speeltjes voor paarden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_20

speeltjes voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 12:13

hallo, ik weet dat hier al één of wat topics over zijn, maar ik kon ze niet meer vinden.

Een paard van vrienden van mij heeft zich gister lelijk bezeerd, hij is op een of andere manier vast komen te zitten in de wei en nu had hij een lap vel aan zn voorbeen hangen. deze is gister gehecht en heeft hij een mooi verbandbeentje gekregen, en nu moet hij 5 dagen op stal blijven staan voor absolute rust, en het is een volbloed, een hele echte, want hij sloopt van alles en haalt veel streken uit haha, en nu ben ik bang dat over 5 dagen weinig van zijn stal over is als hij niets te doen heeft. We hebben al een soort van roulering gemaakt met de andere paarden, zodat er telkens een ander vriendje bij hem staat, maar wie heeft er ideeën over speeltjes die jezelf zou kunnen maken. hij heeft al zon jolly bal en een pilon in zn stal liggen...

alvast heel hartelijk bedankt voor de tips en trucks...ook namens piecon!

groetjes esther

napoleon

Re: speeltjes voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:37

Toen mijn paard lang op stal moest staan hebben we ook spelletjes met hem gedaan.

Men neme een cementbak, vul die met water en laat er hele of in stukjes appel in drijven, kan ook met wortel. Met een beetje paard wat wel in is voor een lolletje is ie een hele tijd zoet met happen naar het eten en af en toe als het raak is is zijn beloning het stuk fruit wat hij heeft gepakt

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:41

AM --> VMR

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:55

Was ik eigenlijk ook net naar opzoek
Je kunt het paard een likit geven maar waarschijnlijk heeft hij die binnen een seconde op zo lekker zijn die dingen
Een likbok kan ook helpen, maar je weet niet of die daar aan gaat likken.
Ik ga vanmiddag proberen of mijn paard met een bal speelt die in een hooinet zit en waar ik een laagje appelmoes over heb gedaan.
Mijn vriendin heeft ook een speciale bal daarvoor.
Je kunt ook nog zo'n speciale bal kopen waar je brokjes in moet doen en als het paard er dan mee speelt komen er brokjes uit.
Ik weet alleen niet of dit op stro rolt...(weet iemand dat want ik wil dat ook kopen).
Verder ben ik benieuwd naar andere idee'en...

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:19

Ik heb de net dus een oude bal besmeert met appelsiroop en daarover heen suiker en die heb ik in een hooinet gedaan en die ga ik morgen in haar stal hangen. Ik hoop dat ze even bezig gaat zijn met die schoon te likken.
Maar nu heb ik een vraagje aan jullie: zouden jullie de bal in een hooinet hangen (wordt bal niet vies/paard kan minder snel schoonlikken) of op de grond leggen (wordt sneller vies, raak misschien kwijt met uitmesten/paard kan bal snel schoonlikken)...

Andere idee'en zijn altijd welkom hoor

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:23

Het feit dat hij lastig is heeft niks ermee te maken dat hij volbloed is, meer met opvoeding. Speelgoed interesseert paarden normaal niet en als het ze interesseert is het 1 dag als het vreemd is. Minder voer geven die vijf dagen.

Het paard van een pensionklant van ons staat al een paar maanden op stal door een blessure, een tuiger en dat zijn paarden die vrij bang aangelegd zijn en die staat ook rustig. Dus qua temperament maakt dat vaak niet veel uit. Is een pilon niet juist gevaarlijk?

De bal vind ik best een goed idee omdat het paard zo wat langer bezig gehouden wordt, alleen slecht voor de tanden. Maar dan zou ik de bal in een hooinet doen en hoog en veilig ophangen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:29

Anouar had een kleine jerrycan. Daar had ik brokjes in gedaan en de dop eraf gelaten. Hij vond het prachtig. Hij is nooit zo van het spelen, maar dit ding was het helemaal. Ook als hij leeg was bleef hij ermee spelen.
Helaas was hij na een maandje zo plat dat ik hem weggedaan heb. Ik had er twee. Nu moet ik even op zoek naar een nieuwe jerrycan, maar die kosten niks, dus het is lekker goedkoop.

Je kan het ook met een klein tonnetje doen, maar dan ben ik bang dat hij erop gaat liggen of staan. Die jerrycan wordt gewoon plat.

Esther_20

Re: speeltjes voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 18:32

hoi okki1, hij is ook niet lastig maar ondernemend! en hij is verder prima opgevoed, want hij is een ex-bereden paard, en die moeten toch wel opgevoed zijn dacht ik, hij is nog vrij jong althans in zijn gedrag. die pilon daar kijkt hij niet eens na..en na die jollybal en likit ook niet! die cementkuup met water en stukjes appel was een groot succes, alleen nadat de appel op was wou hij met het water gaan smijten haha! het voer is ook al met 3/4 verminderd! hij heeft me toch een dik been! nouja in iedergeval super bedankt voor de tips en voor het mee denken!

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:29

Anouar15 schreef:
Anouar had een kleine jerrycan. Daar had ik brokjes in gedaan en de dop eraf gelaten. Hij vond het prachtig. Hij is nooit zo van het spelen, maar dit ding was het helemaal. Ook als hij leeg was bleef hij ermee spelen.
Helaas was hij na een maandje zo plat dat ik hem weggedaan heb. Ik had er twee. Nu moet ik even op zoek naar een nieuwe jerrycan, maar die kosten niks, dus het is lekker goedkoop.

Je kan het ook met een klein tonnetje doen, maar dan ben ik bang dat hij erop gaat liggen of staan. Die jerrycan wordt gewoon plat.

nu ben ik misschien giagantisch blond, maar wat is een jerrycan?

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:30

is het misschien ook niet een idee om met je paardje 1x per dag even te gaan grazen want dat doet mijn vriendin ook met haar pony, dan heeft hij toch nog een beetje bewegening en heeft hij ook nog frisse lucht.
Verder ben ik benieuwd naar nog meer speeltjes

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:18

LauEef schreef:
nu ben ik misschien giagantisch blond, maar wat is een jerrycan?

Taadaa, een jerrycan
Afbeelding

Ik zou niets in een hooinet hangen, stel dat je paard daar komt in te hangen met een been ofzo.

Lickits zijn rommel, mijn paard heeft dat wel gehad, maar zo’n lickit wordt op een paar minuten naar binnengespeeld, en gezond is het ook al niet.

Mijn paard heeft ook een jollybal, doet ze niks mee, behalve er gaan onder staan, dan laat ze die over haar rug rollen. Toen hij nog op de grond lag negeerde ze die.

Een voerbal is denk ik wel een goed idee. Alleen jammer dat die dingen zo duur zijn. Ik heb op Bokt al dikwijls gelezen dat mensen dat zelf gemaakt hebben, met een wat zij een zuurkooltonnetje noemen, zo’n wit tonnetje met een rood deksel dat je oa in buitensportzaken kan kopen, daar maak je dan een paar gaten in en voila. Dat van die jerrycan had ik ook al gelezen. Als mijn jerrycan met gedistilleerd water leeg is ga ik dat ook eens proberen

Verder zou je wilgen- of berkentakken in de stal kunnen leggen. Daar knabbelen ze graag aan, en het is niet ongezond.