hoe trainen jullie een dressuur/spring paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

myhorses4evr

hoe trainen jullie een dressuur/spring paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 08:39

hallo,
hoe trainen jullie je dressuur of springpaard(en)
en wat is jullie mening over de methodes van anderen?

ik train zelf mijn wedstrijdpaard als volgt:
- ik rijd hem 6 dagen in de week anderhalf uur.
- ik stap meestal 15 minuten in, en 15 minuten uit.
- ik train op vaste dagen, vaste oefeningen.
- ik stap en galopeer het meest, want draven kan die wel.
- ik ga 2x per maand op concours.
- de trainingen veranderen niet voor een concours.
- de dag na een concours word hij alleen licht bereden.

nou ik ben benieuwd naar jullie methodes

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:16

-Ik rijd 4 keer per week
-Ik begin met stappen aan losse teugel , daarna draf met losse teugel en opnemen
-Ik stap 10 minuten in , en 15 minuten uit
-Ik train altijd op woensdag , vrijdag , zaterdag en zondag. En ik doe veel dezelfde oefeningen , maar niet in dezelfde volgorde
-Ik draaf het meeste , maar werk nu aan de galop
-Voor een wedstrijd oefen ik eens een proefje , maar meer niet
-De dag na een wedstrijd heeft ze rust
-Ik doe nu geen wedstrijden , ben nog aan het trainen daarvoor , maar soms eens een wedstrijdje meepakken voor de oefening
-Na het rijden spuit ik de benen af tot ze gekoeld zijn
-Af en toe neem ik eens een sprongetje of draaf wat balkjes (Begin de lol in te zien van dressuur )

Maar ik denk dat iedereen wel een andere methode heeft

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:25

Ik rijd 4 keer per week. Soms 5.
En eigenlijk is het altijd verschillend. Ik begin sowieso wel met lekker losstappen en draven aan een lang teugeltje.
En dan ga ik ofwel dressuurrijden, dus wat oefeningen enzo. Ofwel een beetje springen.
Of ik rijd zonder zadel, doe ik ook regelmatig.
Of ik ga buitenrijden.
En ik stap lekker uit.

Als ik een wedstrijd heb, oefen ik een keer m'n proefje, of de dingen waar we problemen mee hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:30

1,5 uur?
in die tijd kun je er 3

Ik rij meestal 3 keer in de week, als ik fit genoeg ben een keer meer.

jonge paarden 20/25 min
oudere paarden een half uur tot 3 kwartier.
Langer zie ik niet zitten
Ik heb ze dan los en neem ff wat oefeningen door

Een buitenritje duurt wel langer

Heb nergens vaste dagen voor.
En de rest van de tijd lopen ze in de wei.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:38

Anderhalf uur?
Dat vind ik toch wel lang eerlijk gezegd.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:45

Ik rij elke dag een kwartier tot een half uur. Dat is niet lang, maar Anouar heeft heel erg last van z'n rug gehad en moet nu helemaal anders leren lopen. Dat kost hem heel veel moeite, dus hoeft hij voorlopig niet zo lang. Dat komt vanzelf wel.
Na 20 minuten merk ik gewoon aan hem dat hij het zo moeilijk vind dat hij het niet meer kan. Dan kan ik wel door blijven gaan, maar daar schieten we niks mee op. Ik stop liever op het moment dat het goed gaat.

Als we buiten rijden rijden we wel langer.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:48

Ik rijd meestal 3 kwartier, soms een uurtje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:26

Ik “train” 6 tot 7 dagen in de week, ligt er maar net aan hoe mijn paard zich voelt, ik zie meestal wel aan hem als hij toe is aan rust. Het verschilt per keer, ik rijd meestal tussen de 20 en 60 minuten. Wat ik dan train verschilt per dag, ik blijf niet continu hetzelfde oefenen, maar probeer zo veel mogelijk af te wisselen.

Steph__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:01

Ik train mijn paard voor 1 januari wanneer ik ga starten als volgt:

- 6 keer per week
waarvan 2 keer alleen lekker los werken en 4 keer intensief.. maximaal 1 uurtje met in en uitstappen..
- 1 keer per week longeren
(dus geen rustdag, puur omdat ik niet wil dat ie stijf wordt en 20 minuten beetje draven en galoperen aan de lange lijn (zonder bijzet) wordt ie echt niet anders van)
- na het werk altijd benen afspuiten
- spring gemiddeld 2 keer per week.. (nu nog ietsje meer (3x) om het erin te krijgen)

Wedstrijden is nog niet aan de orde maar dit heb ik eerder altijd gedaan;
- de dag voor de wedstrijd train ik niks uit het proefje en als ik moet springen, spring ik ook niks.. dus alleen loswerken..
- 2 dagen voor de wedstrijd neem ik de oefeningen/lijntjes nog een keer door..
- de dag na de wedstrijd soms even longeren of buitenritje van 20 minuten..

