Bit: 'niet tegen de kiezen inhangen' Wat is dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Irisamaire

Bit: 'niet tegen de kiezen inhangen' Wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 22:33

Ik wil mijn bijrijdpaard graag met een rubberen bit gaan rijden om hem weer te ontspannen aangezien hij heel hard en moeilijk in de mond is.
Prima, bit aangeschaft, nog niet geprobeerd omdat ik ergens gehoord heb en ook gelezen dat je het bit 'niet tegen de kiezen' in mag hangen anders kauwt ie het rubber kapot. Huh? Wat bedoelen ze hiermee?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:26

Dat betekent dat je het bit niet te hoog in de mond moet hangen. Als een rubber bit tegen de kiezen komt wordt het kapot gekauwd.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:28

Hoe kan ik weten of ik 'm te hoog heb ingehangen? Hoe kan ik dat zien? Hier heb ik dus echt gene verstand van haha

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:41

Ik heb mijn rvs trens gewoon vervangen. Dus hij hangt gewoon op dezelfde hoogte en er zit nog geen kapot stukje of iets dergelijks aan ( anders zou het ook niet goed zijn natuurlijk ).
Ik zou dus gewoon je andere bit eraf halen en je rubbere bit eraan hangen, ik neem aan dat het ook dezelfde maat is?

Wel je bit goed nat maken als je hem in doet, en wij geven ook altijd een stukje banaan zodat de smaak lekker aan zijn bit blijft zitten en het werkt perfect.
Ik wou dat ik hem 5 jaar geleden al had.
( Mijn paard is trouwens allergies voor rvs ).

Groetjes Pharlap.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 12:46

Waarom goed natmaken? is daar ook een reden voor? ik snap dat je een gewoon bit in de winter op moet warmen maar een rubber bit nat maken? Gaat ie er dan sneller op 'kauwen'? Wel interessante weetjes allemaal trouwens! Ben benieuwd!

ellepel

Re: Bit: 'niet tegen de kiezen inhangen' Wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:54

zowiezo raar, want een paard kan toch zelf het bit tussen zijn kiezen nemen om er op te kauwen???

of ben ik nou gek??

ik heb vroeger altijd met rubber gereden, en kapot kauwen nog nooit mee gemaakt.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:00

Nat maken doe je omdat rubber stug in de mond is en kan gaan branden. Als je hem dan nat maakt en iets wat hij lekker vind ligt dat lekkerder voor hem in zijn mond.

@ellepel, als hij wil kan hij inderdaad gewoon zijn bit vastpakken, en kauwen doet hij ook gewoon.
Maar een bit moet je wel op de juiste hoogte hangen.

Groetjes Pharlap.