met pony op wedstrijd die angstig is..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

met pony op wedstrijd die angstig is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:24

hoihoi

ik ga in 2006 met mijn pony starten tussen de paarden overigens.
mijn pony is wel een angstige pony, ze vind grote paarden eng en kan dan zo omdraaien. dus ik zie het losrijden al voor me, ik ben dan al wat zenuwachtiger... en zij dus ook nog angstiger. ik rijd alleen in buiten bak want kan niet naar de manege heb geen trailer, nu ga ik weleens naar een club in de buurt daar springt een vriendin van me haar. maar je kan natuurlijk niet naar elke manege gaan om te laten wennen, ze zal dus vaak naar vreemde clubs gaan waar enge dingen zijn...
hoe kan ik zorgen dat ze niet in paniek raakt en ik haar toch onder controle houd? en dat ik zelf niet in de stress schiet als ze omdraait zodra er een paard aankomt met losrijden, hoe stel ik haar op haar gemak en krijg ik haar rustig? ik wil het gewoon proberen maar zie er ook wel tegenop maar aan de andere kant weet ik dat ze er gewoon aan moet wennen maar heel veel op wedstrijd ga ik niet,
ze is gewoon een heethoofd en vind veel dingen eng, als ze iets ook heel eng vind lusiterd ze ook echt niet als ik haar gerust stel enzo,
maar ik wil mijn wedstrijden er niet door laten verpesten..
hoe doen jullie dit?? als je bijv. geen binnenmanege hebt om te oefenen? en hoe krijgen jullie je paardje rustig op concour?
ik hoop dat iemand tips heeft want ik zit er best wel mee...

groetjes

_Aise_

Re: met pony op wedstrijd die angstig is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:57

Ja, dat probleem ken ik.
Bijna ieder paard is angstiger op vreemd terrein.
Wat kan je doen?

Nou, ten eerste staan er waarschijnlijk wel meer mensen op jou stal, dus vraag eens aan 2 of 3 andere mensen of ze op hetzelfde tijdstip als jij willen gaan rijden. Dan ga je heel zelfverzekerd op je pony zitten en stuur je haar heel duidelijk de kant op die jij wil. Zo moet ze vertrouwen zien te krijgen in dat jij heus wel weet wat je aan het doen bent. En bovendien dat jij ook niet bang bent van die grote paarden. Ga ook lekker uitstappen naast die grote paarden of eens een 'pas-de-deux' rondje draven of galopperen, zodat ze aan de grootte went. (kijk of ze met een van de paarden vriendjes wil worden, in welke heeft ze het meeste vertrouwen?)

Ook zou ik veel buiten met haar gaan rijden en/of wandelen.
Daar kom je namelijk de meest enge dingen tegen, want dat is ook 'vreemd'.
Het liefst met een (groot) paard erbij, want ze moet leren dat andere (grote) paarden niet eng zijn.

En daarnaast zou ik als je op wedstrijd aan komt eerst eens lekker een paar rondjes met haar gaan wandelen over het terrein en dan eens hier blijven kletsen en dan weer daar. Zodat ze alles op haar gemakje kan bekijken. Dus lekker op tijd weg en lekker rondkijken. Is ook goed voor jou, dat het terrein wat vertrouwder is en jij je minder zenuwachtig hoeft te maken.

Ik zou in ieder geval lekker lang van te voren los gaan rijden, zodat ze heel wat energie kwijt is (en jij spanning) want dan is alles in de ring al veel minder eng!

Nou, succes ermee en ik hoop dat het helpt!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 20:02

heel erg bedankt voor je reactie,
dat van het op tijd weg rijden zodat ik nog ruim de tijd heb had ik ook al bedacht en dat ik met haar aan de hand eerst een stuk ga stappen op het terrein en in de losrij bak ga ik ook zeker doen!

ik rijd al veel buiten en dat doet ze eigelijk super maar kan ook soms heel erg bang van iets zijn, ik heb mijn vaste pony rij maatje buiten maar ik heb ook al bedacht om samen met miranda21 hier op bokt te gaan oefenen en het liefst ook buiten... maar wat het ook met die pony van mij is, als ze eenmaal aan een paard is gewend gaat het goed en bij ons op stal en in de buurt staan grotendeels alleen pony's.. dus dat is ook beetje jammer maar ik ga proberen of iemand haar van een club haar eens wil rijden tussen de paarden maar daar heb ik zelf weer minder aan.
maar bedankt voor je tips!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:36

Je kunt ook de rustgevende producten erbij uitproberen. Nerv Control werkt vaak goed. Wij gebruiken voor onze nerveuze angstige merrie Cavalor Piannissimo (volledig voer) in combinatie met magnesium. Werkt heel goed, ze stond bekend als enorm stresskipje en iedereen staat ervan te kijken hoe ze is veranderd.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:39

Misschien moet je gewoon eens vaker ergens anders gaan rijden. Of gewoon op het losrijd terrein van een wedstrijd gaan rijden terwijl je geen wedstrijd hebt. Dan kan ze er vast aan wennen

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:03

Het belangrijkste is dat je zelf rustig blijft. Wanneer jij relaxed (of zo relaxed mogelijk ) op je pony zit zal zij zich ook meer op haar gemak voelen. Mocht je zelf toch heel zenuwachtig zijn kan je daar eventueel iets homeopatisch tegen nemen (Valdispert bijvoorbeeld).

