Voor het eerst op stro, hele stal leeg, kan het kwaad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyAngel

Voor het eerst op stro, hele stal leeg, kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 08:51

Mijn pony's stonden voorheen altijd op houtmot maar ik wil ze eigenlijk op stro hebben.. Ik heb het nu bij 1 pony geprobeerd en zij heeft in 1 nacht dr hele stal leeg gegeten.. Kan dit kwaad..?
En zal ze dit altijd doen, of houd ze er een keer mee op..?

CKdamour

Re: Voor het eerst op stro, hele stal leeg, kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 08:57

Die van mij heeft een inloopstal en hij deed het in het begin ook, maar dat hield daarna op... denk dat het bij elk paard verschillend is. Of het kwaad kan... heb weleens gehoord dat het niet goed is, maar die van mij heeft er niks aan over gehouden.

Noukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 08:59

Ik heb mijn paard nu een jaar. Hij staat al een jaar op stro. En elke ochtend is zijn stal zo goed als leeg.
Hij heeft er ook nog nooit iets aan over gehouden.

Mijn hoefsmid zei dat het alleen maar goed is. Nou heeft ie snachts lekker iets te knabbelen, en verveeld hij zich niet!!
(ik vind het wel lekker makkelijk uitmesten zo)

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:02

misschien zou je ze wat meer hooi kunnen voeren?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:02

Mijne deed t ook wel is, na een poosje gaat het vanzelf over. Ik deed er ook niet al teveel stro in, beetje met de gedachte dat ie vanzelf niet lekker kon liggen als er te weinig was....

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:21

ik denk dat het niet heel veel kwaad kan maar idd: wat meer kuilgras ofzo voeren en misschien weer gewoon houtmot in de stal doen met daarop een beetje stro en dan elke dag en beetje opbouwen: een beetje houtmot weghalen en wat stro erbij net zolang tot dat hij een stal met stro heeft

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:53

die van mij stond ook eerst op zaagsel en kwam toen ook op stro te staan, en toen kreeg ze verstoppings koliek , om dat ze ook zo veel stro opat, maar nu heb ik nooit meer problemen

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:01

het kan wel degelijk veel kwaad.

je mag een paard/pony dat nooit op stro heeft gestaan nooit gelijk ineens op stro zetten. dat moet je opbouwen. dus steeds eenbeetje meer stro erbij, totdat je uiteindelijk alleen stro hebt.

er zijn paarden die blijven vreten tot alles op is en dat kan flinke verstopping tot gevolg hebben.

dus als ik jou was zou ik het gewoon stukje voor stukje opbouwen..

xRONINIx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:07

het kan echt wel kwaad
sluit me aan bij gekke_koei

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:20

Mijn pony stond al 14 jaar op stro, heeft toen ineens uit het niets zijn hele stal leeggegeten, en kreeg toen zware koliek, het was kantje boord maar het kwam goed. Ik heb hem uit voorzorg op vlas gezet omdat hij enorme hoeveelheden stro bleef eten.
Ik zou zeggen hou je pony in de gaten, het ene paard kan veel stro eten zonder problemen en het andere kan er onwijs ziek van worden.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:47

Die van mij heeft jaren op stro gestaan niks aan de hand.
Tot vorig jaar oktober toen kreeg mijn paardn een ernstige verstopping. Als we een dag later naar de kliniek gekomen waren, dan was ze er nu niet meer geweest. Het kan goed gaan maar het kan ook zeker helemaal fout gaan.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:49

reken er inderdaadnmaar op dat het kwaad kan en niet zo een beetje ook !! Stro eten is een van de voornaamste oorzaken van verstoppingskoliek. Niet ieder paard is ewven gevoelig voor koliek maar als je pecht hebt dan kan het naar aflopen.

Ik raad je aan de stal in het begin eigenlijk een beetje vies te houden (niet te nat) en het vieze stro met het schone te mengen en voor hooi te voeren.

Mijn paard stond eerst ook zonder problemen op hooi maar na 2 keer ernstige koliek door strovreten staat ze nu op zaagsel.

Een beetje stro eten kan geen kwaad maar de box leeg laten eten is vragen om problemen.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:30

Nou dat kan idd veel kwaad! met koliek tot gevolg, zoals al gezegd is het stro mengen met vies stro. het beste kan je het nog van een ander paard pakken, dan eet hij het zeker niet meer