hoefscheur wat er aan te doen? help

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

hoefscheur wat er aan te doen? help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 13:13

Mijn paard heeft enkele maanden geleden een scheur in haar hoef gekregen. Hoe dit ontstaan is, is onduidelijk, vermoedelijk heeft ze wat onhandig in haar stal gerold en met haar hoef tegen de muur geslagen.
Maar goed, een kwartierscheur zat er. Dus de smid gebeld. Dit is geweest. DIe heeft een kneuzing gevonden nabij de scheur en de onderkant van de hoef 'uitgehold' zodat de draagrand de grond niet meer kon raken. Er hoefde geen ijzer onder.
Enkele weken later zag ik dat de scheur gewoon verder ging. Dus de smid weer gebeld. Toen is m'n paard op ijzers gekomen. De scheur is zeg maar uitgehold (er is een groeve gemaakt, de scheur is er uitgesneden). De scheur zat nog niet door het hoorn heen. Er is een gewoon ijzer gebruikt met dubbele lippen (achterijzer voor achterhoef). Verder is er bij de verzenen een extra lip op gezet. Dus de hoef met de scheur heeft nu 3 lippen aan het ijzer. Ik mocht (lees moest) gewoon alles met m'n paard doen. Ze moet dagelijks de wei in, en wil ik longeren of vrijspringen dan mag dat rustig. Hoe meer beweging hoe meer doorbloeding van de hoef en dus een sneller herstel. Longeren doe ik nog niet met m'n 2.5 jarige, maar daar wil ik met enkele maanden wel mee beginnen. Zelfde verhaal als met vrijspringen. Maar ik wandel dus wel geregeld met haar een stukje. Dit mocht van de smid ook rustig, ook over de verharde weg, in de wei, in de bak, kortom waar ik maar wilde.
Vorige week heb ik de smid weer gebeld, de scheur ging verder, en zat toen inmiddels al op ong. 0.5 cm vanaf de kroonrand. Toch moest ik me geen zorgen maken. Haar dagelijks in de wei laten, en verder met haar doen wat ik wil. GEen beweging=geen groei van de hoef heeft de smid mij verteld. Dus beweging is een must volgens hem.
Nu gaat de scheur dus weer verder, zit inmiddels op 1-2 mm vanaf de kroonrand. Ik ben gewoon bang dat m'n paard hier kreupel aan wordt. Ze is dat momenteel niet, bokt en sjeest de wei door als een hert, is gewoon vrolijk, lijkt er niets van de merken.
Hoewel ik dus prima tevreden ben over de huidige smid (gediplomeerd, lid van vereniging voor hoefsmeden) heb ik nu toch een ander gebeld voor een second opinion (ook een volledig gediplomeerde smid). Die moet nog langskomen. Ik ben gewoon te bang om m'n paard hierdoor onbruikbaar te krijgen.
Ik heb haar gekocht als sportpaard, springen en dressuur. Komend jaar wil ik met haar naar de keuring en naar een vrijspringwedstrijd. Dus ik wil gewoon nu dat het goedkomt.

Ik heb een foto van enkele weken geleden toen ze nog niet op ijzers stond. De scheur liep toen tot zo'n 0.7-1 cm onder de kroonrand. Inmiddels zit de scheur tot zo'n 1-2 cm onder de kroonrand. De smid had de hoef hier al wel bekapt. De kneuzing is ook goed te zien. Mijn paard heeft verder hele mooie goede hoeven. Volgens de smid is die scheur iets waar niemand wat aan kan doen, gewoon pure pech.

Wat zijn jullie ervaringen met een kwartierscheur helemaal naar boven toe? Wel op ijzers? Met extra lippen of juist niet? Niet op ijzers?
Ik wil het liefst zo snel mogelijk weer van de ijzers af als dat mogelijk is. Maar die scheur moet er natuurlijk wel uit.

Ik heb al 'adviezen' van mensen gekregen om m'n paard maar af te laten keuren. Of om er maar op te gaan rijden en als ze dan kreupel wordt alsnog weg te doen. Hier zit ik uiteraard niet op te wachten.
Afbeelding

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 13:49

Citaat:
Inmiddels zit de scheur tot zo'n 1-2 cm onder de kroonrand
=1-2 mm. Je moet de haren omhoog tillen om nog een stukje gave hoorn te zien.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:18

beste is om de scheur uit te hollen(maar zo aan je verhaal is dit al gebeurt) op te vullen met een hars en er krammen in te laten zetten dit verkomt dat de druk die op de hoefscheur blijft staat er voor zorgt dat het scheuren verder gaat.
Ook is het handig een speciaal hoefuizer er onder te laten zetten, deze zorgt er samen met de krammen voor dat er geen druk is op de scheur zodat deze niet verder kan scheuren.
Verder niet laten rennen en dollen, dit zorgt namelijk voor steeds meer druk en daardoor het verder scheuren van de hoef.
Wel beweging geven maar dan in de vorm van wandelen.
Geef daarbij een biotine kuur zodat de hoef extra snel weer op sterkte komt en extra inpuls heeft om te helen!

Kijk eens hier: http://www.tekstotaal.com/hoefscheuren_platvoeten.html

Deze hoefsmid heeft gebruik gemaakt van plaatjes in plaats van krammen maar beide is mogelijk!(ik heb betere ervaring met krammen aangezien die minder snel loslaten als plaatjes!)