Ik heb een hengst die volgende maand 4 wordt. Hij gedraagt zich super en is als hengst heel goed te handhaven. Natuurlijk probeert hij me wel steeds uit maar dat hoort bij het hengst zijn. Verder is hij liever lui dan moe. Ik ga dit voorjaar met hem starten in de B dressuur en het B springen. Nou hebben verschillende mensen in de buurt al gevraagd waarom ik hem niet eerst laat castreren want dan is het veel makkelijker op concours. Dus toen ben ik gaan nadenken. Het heeft in mijn ogen veel voors en tegens. Hij zal er rustiger van worden uiteindelijk, maar hij is nu al niet super gek dus dan ben ik weer bang dat hij straks als ruin helemaal in elkaar gaat kakken en dat het zo'n slome wordt. Het voordeel is natuurlijk wel dat hij met mijn andere paarden de wei in kan en dat hij samen met mijn ruin op de trailer kan om op concours te gaan wat nu dus niet kan. Aan de andere kant is het natuurlijk ook geen dekhengst en hij hoeft geen merries te dekken dus waarom zou ik het hem moeilijker maken dan het is? Misschien is hij als ruin dan beter af. Ik vind het heel moeilijk om hem te laten castreren, ik ken hem niet anders dan als hengst. IK ben heel bang dat hij gaat veranderen en dat hij niet meer mijn oude vertrouwde pittige hengstje is maar een slome ruin. Jullie hoeven natuurlijk niet voor mij te beslissen maar tips en adviezen zijn zeker welkom.
Alvast bedankt.