Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
die merken vanzelf wel dat het koud word ,
Neonlight schreef:Het werkt echt, heb het al een paar keer mogen ervaren. Alleen, jullie kijken naar tl-bakken en looplampen, dit is niet het goede licht en haalt (bijna) niks uit. Als je de echte lampen ervoor gebruikt (die dus echt stervensduur zijn) zul je wel degelijk het verschil zien. Paarden houden dan gewoon een vacht ter dikte van een arabierenzomervachtje. Alleen dus wel met de goede lampen, jullie hebben het over de normale lamp die niet werkt. Het gaat erom om het daglicht na te bootsen, daglicht bestaat uit golflengtes vanaf EUV naar DUV naar UV en hogere golflengtes. Een gewone lamp mist die lage golflengtes en daardoor krijg je niet het bereik. Golflengte van 365 nm (UV) krijg je bijvoorbeeld met een kwiklamp en niet met wolffraan. Een zgn UV lamp mist het DUV (rond de 250 nm) en de EUV (rond de 160 nm).
Ik heb het over DUV (deep UV) en EUV (extreme UV).
Hier op mijn werk zijn we lithografisch bezig en gebruiken we UV (365 nm), DUV (248 nm en 193 nm) en EUV (157 nm). (En mijn werk is bij ASML, als je op de TU zit moet je dit kennen.) Citaat:De grap is goede verlichting met voldoende intensiteit.
Katja schreef:Met alleen de lampen red je het ook. Deze paarden stonden allemaal zonder deken en zo heel erg warm was het er niet.
Er zijn verschillende onderzoeken geweest die het effect van licht hebben aangetoond.
Staat jouw paard dan onder speciale lampen Ludora?