Ze begint nu echt mooi te ontwikkelen en ik begin haar al veel te leren.
Ze heeft al een eigen hoofdstel met bit, wat erg goed gaat.
Alleen ze is zo vreselijk dominant. Niet gemeen, maar wel erg vervelend.
Ze loopt graag over je heen, ze wil de baas zijn en geeft niet snel toe.
Als ik haar bijv. uit de bak haal, de stal in.. neemt ze vaak een speurt waarbij ze mij de stal door trekt, voorbij haar stal en dan pas krijg ik haar tot stilstand. Soms al eerder, maar dan spuit ze haar box voorbij.
Als ik haar dan voor haar box heb, dan krijg ik haar met moeite RUSTIG erin. Ze springt er dan gewoon in en stoot aldoor haar zijden.. Erg vervelend, maar het lukt me niet om het eruit te krijgen.
Ook zoiets, dan ben ik in de bak bezig en komt ze op me af.. eerst heel lief doen enzo, maar dan wil ze spelen
en draait ze zo haar kont om en bokt.. meer omhoog dan naar achteren. maar toch wel eng als je niet goed oplet. Ze is misschien niet gemeen, maar wel dominant!Ze kan zich zo omdraaien en bokken.. echt vreemd.
En wat me ook opvalt, als ze iets niet wil.. dan blijft ze gewoon zo staan als een ezel. Bijv. de wasplaats in.. de eerste lukte het, de 2de keer alleen.. nou ik heb een half uur gestaan. lief toespreken, beetje trekken, met iets lekker, trekken, zweepje erachter in me eentje, tranen met tuiten, en toen nog een X zweep.. en toen EINDELIJk ging ze erin.
haar vorige eigenaresse heeft haar geleerd OF zei dat als ze iets niet wou, dat ze gewoon bang was.. en dat je net zolang met haar moest praten totdat ze het wel deed. Maar nu is ze daar zo aan gewend, dat ze dat met alles doet. Dan heb ik weer een gevecht met haar, omdat ik haar eigenlijk verwend vind.
Maar wat nu eigenlijk me vraag is, zijn alle 3 jarigen zo beidehand en dominant? Of heeft mijn Xantippe zo'n karakter?
Ik heb best veel aanvaringen met er, maar dat komt misschien wle omdat ze jong is en ik niet altijd alles goed doe.. ik weet sommige handelingen gewoon niet op de juiste manier voor een jong paard.
Hoe kan ik dit oplossen? Of is het de leeftijd?
Groetjes Linda

en vreet de oren van mijn hoofd(bijna 3kg biks per dag!!! en dat terwijl mijn haflinger met 3/4 muesli/biks doet, gemengd dus.)