Hoe het beste omgaan met stro Qua mesten???+stro eters

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

orchideetjuh

Hoe het beste omgaan met stro Qua mesten???+stro eters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 00:48

Hallo iedereen.
Mijn paardje staat al een tijdje op stro. Maar Sinds ik op mijn nieuwe stal sta, wil ik mijn paardje natuurlijk niet te kort doen. Maar wil ook een beetje op me centjes letten. Niet dat ik ga bezuinigen begrijp me niet verkeerd. Maar ik ben best veel stro kwijt per week/maand. IK mest als volgt:
*iederedag drollen mesten
*iedere dag echt hele stinkende natten plekken mesten
*Achter kant laat ik altijd stukje leeg.

Nu als volgt, Zodra ik mijn pony op stal zet begint ze stro te eten. Dan heb ik net haar hooinet ververst en begint ze simpel weg een het stro. Is er misschien iemand die een GOUDEN tip voor me heeft.
Over azijn enz over stro hoorde ik weer dat je pony daar ziek van kan worden. En oud stro over nieuw stro heeft ook weinig zin bij haar. POny kan niet op zaagsel vanwege Iets met haar Luchtwegen , Door de stof wordt ze senl verkouden ofzow iets

IK hoop dat iemand mij kan vertellen:
*hoe ik het beste kan mesten.
*En wat een oplossing tegen stro eters.

Groetjes Priscilla

ellepel

Re: Hoe het beste omgaan met stro Qua mesten???+stro eters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 07:45

stro is goedkoper dan hooi toch?

dat ze het eet is op zich niet erg, beste is denk ik toch gewoon alles door elkaar gooien, zo is ze in elk geval wel langer bezig om alle lekkere sprietjes er tussen uit te eten..

je kunt ook wat rubber matten in de stal leggen zodat je minder stro hoeft te gebruiken.

misschien geen hooi net gaan gebruiken maar het hooi los op de grond gooien, dat ze dan toch eerder haar hooi gaat eten..

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:20

Is vlas geen optie?

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:29

ik dacht altijd dat paarden met last van hun luchtwegen juist op zaagsel moesten staan (in stro zit ook een heeeele hoop stof)

anyway.. .. volgens mij ga je gewoon goed om met je stro

magriet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:35

Die van mij at ook stro. Het is een tijd goed gegaan totdat ik haar op een ochtend liggend in de stal vond door koliek. Sinds die tijd heb ik er rubberen matten in en geen stro meer.

menollyke

Re: Hoe het beste omgaan met stro Qua mesten???+stro eters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:05

Onze paarden stonden op zaagsel en om het ergste stof weg te halen werd dat zodra het in de stal was gegooid nat gespoten. Daarna weer omgewoeld en als er dan nog stof vrij kwam nog een keer met de gieter erover heen. Even vrij laten liggen en daarna paard weer op stal zetten. Op deze manier hebben wij nooit last gehad van het stof van zaagsel.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:10

Mijn paarden heb ik op vlas (thorobed) gezet, stro kopen wij altijd per vrachtwagen in en was ca 1 euro per pak. Hier ging er elke dag op 3 paarden bijna 3 pakken stro doorheen (grote boxen) maar je wilt ze ook droog houden. De reden dat ik stro de deur uit gedaan heb is simpel: erg arbeids intensief.

Nu ik ze op vlas heb staan haal ik elke dag de mest eruit, 1x per week de natte plekken en elke week gooi ik er 1 pak vlas bij in. Na 2,5 maand trek ik alles leeg. Vlas is duurder ( € 6,- per 130L) maar arbeidstijd kost ook geld...nu hou ik tijd over om zelfs 2 paarden te kunnen rijden

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:13

Mijn paard heeft bij zijn vorige stal ook altijd op vlas gestaan. Toen hij bij mij kwam stond hij net als de rest op stro. Maar hij at z'n hele stal leeg en werd gewoon zienderogen dikker. Toen heb ik hem weer op vlas gezet ( vlas is zo goed als stofvrij) en nu gaat het super Hij eet er niet van en hij is nu weer perfect op gewicht

orchideetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 12:10

Ja ik ben dus ook bang voor koliek. En als ik het hooi op de grond legt eet ze het helemaal niet maar gaat er op Poepen.. Gister heb ik haar voor het eerst een hooi net aangeboden en ga zo naar stal kijken hoe ze het heeft gedaan

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:23

@Rubywhite: elke dag 3 balen stro is aan het eind van de week toch €21 terwijl je met 1 keer in de week 3 pakken vlas uitkomt op €18, dus eigenlijk is het niet duurder.

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:21

Niet elke dag de natte plekken eruit halen.
Da's helemaal niet nodig hoor! Gewoon 1 keer in de week daar bespaar je zeker een hoop mee...

orchideetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 23:04

Jaa maar na 1 dag ligt er zo veel vieze blerrie

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:08

Kan je niet overgaan op zaagsel of vlas?
Vaak ook minder werk met mesten en je paard zal er niet van eten.
Probeer anders wat hooi in een hooinet zodat ze er langer overdoen en zich minder vervelen.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:45

Probeer eens zeewier een tijdje bij te voeren? Misschien heeft je paard wel een tekort aan iets?

Ik gebruik ook stro en vind het super spul. Heb alles geprobeerd, maar niks ging goed behalve stro.

orchideetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 23:16

IK heb het hooi in een hooi net geplaatst. En dat werky eigelijk erg goed