Welke stal..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xsillyx

Welke stal..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 15:59

Hoii...

ik krijg over een paar maandjes eindelijk mijn eigen paardje!
dus nu zit ik me een beetje voor te bereiden op een stalling.
Eerst zou ik "het" bij mijn bijrijdpaardje op stal kunnen zetten, maar helaas gaat die stal weg. Ik heb nu de keuze uit 2 stallen en ik zit ontzettend te twijfelen!!

stal 1 :
- ruime boxen
- wordt uitgemest, gevoerd ect
- goede droge buitenbak met verlichting ( 20x40)
- in de zomer 24/7 wei
- in de winter met zijn alle in de bak
- kleine zadelkasten
- 30 minuten rijden naar mooie buitenrij omgeving

stal 2:
- Binnenbak ( 20x40 )
- buitenbak, heel slecht in de winter ( 20 x 60 )
- stapmolen
- spuitplaats
- solarium
- ruime zadelkasten
- wordt gevoerd en uitgemest
- direct naast mooie buitenrij omgeving
- 2 x per week gratid les

De prijzen doen er niet toen, maar dit is zeg maar mijn probleem:

Ik heb zolang ik met paarden in kom altijd gehoord: laat je paard zo lang mogelijk buiten staan... en inprecipe zou ik zeggen : ik ga absoluut voor stal 2, maar daar mag je je paard niet in de buitenbak zetten, in de binnenbak moet je in de buurt zijn, en hun zetten je paard ook niet voor je buiten ofzo...
En dat betekend dat me paard dan 22/7 in de box moet staan en ik vraag me echt af : Kan ik me paard dat aandoen?

Bij de andere stal zit ik met het probleem: de buitenbak.
Ik ben niet gewend om op een stal te zijn met alleen een buitenbak en dus vraag ik me af : wat moet ik dan als het giet van de regen?

Wat zouden jullie doen?

plutolover

Re: Welke stal..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:08

is er bij stal 2 helemaal geen weide toegangelijk ook niet zomers??

xsillyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 16:12

willeke16 schreef:
is er bij stal 2 helemaal geen weide toegangelijk ook niet zomers??

Nou.. ze gaan dan met zijn alle naar een weiland, maar dat is ook weer zoiets : dat is maar voor 7 weken ( wat ik weinig vind ) en je kan niey op dat land zelf komen dan of je paard eraf halen...
maar in de zomer is hier in de buurt genoeg land te huur, dus als ik dan beslis naar stal 2 te gaan zou ik waarschijnlijk in de zomer maanden een ander land zoeken..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:15

Je hebt het bij de tweede stal helemaal niet over de boxen.

Als ik het zo zie zou ik voor de eerste stal gaan. Die stapmolen en solarium zijn leuk, maar niet noodzakelijk en als het regent of koud is zorg je gewoon dat je je goed aankleed en eventueel droge en warme kleren bijhebt.

Ik weet ook niet wat belangrijk is voor jou. Wil je je paard gaan trainen en af en toe een bosritje maken of ga je liever dagelijks de bossen in. Als je maar af en toe de bossen in gaat is het niet zo erg dat je eerst een half uur moet hobbelen voordat je in een mooi gebied bent.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:59

ik zou naar stal 1 gaan
Want dan staat je paard het hele jaar buiten, en dat vind ik een van de belangrijkste dingen die je paard nodig heeft. En als het niet te hard regent kan je best wel buiten rijden hor.

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:06

ik zou voor stal 2 gaan

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:13

Absoluut stal 1! Weidegang is heel belangrijk vind ik. Ik ben pasgeleden ook verhuisd van een stal met binnenbak naar een stal met alleen een buitenbak, en ik mis niks hoor. Als het regent is het even doorzetten, maar een regenpak werkt ook hoor.

xsillyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 18:15

Falona schreef:
Je hebt het bij de tweede stal helemaal niet over de boxen.

Als ik het zo zie zou ik voor de eerste stal gaan. Die stapmolen en solarium zijn leuk, maar niet noodzakelijk en als het regent of koud is zorg je gewoon dat je je goed aankleed en eventueel droge en warme kleren bijhebt.

