vraagjes over stang en trens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

vraagjes over stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 15:13

Ik had ff wat vraagjes over stang en trens.
Ik zit nu een beetje rond te kijken wat het allemaal gaat kosten enz.
En nu zag ik dat je bij divoza ook een los bakstuk kan kopen voor het S&T hoofdstel. Hij is van pagony en daar is mijn eigen hoofdstel ook van maar dan zit het lusje van de sperriem nog wel aan de neusriem enz. Is dit wel aan te raden dan?
Ik zat een beetje naar stangen te kijken en welke is handig om mee te beginnen? Ik overleg natuurlijk nog wel met mn instructrice maar wat zeggen jullie? Dacht zelf (om me te beginnen) aan deze:
Afbeelding
Deze is 33 € geloof ik dus dat valt reuze mee. Maar nu zat ik bij piafferuitersport te kijken en daar hadden ze ze van harry's horse voor 17,50! Vind dat wel erg goedkoop. Lijkt me niet zo goed eerlijk gezegd.
Ojah en stel dat ik alleen dat bakstuk koop dan heb ik nog geen teugels. Heb zelf wel gewoon lederen maar niet zo'n dunne teugel. Zat zelf ook aan gewoon een dunne lederen met rubber aan de binnenkant te denken. Is dit handy?
Sorry voor zoveel vraagjes maar wil me gewoon goed informeren

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:35

allereerst is een goedkoop bit niet per defenitie slecht. Je hebt babystangetjes en die zijn fijn om je paard op te laten wennen. Maar als ik een advies mag geven, hang er een dunne stang in. Iedereen wil zo vriendelijk mogelijk een dikke stang er in hangen, en laat dat nou juist zijn waar de paarden minder op lopen. Ze hebben hun hele mond dan vol ijzer zitten, en dat is echt niet prettig. Ook de onderleg trens niet overdreven dik doen, geeft het zelfde "mond-vol-ijzer" effect.
Ik heb ook een paar hoofdstellen met alleen een extra stang bakstuje er aan. Werkt net zo goed, is niks mis mee. Dat lusje staat misschien iets minder netjes, maar je hoeft niet helemaal een nieuw hoofdstel te kopen. Ik zou het er niet af knippen voor het geval je weer terug wil naar een gewoon bit. Dat is zowiezo een aanrader. Blijf ook door trainen op een trensje.
succes

PolosportJ

Re: vraagjes over stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 15:51

tnx voor je reactie!
Diegene van het plaatje is 23 mm. Die van harry's horse is 18 mm
Afbeelding. En dacht had ik een onderlegtrens va 15 mm.

Marita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:01

Neem in ieder geval een stang met een lage tongboog (hoe hoger de tongboog, hoe harder de stang op de lagen inwerkt).

Verder zou ik van tevoren oefenen met twee teugels aan je gewone trens, zodat je daar handiger in wordt. het liefst met de teugels die je straks aan je stang gaat hangen.

Verder kun je gewoon je hoofdstel met een extra bakstukje gebruiken, dat is prima. Er zijn echter ook best S&T-hoofdstellen die niet zo duur zijn (ik heb er een tijdje terug eentje gekocht van 50 Euro en die zag er nog goed uit ook).

Succes.

PolosportJ

Re: vraagjes over stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:05

trouwens op het plaatje is ie niet 18 mm maar wel dat model