier én nieuw met me paard dus sorry voor't niet gelijk snappen v alle termen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:05

Het is eigenlijk zoals je het zegt, als je met halster loopt en je trekt eraan geeft dat ook druk op de neus en dan stopt je paard ( meestal dan, haha)
Rij je met zo'n neusniem, heb je dus én een stop op de neus én je hebt het bit er ook nog bij, zou je met een gewone neusriem rijden heeft dit minder effect. Het is eigenlijk ook een hulpmiddel net als bijv. een hulpteugel en normaal behoor je dit niet te gebruiken, bijv. alleen als je je paard niet kunt inhouden met een springwedstrijd.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:47

Ben ik niet met je eens Miranda.
Als het paard zijn mond dichthoudt werkt de neusriem (net als elke andere neusriem mits niet vastgesnoerd) niet in. Doet het paard daarentegen zijn mond open om aan het bit te ontkomen, dan werkt een mexicaanse neusriem een stuk sterker in. Dus piept je paard er tussenuit, jij wil hem terugpakken met je bit en je paard opent zijn mond om aan de druk te ontkomen, dan heb je wat hulp aan je mexicaanse neusriem.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:10

Ikga met Marliesje mee
Ik vraag me af hoe je een stop op de neus wilt krijgen als je op je paard zit. Je vergelijkt met een halster, maar aan je mexicaan heb je toch geen touwtje?
Verder is een mexicaanse neusriem gewoon toegestaan op dressuurwedstrijden

charmar

Re: Verschil gewoon hoofdstel of mexicaanse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 15:44

hoi allemaal,

heb me nu laten vertellen dat hij niet z'n mond opendoet maar meer z'n lippen optilt (zie foto), hij kauwt veel op z'n bit, en of hij nu alleen z'n lippen optilt... tja moeilijk te zeggen voor mij, ik zit er meestal op en zie het dus niet echt.
ga gewoon dat mexicaans hoofdstel's proberen en kijken of ik verschil merk in't rijden, denk dat het verschil (als dat er überhaubt is) minimaal zal zijn daar als hij wil gaan rennen hij dit toch doet en wat ik zoal hier hoor heeft het meer te maken met het open of dicht hebben vd mond, het bit neemt hij niet tussen z'n kiezen als hij gaat rennen dus dat is't niet.
Nou ff foto ervan en kijken wat jullie ervan vinden??

Afbeelding

Mariska

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 23:49

niemand een mening? reaktie? hmm jammer...