Paspoort

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 17:29

Hallo,

Ik heb nu voor het eerst mijn eigen paardje gekocht. Ik heb dus zelf eigenlijk nog nooit met paspoorten te maken gehad
Maar nu heb ik dus het paspoort van mijn veulen gekregen. Alleen het enige wat er in staat is zijn naam en dat ik de eigenaar ben. Z'n geboorte datum is verkeerd, z'n vader en moeder zijn volgens het paspoort onbekend en ook de fokker is niet aangegeven. Ook is er niet aangegeven welke inentingen hij al heeft gehad. Hij is ook niet ingetekend etc.
Zijn moeder is een fries en z'n vader een kwpn. Maar hij staat nu ingeschreven in het nprs stamboek. Kan dit wel? dan moeten ze toch ook zoveel % arabisch bloed hebben of niet??
En moet ik het paspoort zo wel accepteren? Of had de fokker het recht om alleen zijn naam op te geven en verder niks?

Waratje

Re: Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:39

Ik betwijfel of hij IN het stamboek is ingeschreven. Het NRPS kan voor stamboekloze paarden een paspoort geven, die zijn dan wel geregistereerd BIJ het NRPS maar niet IN. Mijn paard heeft een paspoort van het NewForest stamboek, terwijl haar ouders helemaal niet bekend zijn. Alle paspoortuitgevende instanties moeten een paspoort uitgeven voor een paard dat hiervoor niet bij eigen stamboek terecht kan of helemaal niet bij een stamboek is geregistreerd.

Als de gegevens niet kloppen had het teruggestuurd moeten worden naar het NRPS met verzoek om te corrigeren.
Is je veulen ingeent? Zoja, dan moet er of in het paspoort of in een inentingsboekje geregistreerd zijn. Als die registratie er niet is, mag je overnieuw beginnen met basisenting.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 09:47

Dat van dat papoort wist ik niet. En van die inentingen... daar was ik al bang voor

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:14

Winkie schreef:
Hallo,

Ik heb nu voor het eerst mijn eigen paardje gekocht. Ik heb dus zelf eigenlijk nog nooit met paspoorten te maken gehad
Maar nu heb ik dus het paspoort van mijn veulen gekregen. Alleen het enige wat er in staat is zijn naam en dat ik de eigenaar ben. Z'n geboorte datum is verkeerd, z'n vader en moeder zijn volgens het paspoort onbekend en ook de fokker is niet aangegeven. Ook is er niet aangegeven welke inentingen hij al heeft gehad. Hij is ook niet ingetekend etc.
Zijn moeder is een fries en z'n vader een kwpn. Maar hij staat nu ingeschreven in het nprs stamboek. Kan dit wel? dan moeten ze toch ook zoveel % arabisch bloed hebben of niet??
En moet ik het paspoort zo wel accepteren? Of had de fokker het recht om alleen zijn naam op te geven en verder niks?

Dan heeft de fokker jou paard niet aangemeld bij de knhs dus dat moet je dan inderdaad zelf doen.
Je kan voor ik dacht 15 euro het paspoort laten wijzigen bij de knhs en dan de juiste gegevens erin laten zetten.
Ik sta ook bekend als eigenaar en fokker van mijn pony terwijl ik haar heb gekregen toen ze 3 jaar oud was.
Bij meer vragen zou ik de knhs even bellen..

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:27

is het veulen dan uberhaupt wel ge-ent? dan moet je toch aan de basisenting want anders had de dierenarts van die vorige eigenaar wel naar het paspoort gevraagd....
heb je wel het goede paspoort gekregen als de geboortedatum verkeerd staat?

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 15:13

Het is wel het goede paspoort hoor. Zijn naam is goed en de eigenaar dus ook. Alleen de geboorte datum is blijkbaar niet opgegeven omdat er 1 januari staat. Op het moment dat hij ge-ent werd had ie volgens mij geen paspoort. Die is pas later aangevraagt.
Ik ga nog wel even met de fokker bellen. Of zij de gegevens van de ouders niet kan geven. Daarna zal ik het wel laten wijzigen.
Bedankt voor de info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:16

bij alle paarden waarvan ze de exacte geboortedatum niet weten vullen ze 1 januari in.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:23

En ook al zijn de ouders bekend, het NRPS zal geen paspoort uitgeven (en de KNHS ook niet) als het geen 'officiele' stamboom is. Maw, Fries x KWPN kan je nergens inschrijven, het is een kruising die nergens terecht kan, dus krijg je nooit de afstamming in je paspoort. Er kan nl niet geverifieerd worden of die afstamming klopt.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 17:07

mmm.. dus al heb ik de stambomen van de ouders dan worden ze niet ingevoerd?? begrijp ik dat goed?
En van dat 1 januari dat wist ik wel, dat doen ze in nederland ook met asielzoekers die geen papieren hebben maar mijn paardje is geen asielzoeker hoor....

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:06

Yep, dat begrijp je goed. Je kunt wel zeggen dat de vader Bonfire is, bij wijze van spreken dan. Het is niet na te gaan, omdat er geen stamboekorganisatie achter zit die dekbewijzen controleert, en bloed- of DNA onderzoek doet.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 20:15

Maar het enige wat ik dan moet laten veranderen is dat ie ingetekend wordt en zijn geboortedatum. Dan kan ik het toch net zo goed zo laten? of zie ik dat verkeerd? De fokker heeft wel het paspoort aangevraagt maar ze staat er niet op.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:14

Ja, dat scheelt je een hoop geld.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:41

Zoals hierboven al vermeld staat je veulen niet ingeschreven bij het NRPS maar is het paspoort uitgegeven door het NRPS....
Het paspoort wordt aangemaakt volgens de gegevens die opgegeven zijn bij de DA of schetser die het aanvraagformulier opgemaakt heeft...

De schets hoeft niet ingetekend te zijn, maar de aftekeningen moeten wel vermeld staan....
Vwb die geboortedatum: je kunt je afvragen wat de meerwaarde van die wijziging is...

Als het paard in kwestie wel alle entingen heeft gehad woden deze nooit vermeld door de PUI (Paspoort Uitgevende Instantie) maar bij een volgende enting door de DA, doordat hij in het paspoort schrijft dat de ent-geschiedenis bekent is.... en dit kan eigenlijk alleen indien het entingsboekje bij het paard is...

Citaat:
En ook al zijn de ouders bekend, het NRPS zal geen paspoort uitgeven (en de KNHS ook niet) als het geen 'officiele' stamboom is.

Onzin... je kunt bij de PUI van je eigen keuze een paspoort aanvragen voor je stamboekloze paardje.... alleen wil het dan niet gelijk zeggen dat het dier in kwestie dan gelijk een rasechte KWPN-er of NRPS-er is