verplicht met cap rijden ???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loverasta

verplicht met cap rijden ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 21:09

hallo mensen ,,
ik heb een vraag,weet er iemand of het verplicht is om met cap te rijden in een pensionstal, DUS NIET OP EEN MANEGE !!!!!!!!!
is dit WETTELIJK verplicht ??? zoja waar kan ik hier informatie over vinden .

GRAAG REAGEREN !!!!!!!!!

dankje

groetjes anne

snoeppapier

Re: verplicht met cap rijden ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:16

Ik heb geen idee, ik denk dat dat puur aan de regels van de pensionstalling ligt En aan jouw verzekering...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:17

Nee, en ik geloof dat ze het wel op buitenrit in willen voeren. Maar als het op de pensionstal niet de regel is hoef het niet !

elskebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:18

ligt aan de regels van de pensionstal bji ons is het met springen en buitenritten verplicht en verder moeten ze et zelf weten wij stellen ions dus ook niet aansprakelijk.

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:18

meestal hangt het ergens op of staat het in het stal regelement als dat er is, anders na vragen aan de eigenaar van de pensionstal?

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:19

Volgens mij ook niet, veel professionele ruiters hebben naast hun eigen paarden een aantal paarden op pension staan, wat dus betekend dat ze in theorie op een pension stal rijden, dan zouden ze aar ook allemaal elke dag een cap op moeten... lijkt me niet handig enzo

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:28

moet je gewoon je ziektenkostenverzekeraar vragen, als je een ongeluk krijgt, moeten zij je ziekenhuiskosten betalen, dus kunnen ze je vast wel vertellen of dat verplicht is

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:06

Nope, er bestaat geen wet die je verplicht om een cap te dragen. Als je pensionhouder erop staat dat je een cap draagt op zijn terrein, is dat zijn beslissing, geen wettelijke verplichting.
Het is ook NIET waar dat het wel of niet dragen van een cap invloed heeft op de betaling van ziektekosten, zoals dat bij motor- en brommerrijders bijvoorbeeld WEL het geval is!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:06

wij raden het aan op onze pensionstal, maar het is bij ons niet verplicht. (wat er dus op neer komt dat ik de enige ben op stal die met cap op rijdt)

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:08

De pensionstalhouder moet daar een regel voor hebben. Wij hebben dat wel, iedereen die bij ons op het terrein rijdt, is verplicht een helm te dragen.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:15

Bij ons op de pensionstal is het ook verpliht en het wordt dringend aangeraden hem ook op buitenritten te dragen. Gezien sommige valpartijen is het ook het verstandigst hem te dragen. Ik ben er na bijna 5 jaar nog steeds niet blij mee, maar draag hem wel, ook als het niet verplicht zou zijn. Dankzij mijn cap heb ik een val alleen met hoofdpijn en nekpijn kunnen navertellen, ben met mijn hoofd op een balk terecht gekomen. Nut dus bij mij duidelijk bewezen.

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:25

Het is niet verplicht om op stal met cap te rijden, maar ze willen het er wel doorheen gooien dat je met een buitenrit een cap op hebt, en je anders gewoon een boete krijgt!

En het is zeker wel zo dat er verschillende ziektekost verzekeraars zijn die niet uit keren als je van je paard valt en geen cap op hebt~!!!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:29

Anouk: Ik dacht dat het op oranje hoeve wel verplicht was?
Rij er al bijna een jaar niet, dus het kan veranderd zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:38

AnoukShel schreef:
En het is zeker wel zo dat er verschillende ziektekost verzekeraars zijn die niet uit keren als je van je paard valt en geen cap op hebt~!!!

Wie dan? naam en toenaam graag!

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:46

Nee wij zijn het als pension klanten niet verplicht, maar als we vallen en we hebben wat kunnen we de manege niet aansprakelijk stellen..

Maar al gaan we op een paard zitten van een ander moeten wij wel een cap op!!

En ik weet zo snel geen naam van een verzekeringsmaatschappij, wat ik wel weer is dat DSW zo ie zo uitkeert, en er wel heel veel zijn die niet vergoeden!!

