Hoe een lekker strobed houden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Luuxje

Hoe een lekker strobed houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 17:40

Mijn paard staat in zijn box op stro. Als hij z'n box inloopt dan draait hij zich om naar de ingang toe maar dan "schuift" hij het stro met z'n achterbenen helemaal naar achteren. Als ik dus dan 's morgens kom heeft hij soms bijna op de stenen geslapen en achterin en aan de zijkant ligt al het stro. Het maakt niet uit hoeveel stro ik erin doe, het lijkt wel hoemeer ik erin doe des de groter de kans is dat hij het naar achteren kan goooien. Zou het helpen als ik een baal zaagsel op de bodem leg? Hij staat overigens erg rustig op stal en overdag staat ie buiten.
Hebben jullie een idee of tip?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:46

Een dikker bed maken, met stro of met zaagsel, maar ik vind zaagsel eigenlijk ook vrij los. Maar hij ligt vast niet op de stenen hoor, een paard ligt al niet veel en hij zoekt vast wel een lekker plekje. Misschien is een stalmat onder je stro nog een optie.

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:50

[***] schreef:
Een dikker bed maken, met stro of met zaagsel, maar ik vind zaagsel eigenlijk ook vrij los. Maar hij ligt vast niet op de stenen hoor, een paard ligt al niet veel en hij zoekt vast wel een lekker plekje. Misschien is een stalmat onder je stro nog een optie.

idd,mee eens

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:50

[***] schreef:

idd,mee eens

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:10

willem doet dat ook, alleen is hetbij hem zo dat als hij na hetliggenop staat dus alles weg schuift. vandaar dat je elke dag een krater in zijn stal ziet liggen.

het maakt niet uit of ik elke dag de vieze plekken eruit haal of dat ik hem 2 dagen gewoon opstrooi en danineens alles uitmest.. hij krijgt hetook met een dikke pislaag voormekaar.

hijis niet 1 van de soepelste meer en in een stal heeft hij minder ruimte om goed op te staan, dus dan neemt hij zijn hele stalmaar mee. ben allang blij dat hij nog(kan) gaat liggen. ik heb wel rubberen matten in mijn stal.

op zich best fijn, maar hetis wel glad, dus als je er schoon stro over strooit verschuifd de boel wel makkelijk(tenminste bij willem is dat zo)

ik heb het hem nog steeds niet af kunnen leren en hij schijnt er geen hinder van de hebben, meneer ligt nog steeds te slapen, dus heb het maar opgegeven.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:12

Zaagsel op de bodem onder het stro kan inderdaad helpen. Wij hebben sommige paarden ook op zaagsel en stro staan, dat neemt namelijk ook vrij veel vocht op waardoor het stro schoner blijft.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:19

Een vieze laag laten liggen onderin? Als het stro echt 'vieze plakken' wordt schuift het minder. Ligt hij wel op vieze pisplekken waarschijnlijk.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:32

Myra1 schreef:
Een vieze laag laten liggen onderin? Als het stro echt 'vieze plakken' wordt schuift het minder. Ligt hij wel op vieze pisplekken waarschijnlijk.

Dit zou ik niet doen. Dat deden ze op mijn oude stal ook. Toen ik dat een keer weg ging halen kwamen er allemaal maden andere vieze dingen onderuit.
Echt heel vies.

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:36

Biobase, dat is pas super spul!

Beter dan zaagsel en geen gedoe met stro!

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:27

Anouar15 schreef:
Myra1 schreef:

Dit zou ik niet doen. Dat deden ze op mijn oude stal ook. Toen ik dat een keer weg ging halen kwamen er allemaal maden andere vieze dingen onderuit.
Echt heel vies.

Iewl bah. Zó vies hoeft het nou ook weer niet natuurlijk . Ik laat zelf meestal een beetje viezigheid nog liggen, en ik merk dat dat minder makkelijk schuift op de vloer. Mijn paard verbouwt ook haar hele stal, omdat ze een biksbal heeft waar ze vet lol mee heeft elke nacht .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:30

Gewoon matten leggen, op de natte plek een hoop zaagsel en lekker een dikke hoeveelheid stro Bekend probleem trouwens, ik strooi daarom maar veel op.

Luuxje

Re: Hoe een lekker strobed houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 22:09

Hhhmmm ja ik laat nu al het viezere stro liggen en bouw steeds een nieuwe laag erbovenop. Maar af en toe is het net of hij erg erg armetierig bijstaat terwijl als ik het stro dan weer ga verdelen dan heb ik een hok vol....

Van die rubber matten ben ik niet zo kapot, dus misschien toch maar wat zaagsel proberen en in ieder geval niet z'n stal meer helemaal leeghalen en alleen nieuw stro erin. Ach, je wil toch het beste voor je paardje.

Bedankt voor de tips.