Ik train absoluut geen vaste oefeningen om te voorkomen dat het saai wordt.. Ik rijd hem namelijk vrij vaak, niet altijd even intensief maar wel afwisselend zodat ie de lol erin houdt..

Hij is trouwens 10, dus ga niet zeuren over overbelasting

x_ultimate_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:38

4x per week ong. en dan n half uurtje best intensief met veel galop (wissel aan het oefenen) en daarvan dan 1x springles dat wel een uur of langer ligt eraan maar dan zijn we met zn 4en en dan wedstrijd (springen)

Kehylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:46

ik rijd mijn paard meestal 5 dagen in de week ongeveer 45 minuten tot een uurtje met in en uit stappen. ik longeer mijn paard ook 1 keer in de week met een passoa teugel. en hij heeft ook 1 keer per week een rust dagje. verder gaat hij ook regelmatig in de stapmolen en dan 20 minutjes stappen.

myhorses4evr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 16:14

anderhalf uur is niet zo veel hoor,
je kunt daar drie paarden in rijden mischien zeg jij, maar als je een kwartier lostapt en een kwartier uitstapt, zit je al aan een half uur.
verder rijd ik hem eerst in alle ganngen wat lang-en-laag, en ga daarna terug naar stap om hem op te richten.
dat duurt al met al ook een half uur,
dan het grondwerk , en dan de zwaardere oefeningen.

het duurt dus meestal maar 15 minuten dat we echt heel geconcentreerd rijden en echt werken.
anderhalf uur is dus zo om.

maar dan heb ik het over mijn wedstrijdpaard, het andere paard rijd ik meestal ook 6x per week, maar dan rijd ik ongeveer 3 kwartier.
van de 6x spring ik 4x per week.. omdat ik hem klaar wil makn voor wedstrijden, 1x per week van die 4x is en springles, van topruiter Jan Dolfing.

anydale

Re: hoe trainen jullie een dressuur/spring paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:55

Euhm

Ik train 3 dagen in de week, op maandag en dinsdag wordt hij licht bereden door andere mensen, woensdag donderdag vrijdag en zondag rijd ik hem (waarvan vaak nog een dag longeren) en op zaterdag heeft ie vrij Eigenlijk hoeft ie dus niet zoveel te doen. Op zondag heb ik dan wel meestal concours.

Ik begin eerst een kwartier lang en laag ( zonder instappen) , daarna pak ik hem op en doe ik wat oefeningetjes, dan 10 min uitstappen en klaar

Vanaf april loopt hij op dinsdag om de week een SGW training en natuurlijk als het seizoen er is ook wedstrijden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:01

3 was een grapje, maar het kan wel (3 jonkies)

Ik heb het ook over wedstrijdpaarden, maar 1,5 uur, nope, alleen met een buitenrit
Zou ook niet weten wat ik allemaal voor de honderste keer door moet nemen in 1,5 uur

aafje87

Re: hoe trainen jullie een dressuur/spring paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:17

Ik train op een "vreemde" manier.
Ik rij eerst gewoon in.
Daarna ga ik door oefeningen die al lang en breed goed in het paard zijn hoofd zitten.
Daarna pak ik een oefening die nog niet vanzelf gaat en ga daarmee aan de slag, als er bereikt wordt wat ik wil(al is het maar 1 pas) stop ik met rijden.
De dag erop ga ik verder waar ik gebleven was en breid dat steeds uit.

Het mooie van deze manier van trainen is, is dat je paard gemotiveerd blijft aangezien er een belonging tegen over staat als het goed gaat(beloning is ruiter van zijn rug en vrij) en daardoor zal een paard harder zijn best blijven doen.

Het ligt dus compleet aan het paard hoelang ik er opzit, de ene keer 20 min en de nadere keer 1 uur.

Het echte trainen gebeurt een 5 keer per week, voor de rest longeer ik of maak een ontspannen buitenritje

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:56

Ik denk dat ik zo'n 4 maal per week train, dit vind ik ruim voldoende, hij leert veel te snel, en zo houd ik hem zelf een beetje tegen. Ik kan zelf ook niet elke dag rijden, en ik vind ook niet dat het eerlijk is. En ik vind longeren verschrikkelijk belangrijk, dat doe ik ook zeker 2x per week op de lammert haanstra manier.