Want toe wij de regel op de manege kregen van als stap je op andermans paard, hadden er heel veel naar hun verzekering gebeld, en die zeiden allemaal dat ze dan niet zouden uitkeren als er wat gebeurd..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:01

AnoukShel schreef:
<knip>
Want toe wij de regel op de manege kregen van als stap je op andermans paard, hadden er heel veel naar hun verzekering gebeld, en die zeiden allemaal dat ze dan niet zouden uitkeren als er wat gebeurd..

Dat klopt, als jij van mijn paard dondert, betaalt mijn verzekering ook niet. Jouw verzekering betaalt de kosten, altijd!

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:07

Ten eerste hoef je niet zo aanvallend te reageren!!!

Want ik weet zeker dat niet alle verzekeringen uitkeren, als je van je
eigen paard OF een paard van iemand anders valt!!!

En je kan het er niet mee eens zijn, maar ga dan maar is bellen met een aantal verzekeringsmaatschappijen..

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:11

Het is denk ik wat iedereen al zegt, maar de meeste pensions hebben het verblijf en rijden voor eigen risico, ze kunnen het je dan sterk aanraden maar niet verplichten.

Bij een manege verplichten ze het je wel omdat zij op dat moment verantwoordelijk zijn, het zijn hun paarden en hun bedrijf. Bij een pensionstal is het je eigen paard.

naomi_s

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:16

mijn verzekering keert niet uit als ik zonder cap van een paard afdonder....

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:21

mini_bienie schreef:
Volgens mij ook niet, veel professionele ruiters hebben naast hun eigen paarden een aantal paarden op pension staan, wat dus betekend dat ze in theorie op een pension stal rijden, dan zouden ze aar ook allemaal elke dag een cap op moeten... lijkt me niet handig enzo

En waarom zou dat "niet handig enzo" zijn?? Alsof professionele ruiters niet van hun paard zouden kunnen vallen?

Bij ons (kleine manege) is sinds 1 januari 2005 voor iedereen verplicht om een cap te dragen op het terrein. Bij buitenritten is het nog steeds ieder voor zich...

Afgelopen zondag ben ik van een pony gevallen en mijn cap heeft er voor gezorgd dat ik er vanaf kwam met 'slechts' een lichte hersenschudding.

Al voordat de cap verplicht werd voor iedereen (daarvoor was het verplicht tot en met 16 jaar) had ik hem altijd al op...voel mij niet veilig zonder en dat blijkt dus niet voor niks...

esther82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:54

Verplicht of niet, ik WIL graag met cap rijden. Het geeft me een prettiger gevoel dan dat ik er zonder cap opzit.
Bovendien heb je tegenwoordig zulke fijne caps dat het excuus dat ze te warm zijn, geen excuus meer is om ze niet te dragen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:30

rijden is altijd op eigen risico, een pensionstal kan de regel hanteren dat je verplicht bent te rijden met cap. Omdat je anders niet verzekerd bent.

Wij hebben als pensionstal rijden op eigen risico, en cap is verplicht. Tot nu toe heeft iedereen altijd wel een cap gedragen maar dat is meer omdat men zelf de veiligheid hiervan waarborgt

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:48

Bij ons is dat ook zo hoor. Gelukkig staan er bij ons best verstandige mensen

ramnoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:57

Bij ons in de pensionstal is het verplicht tot 18 jaar om met een cap te rijden. Daarna is het op eigen risico.

Het valt me wel op dat de meesten toch met een cap oprijden.

En met een buitenrit gaat bij iedereen de cap op.

Au3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:06

Ineke2 schreef:
mini_bienie schreef:

En waarom zou dat "niet handig enzo" zijn?? Alsof professionele ruiters niet van hun paard zouden kunnen vallen?

Jij schrijft, wat ik denk !
Kijk eens naar Anky, mss heeft ze toch geleerd na haar val, maar sindsdien heeft ze op de clinics in elk geval wel altijd een cap op (kan niet oordelen over haar trainingen thuis)
Ik zie het probleem ook niet echt om met cap te rijden, zeker met de nieuwe generatie caps.
Als je veel jonge paarden rijdt, is dat echt geen overbodige luxe en trouwens mijn eigen 5 jarige kan af en toe nog eens behoorlijk bokken in een frisse bui, dan ben ik echt wel blij met mijn cap, hoor !
Maar dit even off topic, SORRY