Wat te doen met merrie die agressief is tegen haar buurman?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Clyde

Wat te doen met merrie die agressief is tegen haar buurman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:35

Sandy heeft een nieuwe buurman. Een lieve rustige ruin. Een maandje daarvoor stond het leeg.
Het probleem is dat Sandy het er helemaal niet mee eens is.
Als ze haar buurman ziet briest ze naar hem, zo hard ze kan, ze vliegt tegen het hek op en is witheet. Als ze eten heeft is het nog erger.
De eerste dag stond ze helemaal bezweet op stal, van nijd.
Haar vorige buurman was ze ook niet weg van, maar dat ging wel redelijk. Aan de andere kant staat ook een ruin, maar daar heeft ze niets tegen. Kan ik iets doen om dit gedrag te verbeteren of heeft het gewoon de tijd nodig? Hij staat er vanaf zaterdag, dus nog niet zo heel lang. Heeft iemand hier ervaring mee?

groetjes Linda
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 02-11-05 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast.

ArabStables

Re: Sandy is boos!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:42

Hoe is ze met andere paarden? Altijd zo opvliegend? Of houdt ze meer van merries naast zich ipv ruinen? Paarden zijn net mensen en kunnen andere paarden ook echt niet mogen! Je kan het een tijdje afwachten, maar als ze dit blijft doen zou ik haar of de ruin naar een andere box verplaatsen, voor de ruin ook niet echt prettig om naast zo'n pittige tante te staan .

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:46

misschien een schot tussen de boxen doen dan heeft ze geen last van hem.
of eerst uit elkaar zetten (box ertussen of nog beter, ruin tegenover haar) en in het echt kennis laten maken, dus in de bak ofzo.
niet dat je ze moet laten vechten maar missch moeten ze wel de rangorde uitmaken onderling.
mijn ervaring is iig dat pony's die nooit een rangorde kunnen bepalen omdat ze nooit samen los gaan, altijd kattig blijven doen tegen elkaar al staan ze al jáááren naast elkaar.. (met een schot ertussen)

Clyde

Re: Sandy is boos!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 09:02

ArabStables schreef:
Hoe is ze met andere paarden? Altijd zo opvliegend? Of houdt ze meer van merries naast zich ipv ruinen? Paarden zijn net mensen en kunnen andere paarden ook echt niet mogen! Je kan het een tijdje afwachten, maar als ze dit blijft doen zou ik haar of de ruin naar een andere box verplaatsen, voor de ruin ook niet echt prettig om naast zo'n pittige tante te staan .

Sandy is altijd de baas in de groep. Maar bij ons staan de merries en ruinen apart. Dus ziet ze hem alleen op stal. Trouwens ze staan in aparte boxen hoor, met hele wand ertussen. Maar ze kunnen elkaar wel zien als ze boven de staldeur komen met hun koppie. En dan wordt ze heel boos. De andere ruin naast haar accepteert ze wel.

De vorige ruin die in die stal stond accepteerde ze ook maar matig.

Lekker schatje he?

Linda

Waratje

Re: Wat te doen met merrie die agressief is tegen haar buurm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:07

Hoekbox geven en dan bij voorkeur een buurvrouw waar ze goed mee kan.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:11

wat waratje al zegt, geen onnodig stress geven aan het diertje.
je kunt er verder erg weinig aan doen.

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:34

Het kan ook zijn dat ze nog aan hem moet wennen. Mijn merrie is ook zo'n gezelligerd. Ze proberde haar nieuwe buurman de eerste tijd door de tralies heen te grijpen. Hij ging heel droog aan de andere kant van zijn stal staan en trok zich er niet zo veel van aan. Eenmaal gewend deed ze niet meer zo idioot.
Ik zou het nog even aankijken. Gaat het echt niet beter dan zal één van de twee moeten verhuizen.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:37

Hoi,

Toevallig heeft mijn paard ook een nieuwe buurman gekregen 2wkn geleden. Ging hetzelfde oren naar achter en gewoon via tralies in de stal aanvallen, trappen naar hem niet normaal. Nu is ze hengstig en nu vind ze hem super lief. Ik kijk het even aan hoe ze doet als die hengtigheid weer voorbij is en als ze nog steedts zo doet gaat er een schot tussen of ze gaan uit elkaar (voor hij kwam heeft ze een paar maanden geen buurman/vrouw gehad).

Verder zou ik ook geen oplossing weten.

Suc6

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:35

ik denk dat je pony zo blijft doen tegen haar buurman,maar je weet natuurlijk nooit! en anders een andere wei etc?
mijn merrie kan ook totaal geen ruinen uitstaan

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:19

Ohhhhhh, ik heb ook zo'n muts van een merrie! Die kan geen ander paard velen maar ze kan ook niet alleen staan

Vorig jaar heb ik gewoon dekens voor haar stal gehangen zodat ze haar buren wel hoort maar (bijna) niet kan zien en dat gaat nu echt super, ik wou dat ik dat jaren eerder had geweten!

Clyde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 17:48

TheSam schreef:
Ohhhhhh, ik heb ook zo'n muts van een merrie! Die kan geen ander paard velen maar ze kan ook niet alleen staan

Vorig jaar heb ik gewoon dekens voor haar stal gehangen zodat ze haar buren wel hoort maar (bijna) niet kan zien en dat gaat nu echt super, ik wou dat ik dat jaren eerder had geweten!

Handige tip, ga ik morgen gelijk uitproberen