hoe kan ik mijn bijrijdpaard houden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Civic

hoe kan ik mijn bijrijdpaard houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 14:34

Hallo allemaal,

Ik sta voor een moeilijke keuze en pieker,peins en denk me suf over een oplossing.
Ik rij nu bijna 8 maanden het paard van mijn vriendin. Ik beschouw haar als eigen, omdat ik alles met haar mag en kan doen en mijn vriendin laat haar helemaal over aan mij. Daar komt bij dat ze onlangs afstand van haar gedaan heeft en nu eigenlijk van niemand is...
Haar vader heeft besloten om haar te verkopen ; de eerste keus is aan mij.
Ik zou echt niets lievers willen dan haar kopen! Ben helemaal gehecht en verkocht aan haar en heb maanden energie en tijd in de training gestoken en krijg daar nu pas echt goede resultaten mee.
Alleen nu komt het zo rot uit... ik ben net gaan samenwonen en het is iegenlijk een flinke kostenpost voor me.
Het is voor mij best moeilijk om haar te kopen en dan te onderhouden.. daarom ben ik opzoek naar andere creatieve mogelijkheden om haar toch wel te kunnen houden. Misschien iemand anders die haar koopt of leasen of weet ik het wat. Ik pieker me gewoon suf!
Misschien komt dit jullie bekend voor of hebben jullie het zelf ook meegemaakt..
Heeft iemand misschien een creatief idee of zoiets? MIsschien dat ik daar wat mee kan..
Want ik ga er pas aan toe geven dat ik haar niet kan kopen, dat ze bij me weg moet, wanneer ik weet dat ik ALLES geprobeerd heb...
Kom maar op met de ideeen!

Thnx Linda en Movie
Laatst bijgewerkt door Karin op 02-11-05 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:42

Hopelijk kun je een goede oplossing vinden, zou erg jammer zijn als je 'jouw' paardje moest verliezen

Wat betaal je nu aan kosten voor het paard? Hoeveel komt erbij als het paard van jou wordt?

Is het niet zo dat samenwonen relatief goedkoper is dan alleen wonen (maar 1 huis betalen met ong. dezelfde vaste lasten), of hebben jullie niet beiden een baan?

Creatieve oplossingen:
- Als het paard toch van je vriendin is, kunnen jullie misschien een afspraak maken over de betaling, dat je het paard bijv. betaalt in stukjes (hihi, eerst z'n rechtervoorbeen, dan...)
- Zoek iemand met wie je het paard kunt delen, je kan dan ook elkaar afwisselen in de verzorging als je eens niet kunt en je hoeft geen 7 dgn/week te gaan (ook wel erg lekker als je samenwoont)
- Kun jij het paard niet leasen van de huidige eigenaars? Je betaalt dan alle kosten, maar het paard blijft formeel eigendom van hen?
- Kun je het paard goedkoper ergens anders stallen, zodat je de aankoop wel kunt betalen, maar er daarna minder vaste kosten zijn?

In elk geval: veel succes.

Civic

Re: hoe kan ik mijn bijrijdpaard houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 09:06

Bedankt voor je reactie!!
Het is idd wel makkelijker om een paard te onderhouden als je samenwoont.. maar toch blijft het een dure uitgave.
Ik betaal € 220,- per maand stalling. Ik heb al gekeken of er in de omgeving goedkopere stallen zijn.. maar die zijn er weinig. En de stallen die daadwerkelijk goedkoper zijn, bieden zo weinig voor haar en voor mij. EN ze staat nu echt super, beter kan gewoon niet.
Ik ga het leasen voorstellen aan de eigenaar of het betalen in stukjes.. dat zou wel een optie zijn.

Ik had zelf ook al over delen nagedacht.. maar tegenwoordig je niet zo snel iemand die een paard met je wilt delen en die dan op 1 lijn zit met jou... misschien dat ik daar eens op onderzoek voor moet gaan..
In mijn omgeving is er niemand die dat zou willen, meeste hebben zelf een paard.
Nog mensen uit omgeving hoorn??

Thnx voor je advies! Heb weer stof om over na te denken!