Verder gewoon je paard rustig aan het terrein laten wennen, alles laten zien.
Maar ik denk dat je eigen rust het belangrijkst is.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:41

Jah dat is lastig maar oefening baart kunst. Ik zou gewoon wel op wedstrijd gaan en dan gewoon niet verwachten dat je punten rijd maar puur om je paard te laten wennen (je kan natuulijk ook mee doen met onderlinge wedstrijden) hoevaker je paard in vreemde omgeving komt enzo hoe meer ze eraan gaat wennen, en dan gaat het vast over een tijdje wel heel goed.

Succes in ieder geval!!!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:43

of doe eens een soort politiepaarden training met allerlei enge obstakels? Worden ze moediger en zekerder van, je komt die dingen misschien niet op een wedstrijd tegen maar het werkt wel voor het zelfvertrouwen van je paardje.
Vooral veel 'rare' dingen laten zien en zelf heel rustig blijven en vooral je paardje niet kort bij het halster vasthouden maar een lang halstertouw nemen zodat ze om je heen kan lopen (Mits het een veilige omgeving is) en zelf kan ontdekken dat de wereld helemaal niet zo eng is als zij denkt.
En als je er op zit vooral zelf niet gaan spannen, blijf relaxed zitten en niet je billen bij elkaar knijpen! ook niet korter pakken want dat werkt allemaal averechts, hoe rustiger en relaxed jij bent des te meer vertrouwen krijgt je paard in jou. Lees eens een natural horsemanship boek daarin staat wel hoe paarden op bepaalde situaties reageren en waarom misschien dat je dan een hoop duidelijk wordt en je beter kan reageren op de paniek van je paardje. Mocht je meer info willen kun je me PM-en.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:22

ik weet dat ik er zelf ook relaxter op moet gaan zitten dat het ook deels bij mezelf ligt, ik doe ook erg mijn best darvoor..

jammergenoeg kan ik niet op wedstrijd terrein gaan rijden zomaar ik ben niet lid van maneges in de buurt en het mag dan niet..

ik zat zelf ook te denken om een training te gaan doen met enge dingen enzo maar ben bang dat ze dan toch op vreemd terrein zich nog opwind.. wat zijn dat voor boeken cissy? zou ik weleens willen lezen dan!

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:40

Mijn pony was eerst ook heel schrikachtig, heb een jaartje gewacht met wedstrijden totdat ze wat minder bang was overal voor.
ze is nu redelijk braaf qua schrikken, maar het zit wel een beetje in haar dat veel dingen eng zijn
Maar ga ook gewoon op wedstrijd , gewoon doorzetten

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:20

Ik denk dat ze het gewoon moet wennen Veel geluk nog!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:12

dankjullie, ga er ook heel erg aan werken ook beetje schrik training met losspringen enzo en zelf rustig blijven, zal heus niet makkelijk worden maar ach dat heb ik er wel voor over!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 11:40

vandaag ga ik haar misschien laten losspringen als de bak vrij is dan hang ik er wat engs over en misschien verzin ik nog wat meer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:17

Citaat:
wat zijn dat voor boeken cissy? zou ik weleens willen lezen dan!

bijvoorbeeld:
Natural Horsemanship van Pat Parelli (engels)
Je paard als partner, 6 visies op natural horsemanship van Elma Middel
Emiel Voest zn boeken
Natuurlijk paardrijden van Klaus Hempfling (wel moeilijk te lezen voor een 'leek')
Go west van Antje holtappel (dit is wel geen NH maar een westernboek, maar er staan wel heel veel dingen in over reactes van paarden op vreemde situaties, misschien eens lenen in de bieb?)
en dan zijn er nog zat amerikaanse boeken te vinden....

als je op het NH forum of uit het zadel kijkt dan kom je nog veel meer info tegen. Of kijk ook eens hier: www.paardnatuurlijk.nl daar staat ook een hele berg info.

succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:19

Gewoon lekker veel gaan.
In het begin weet je van te voren dat je geen winst zult rijden, maar daar ga je dan ook niet voor. (bij die gedachte heb je vaak ook al minder stress)
Uiteindelijk zal ze er wel aan gaan wennen

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 11:57

runningkawa schreef:
Gewoon lekker veel gaan.
In het begin weet je van te voren dat je geen winst zult rijden, maar daar ga je dan ook niet voor. (bij die gedachte heb je vaak ook al minder stress)
Uiteindelijk zal ze er wel aan gaan wennen

hey ja! dat was ik ook al van plan, maar ik kan niet heel vaak op wedstrijd, ik leen de trailer van iemand anders..

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:15

Rescueremedie is misschien ook handig voor de eerste paar keren, dat neemt de scherpe randjes er een beetje vanaf (ook voor jezelf misschein)
Het boek van Pat Parelli is er tegenwoordig ook in het nederlands btw

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 18:45

crazycactus schreef:
Rescueremedie is misschien ook handig voor de eerste paar keren, dat neemt de scherpe randjes er een beetje vanaf (ook voor jezelf misschein)
Het boek van Pat Parelli is er tegenwoordig ook in het nederlands btw

wat is dat voor boek en waar kan je het halen?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:06

Het is een boek over natural horsemanship. Met allerlei grondoefeningen om je paard meer (zelf)vertrouwen te geven. Volgens mij heeft Divoza het wel, maar wij hebben het zelf in de biep (waar ik werk) dus het loont altijd de moeite eens langs de bibliotheek te lopen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 19:18

het boek het dus rescueremedie? ik ga eens kijken!