Ik weet ook niet wat belangrijk is voor jou. Wil je je paard gaan trainen en af en toe een bosritje maken of ga je liever dagelijks de bossen in. Als je maar af en toe de bossen in gaat is het niet zo erg dat je eerst een half uur moet hobbelen voordat je in een mooi gebied bent.

Ook bij stal 2 zijn de boxen redelijk.. net als bij stal 1 eigenlijk...

Ik hou van afwisseling, af en toe een ritje en af en toe gewoon trainen.

Wat ik wel vergeten ben te melden is : Bij stal 1 zitten geen spring atributen en bij stal 2 wel en dat is ook wel weer lastig want ik hou er erg van om te springen.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:18

Ik zou voor stal 2 gaan. Vooral voor de winter. Er zijn namelijk niet veel stallen waar de paarden s'winters ook naar buiten gaan. Misschien kan je hem wel een tijdje en de bak zetten als je er bent.
In de zomer zou ik dan wel een weiland zoeken. Dan is het ook weer mooier weer.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:20

Als ik zo lees wil je liever naar stal 2!! Daarbij als iemand of jezelf misschien het paard buiten te zetten!! Voor een aantal uren of mag dat niet!!

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:25

Ik zou het niet weten, ik vind echt dat een pony eigenlijk zo veel en zo vaak mogenlijk op de wei moet staan maargoed , dat ik jou'n keuze
Sorry aan mijn mening heb je niet zoveel, toch kiezen zou ik voor 1 gaan

Leoniez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:26

Whisperke schreef:
Als ik zo lees wil je liever naar stal 2!! Daarbij als iemand of jezelf misschien het paard buiten te zetten!! Voor een aantal uren of mag dat niet!!

Ik ga ook veel liever naar stal 2!
maar dat buitengooien.
Het probleem is ook dat de paarden niet los kunnen in de buitenbak, en ik weet niet hoe het echt zit met het binnebak verkeer maar ik ben er een paar keer op verschillende tijden geweest en er waren altijd wel lessen, iemand aan het rijden, of iemand aan het longeren.
Dus daar kan ik niet echt op rekenen.
Het is trouwens wel mogelijk om je paard in de stapmolen daar te laten zetten. Maar ik heb het niet zo op stapmolens.. ze lopen maar rondjes enzo. Ik vind gewoon dat je paard lekker vrij mag lopen en doen wat hij zelf wil.

Leoniez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:27

Boeli_Wendy schreef:
Ik zou het niet weten, ik vind echt dat een pony eigenlijk zo veel en zo vaak mogenlijk op de wei moet staan maargoed , dat ik jou'n keuze
Sorry aan mijn mening heb je niet zoveel, toch kiezen zou ik voor 1 gaan

Hier in de buurt is het zoiezo (bijna) niet mogelijk om je paard 24/7 12/12 op de wei te hebben. Ik heb er echt na gezocht maar dat is er hier gewoon niet.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:32

zelf zal ik voor stal 1 gaan.Ik vind weide gang ook heel belangrijk

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:38

Ik zou naar stal 1 gaan. Het welzijn van het paard gaat boven dat van de ruiter bij mij.
Ik sta nu ook op een stal zonder binnenbak, maar ze kunnen wel de hele dag buiten, zomer en winter.
En eigelijk is het helemaal niet erg om altijd buiten te moeten rijden.

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:51

Ik zou ook voor stal 1 kiezen hoor!
Lekkere weidegang en alleen een buitenbak wen je zo aan.
Als het hard regent gewoon regenkleren aan niet te moeilijk doen.
Vind ook dat op stal 1 het welzijn van het paard voorop staat en dat is toch denk ik het belangrijkste?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:53

Voordeel van stal 1. Als het echt heel hard regent of koud is en je paard is toch lekker buiten geweest is het niet zo erg als je niet rijdt.
Als je paard altijd binnen staat ben je toch wel verplicht elke dag te rijden of te longeren, ook al heb je echt geen zin.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:06

ik zou ook voor stal 2 gaan als je zeker bent dat je een stuk weide kan huren ofzo... want vind het toch belangrijk dat ze weidegang hebben.

