Past mijn zadel nog met een bontje eronder?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Surion

Past mijn zadel nog met een bontje eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:00

Mijn zadel is op maat gemaakt voor mijn knollie , maar past het nog als er een bontje onder zit?
En voor mijn andere paard heb ik een oud zadel (voor het inrijden) , en dat is een tikkeltje te groot. Past het dan beter met een dik dekje en een bontje eronder?

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:02

Dat kunnen we zo niet zeggen... Moet toch echt een foto erbij

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:04

Tja , ik heb nog geen bontje gekocht , omdat ik het eerst zeker wilde weten (zonde van m'n geld anders ) Ik had al eens een bontje van iemand geleend maar ik vond dat het zadel een beetje klein leek

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:34

Ik heb ook gewoon een bontje eronder gedaan het enig wat er kan gebeuren (denk ik) is dat het zadel wat hoger komt te liggen waardoor de singel misschien een gaatje losser moet...

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:38

Ah ja , dat is niet zo'n probleem

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:19

als hte op maat gemaakt is hoeft er feitelijk niks onder.
met een bontje eronder stop je de kamer en ruggegraatvrijheid vol, waardoor er ook druk op de schoft en de ruggegraat komt.
niet doen dus.
voor het andere paard kun je wel een bontje eronder leggen, als het zadel iets te groot is kan dit eengoede voorlopige oplossing zijn.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:23

Ik heb een op maat gemaakt zadel voor mijn paard, en mijn zadelmaker zei dat een bontje er nog makkelijk onder kan. Alleen gebruik ik hem sindsdien niet meer. Dat is een ander verhaal.

Ik heb ook verschillende soorten chabrakken, hele dunne en van die dikke pads. Dat beinvloed een aangepast zadel verder niet hoor, je kan het prima in combinatie gebruiken

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:29

Waarom een bontje als het zadel perfect past, imo maak je de ruimte krapper en dat lijkt me niet fijn zitten voor het paard.
Voor je andere paard zou het vast geen kwaad kunnen.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 11:57

Ok , ik ga een bontje kopen

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:49

Hetja schreef:
Waarom een bontje als het zadel perfect past, imo maak je de ruimte krapper en dat lijkt me niet fijn zitten voor het paard.
Voor je andere paard zou het vast geen kwaad kunnen.

Soms is het beter voor het paard om er toch nog een bontje onder te hebben. Mijn zadel is ook een op maat gemaakte maar doordat mijn paard, jaren met slecht passende zadels is gereden (Zoals de meeste paarden) is het een gewoonte geworden om de rug weg te drukken. Om het geheel dan toch wat zachter te maken en de druk goed te verdelen kun je daar een bontje onder doen, dit op advies van de zadelmaker Bij een goed passend zadel kan er prima een bontje onder. Als de ruimte dan te krap is, is het zadel niet goed aangepast. Er mag niet te veel ruimte zitten maar het mag ook niet zo krap zijn dat als je een keer een dikker dekje oid onder doet dat het zadel knelt!

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:25

Okee, maar dan heeft zij een medische reden.
Mijn paard heeft ook een goed passend zadel, maar als ik er een bontje onder ga leggen wordt de ruimte, vooral bij de schoft, toch wel erg beperkt.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:32

En hoe is het dan als je er bijvoorbeel een pad onder hebt, is er dan nog genoeg ruimte?

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:37

Mag ik je een tip geven? Ik weet niet of je het bontje al hebt gekocht maar bij Ingrid van Berlo (online ruitersport zaak) zijn ze van 90 euro naar 60 euro afgeprijst. En het is een echte geen neppe. Heb er zelf ook een besteld en hij is gister binnengekomen, heel mooi!
http://www.ingridvanberlo.nl

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:07

MISTRAL94 schreef:
En hoe is het dan als je er bijvoorbeel een pad onder hebt, is er dan nog genoeg ruimte?

Dan is er bij mijn paard nog wel genoeg ruimte over, (twee tot drie vingers passen er dan nog tussen) Maar met een bondje niets meer, waarschijnlijk omdat deze toch veel dikker is en in de "kamer" kruipt.

(en jij hij heeft een enorme schoft, vandaar dat zijn zadel speciaal voor hem op maat gemaakt door een deskundig iemand)

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:03

Ik vind dat je ten alle tijden een goed passend zadel op je paard moet hebben, niet alleen als ze een hoge schoft hebben of een extreem rechte rug (zoals die van mij) Er zijn teveel mensen die met slecht passende zadels rijden en het dan gek vinden dat je paard niet wil lopen en geen plezier meer heeft in het rijden!

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:23

Ik rijd met een bontje omdat mijn paard al wat ouder is en wat gevoeliger voor dingen. Het zadel ligt perfect maar het is gewoon verwennerij voor d'r omdat ik graag wil dat het 'zacht voor d'r overkomt' zeg maar.