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:13

Jeetje! 220 euro vind ik nogal niet wat! (is dat all-inclusiv?)
Een pensionstalling is vaak luxe, daar heb je een binnen- en buitenbak. Je stal wordt schoongemaakt, paard geveord en naar binenn en buiten gezet. probeer het eens bij een boer of bij iemand die 1 of 2 paarden al heeft staan. Kijk, ze staat nu misschien perfect, maar nu kun je haar niet houden. De eigenaar van mijn bijrijdpaard betaald 140 euro all-inclusiv. Het paard wordt 'sochtends buitengezet en binnengehaald, gevoerd en de stal wordt uitgemest. Maar geen binnen en buitenbak. Als je alles zelf doet kun je het dus nog goedkoper krijgen. omdat ik aanneem dat je ook gewoon een baan hebt lijkt me dat je dat niet allemaal in je eentje kunt doen. Dan neem je een goede bijrijder. Advertentie op marktplaats en op bokt en kijken of je een serieus iemand kan vinden waarmee het ook klikt. (meerdere mensen uitnodigen dus) die kun je ook nog laten betalen (en dat is vrij normaal) een normaal bedrag is de helft van de stallingskosten. (dus bij mij is dat 70 euro) en de rest van de bijkomende kosten voor jou rekening. Natuurlijk is het moeilijk om je paard voor de helft aan iemand anders over te laten, maar zo kun je haar wel (onder)houden en het kost je ook minder tijd. het kost wel wat tijd om een geschikte bijrijder te vinden. Ik heb het jaren zo gedaan, maar mijn paard overleed en toen heb ik besloten de rollen om te draaien, geen paard meer aan te schaffen maar bijrijder te worden. Mara ik heb heta ltijd heel goed kunnen doen met bijrijder. Natuurlijk, je kunt niet 3x per week op stap of winkelen, maar het is maar waar je voor wilt gaan natuurlijk. Succes er mee en laat me weten wta je gaat doen!
groetjes Marieke

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:16

Ik sluit me bij Hillie aan ik denk dat dat een perfecte oplossing zou zijn

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:18

Al zou ik moeten kiezen.........
het paard weg - of naar een goedkopere minder luxe stal -
is die keuze snel gemaakt!

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:24

Gewoon er voor gaan zou ik zeggen. Je leeft maar 1 keer en voor alles is een oplossing te vinden.
Als je het paard echt graag wilt hebben dan heb je ook gelijk een doel om het te verwezenlijken.
Dus ik zou het echt een uitdaging vinden om een paard te kunnen onderhouden, gewoon minder roken, minder drinken, minder vaak naar mc donalds, vaker de fiets pakken en zo benzine uitsparen, er zijn zat mogelijkheden om 220 euro te verdienen.

En probeer altijd wat reserve te hebben voor eventuele dierenartskosten enz.

maar mij lijkt het een goeie kans.
Er is namelijk als je het goed bekijkt nooit een goed momoent om een paard te kopen dus waarom ermee wachten.
Nu is het dat je net samenwoont, als je langer wacht wil je kinderen, en nog langer wachten dan ben je rijp voor bejaardenhuis, dus mijn motto is, ga de uitdaging aan want je leeft maar 1 keer.

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:59

Hey, Ik woon ook in omg. Hoorn en stalling is nu eenmaal best prijzig hier in de beurt. Ik zag dat je paard bij Oliver Stables stond(heb daar wel eens een paard voor iemand gereden) en het is er echt super, ja maar er zijn genoeg andere mogelijkheden. Weet niet of je met de auto kan maar anders weet ik misschien nog wel een paar goedkopere adresjes voor je, je kunt mij PBen.

Daarnaast zou ik het zeker doen, en misschien kan je wel een goede en leuke bijrijder vinden (marktplaats?).

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:29

Misschien is het een idee om een betalende verzorger te zoeken.
Het enige is dan wel dat je diegene (afhankelijk van het bedrag dat diegene bijdraagt) op het paard moet laten rijden. Als diegene dus 1/3 deel wil betalen wil diegene daar natuurlijk ook 2 of 3 dagen voor kunnen rijden.......
Bij ons op stal wordt op die manier wel vaker het kostenprobleem opgelost

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:35

Jha probeer toch een bijrijdster te zoeken die meebetaald in de kosten..

En verder kan je het leasen ook voorstellen aan de eigenaar..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:41

Ik zou ook kijken of je iemand kan vinden die mee wil betalen in de kosten. Volgens mij zij die best te vinden, veel mensen willen een paard maar kunnen het niet helemaal zelf betalen.

Op zoek naar een goedkopere stal is niet altijd even simpel. Ik betaal 250 en heb daarvoor niet eens een heel luxe stal. Dat ligt er maar net aan waar je woont.

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 18:28

Wat een leuke reacties! Hier heb ik echt wel wat aan.

Om te beginnen, de stal waar ze staat is all-in. Het is echt een stal waar je wat kunt als je ook wedstrijd-gericht wilt trainen.
Ik heb afgelopen dagen in mn omgeving gekeken, maar ik kan niet echt een stal vinden.
Misschien idd wel pirvé adresjes.
Ik woon zelf in Medemblik en heb een auto, dus kan overal naar toe rijden.

Ik had zelf ookal het plan om iemand te vinden die Movie zou willen bijrijden en mee zou willen betalen. Zo'n 2 a 3 x per week ofzo. Dat zou al zoveel schelen en ik heb een vrij drukke baan..dus dan is het helemaal fijn als iemand je helpt.
Maar het is echt moeilijk om in de omgeving van Hoorn een goede bijrijd(st)er te vinden.

Maar wat ik al zei, ik wil echt proberen om haar te houden! Zou haar niet meer willen missen. Heb vorige week ook net loonsverhoging gehad, dus ik kom een stapje dichterbij.

Thnx voor jullie reacties

Linda