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:15

Ik zou voor stal 1 gaan!
Je paard moet zich een hele dag zelf vermaken en 2 a 3 uurtjes op een dag is hij met jou bezig.
Dat betekent dus dat hij 21 uur op jou aan het 'wachten' is in zijn stal.
Als hij lekker naar buiten gaat kan hij zichzelf vermaken, 'sociale contacten opdoen', lekker grazen, is hij heel wat energie kwijt en is het ook nog wat 'natuurlijker'.
Ik sta ook op een stal met alleen een buitenbak, maar deze wordt ontzettend goed onderhouden en het komt echt maar 2 of 3 keer per jaar voor dat je niet kan rijden.
Daar hoef je het dus niet voor te laten.
En op regen en wind kan je je kleden.
En de boxen zijn ook nog ruim, dus als je je paard niet buiten wilt hebben kan je altijd kiezen om hem (even) naar binnen te halen.
En voordeel is ook nog dat hij gewoon het hele jaar door naar buiten gaat (hetzij in de winter in de bak).
En er is ook nog verlichting, dus je kan zelfs 11 uur 's avonds nog komen om te rijden (dat is vaak het probleem met stallen met alleen buitenbak).

Maar het is inderdaad wel een luxe-probleem dat jij hebt, ben heel benieuwd wat je uiteindelijk gaat beslissen!

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:25

_Aise_ schreef:
Ik zou voor stal 1 gaan!
Je paard moet zich een hele dag zelf vermaken en 2 a 3 uurtjes op een dag is hij met jou bezig.
Dat betekent dus dat hij 21 uur op jou aan het 'wachten' is in zijn stal.
Als hij lekker naar buiten gaat kan hij zichzelf vermaken, 'sociale contacten opdoen', lekker grazen, is hij heel wat energie kwijt en is het ook nog wat 'natuurlijker'.
benieuwd wat je uiteindelijk gaat beslissen!

Mijn woorden

xsillyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:27

Ja ik heb het nog steeds moeilijk
gelukkig heb ik ook nog een aantal maandjes om erover na te denken.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:32

Ik rijdt ook buiten.. Helemaal geen probleem. Ook niet met regen. Gewoon doorzetten en verder rijden. Regen of geen regen. Je went eraan hoor. Ik zou echt voor stal 1 gaan. Wat is nou belangrijker? Je paard lekker weidegang bieden of binnen rijden? Duidelijk keus 1 denk ik! succes ermee

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:01

ik zou stal 1 kiezen. Ik vind weidegang heel belangrijk. En ik vind dat je het je paard niet aan kan doen hem 22/7 in een box te zetten. Dan helaas maar wat minder luxe voor jezelf, maar wel een leuk leven voor je paard

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:15

Bij stal 1 staan ze dus als ik het goed begrijp alleen in de zomer buiten en bij stal 2 helemaal nooit? Dan zou ik verder zoeken naar een andere stal... Voor mij is het allerbelangrijkste dat een paard het hele jaar door minstens een paar uurtjes naar buiten kan.
Alleen een buitenbak is best te doen. Als het rot weer is rij ik niet, dat is ook geen probleem als je paard buiten staat.

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:24

ik zou toch voor stal 2 gaan.. er zijn meer dingen..kijk.. is het slecht weer en je hebt bijvoorbeeld een buitenbak kan je zeggen dat je in de herfst en winter zegt dat ze daar in los mogen..en dan kan je ze ook lekker de beentjes afspuiten op de spuitplaats..
Tjsa.. het nut van buiten zetten snap ik absoluut.. maar je paard vind het net zo lekker als jij een hlaf uurtje in de buiten bak of zo zet en zelf een uurtje lekker op een stuk gras laat lopen..
het gaat Het meeste om dat het paard gewoon iets te doen heeft.. ze zijn er niet op gebouwd om 24 uur per dag in een hok van 3 bij 3 te staan..
Maar als jij zegt.. en bedenk dat dan ook van te vorren.. ik weet zeker dat ik genoeg tijd heb om lekker met hem/haar te gaan lopen ook al is het slecht weer.. dan zou ik zeker naar stal 2 gaan.. anders.. mischien toch stal 1.. als je zelf neit genoeg tijd en zin hebt om je paard buiten te hebben..

Mijn mening..
veel plezier op je nieuwe stal waar je ook naar toe gaat