Hoeveel kost een gezond en goed paard gemiddeld?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bandero

Hoeveel kost een gezond en goed paard gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 13:08

Graag had ik geweten of iemand me wat tips zou kunnen geven over het aanschaffen van een paard.
Het is niet meer voor dit jaar maar ik zou heel graag een paard kopen, zodat mijn zoontje en ik erop kunnen rijden.
Ik ga er nog niet direct twee aanschaffen.
Wat is het verschil tussen een hengst, een ruin en merrie kwestie van karakter en het berijden?
Welk budget het je nodig?
Ik heb sowieso een plek waar ik hem of haar kan stallen dat is zeker geen probleem.
Koop ik een jong (3 à 5 j) of ouder paard (rond 10 j).
Waar moet ik opletten, kan ik het paard uitproberen alvorens ik een koop afsluit?
Hoe zit het met het gewoon zijn aan een trailer?
ALvast bedankt

_Dunja_

Re: Hoeveel kost een gezond en goed paard gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:22

Bandero schreef:
Graag had ik geweten of iemand me wat tips zou kunnen geven over het aanschaffen van een paard.
Het is niet meer voor dit jaar maar ik zou heel graag een paard kopen, zodat mijn zoontje en ik erop kunnen rijden.
Ik ga er nog niet direct twee aanschaffen.
Wat is het verschil tussen een hengst, een ruin en merrie kwestie van karakter en het berijden?

een hengst zou ik niet aan beginnen omdat een hengst toch vaak wat eigenzinniger en sterker zijn dan een ruin, het verschil tussen een ruin en merrie is heel verschillend merrie's staan bekend om wat kattiger te zijn dan ruinen al merk ik daar met mijn merrie niks aan.

Welk budget het je nodig?

een paard zonder papieren en gebreken kan je al krijgen vanaf een 1500 euro en dat hoeft niet slecht te zijn hoor... wel laten keuren

Ik heb sowieso een plek waar ik hem of haar kan stallen dat is zeker geen probleem.
Koop ik een jong (3 à 5 j) of ouder paard (rond 10 j).

ik zou zelf voor een wat ouder paard gaan rond de 10 jaar omdat je zoontje er dan ook lekker op kan rijden en een paard inrijden en het paard gaat ook nog puberen dus is dat wijs voor je zoontje?
Waar moet ik opletten, kan ik het paard uitproberen alvorens ik een koop afsluit?

tegenwoordig zijn mensen er niet happig op om een paard op proef mee te geven, maar ik zou zeker zeggen dat je een paar keer komt voordat je de koop sluit. dat je gewoon bij de eigenaar komt rijden.
Hoe zit het met het gewoon zijn aan een trailer?
ALvast bedankt

hoop dat je hier wat aan hebt succes met de aanschaf van jullie paard

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:28

Ruinen en merries kun je prima erop rijden en zijn ook braaf in omgang.

Ruinen zijn vaak speelser met andere paarden in de wei en merries kunnen humeurig zijn als zij hengstig is.

Hengsten zijn wat lastiger in omgang en met rijden ook. Je moet nooit met de hengst in dezelfd bak gaan rijden waar ook hengstige merrie loopt. Hengsten is vaak lastiger dan ruinen, ze bijten sneller en is sneller afgeleid. Je moet wel stevig in je schoenen staan voor de hengst.

Ik zou afraden om geen hengst te kopen, zoek liever naar merrie of ruin.

Koop een oudere paard, je deelt een paard met je zoon, heb ik begrepen. Een pony/paard van 6 t/m 14 jaar is wel geschikt, maar niet jonger!

Je moet altijd een toekomstige paard uitproberen, rij in de bak en kijk hoe zijn gedrag is met rijden en tijdens t poetsen.

Koop een stevige D-pony, E-pony of klein paard ipv met je zoontje

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:43

Er zit zoveel verschil tussen de prijzen..

Merries zijn over 't algemeen duurder dan ruinen, omdat je er mee kan fokken. Zowieso hangt het af van de klasse dressuur/springen waarin het paard loopt & hoe oud hij/zij is. En niet te vergeten de afstamming.

Als je opzoek gaat naar een paard zou ik zowieso iemand met kennis meenemen, zo iemand ziet meteen of 't paard goed loopt & geschikt kan zijn voor jou. En natuurlijk elk paard uitproberen (lees; rijden.) alleen op die manier kun je beslissen.
Ook poetsen e.d geven aan hoe 't paard in de omgang is.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:45

Alle bovenstaande tips zijn natuurlijk prima, maar ik zou je maar 1 advies willen geven: haal er iemand bij die er wel van verstand van heeft, laat die voor je rondkijken. Alleen lijkt het me zo moeilijk om in te schatten wat goed voor je is.