Fabel of niet? (vacht)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

horseNL00

Fabel of niet? (vacht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:13

Hoi!

Ik vroeg me af of dit waar is:
als in de stal van een paard tot 's avonds een uurtje of 10 nog een (loop)lamp hangt. Is het dan zo dat de vacht minder dik wordt en het paard dus korter in de haren blijft? Het paard staat overdag buiten en 's avonds en 's nachts in een loopstal en wordt 6 dagen per week gereden.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Alvast erg bedankt!

loulou

Re: Fabel of niet? (vacht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:18

heb dit idd ook wel eens gehoord.

als het werkt denk ik wel dat je hier al eerder mee had moeten beginnen, het paard is nu al begonnen met de wintervacht aanmaken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:20

Theoretisch gezien zou het moeten kloppen.

Mijn paardje echter bewijst zowat het tegendeel

Altijd overdag buiten, 's avonds/ 's nachts binnen. Lichten blijven aan tot een uurtje of 21.30, looplamp is nog veel langer aan. Wordt 5 a 6 keer per week gereden. Was tot vorige week een wollige teddybeer...

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:28

ma ja helaas tikt de boilogische klok van een paard gewoon door maakt niet uit hoe lang de lamp aan staat die merken vanzelf wel dat het koud word ,
dan zou je al heel erg vroeg moeten beginnen met dekens en lampen wil je voorkomen dat ze het koud krijgen en dus ook een wintervacht

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:42

Onley; je kan mij niet vertellen dat er paarden zijn die het de afgelopen weken koud gehad hebben hoor...
Paarden maken hun vacht aan nav de daglengte en niet nav de temperatuur.

Ik merk toch wel wat verschil(TL's aan tot ongeveer 23.00), maar eigenlijk moet je er speciale UV-lampen voor hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 07:18

Inderdaad, je moet speciale lampen hebben die hetzelfde licht geven als daglicht, licht met diverse spectrums. Zijn dure lampen. Ik ken hengstenhouders die ze gebruiken om hun hengsten in een mooie vacht op de keuring te laten verschijnen.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:33

Mijn pony's hebben de pech precies onder de TL lamp in stal te staan dus die staan nooit in het donker. Ze staan overdag buiten het het zijn op dit moment twee enorme teddyberen.
Theoretisch klopt het, praktisch niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:16

Jawel, het klopt zowel theoretisch als practisch. Stel je echter van de uitkomst niet al te veel voor. Het werkt dus wel, maar erg veel nuttig effect hebben we er niet van voor het gebruik.
Iets soortgelijks wordt in het voorjaar gedaan om merries eerder en beter hengstig te krijgen (werkt ook maar ten dele).

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:18

Bij ons op stal heb je een donkere kant en een lichte kant,, maar de paarden aan de donkere kant hebben nu al wel ene veel dikkere kant dan de paarden aan de lichte kant,, dus ik denk dat het best zou kunnen kloppen

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:43

Het klopt wel, maar het moet wel écht licht zijn.
Met een paar TL-balken in een grote hal red je het niet hoor

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:44

Het werkt echt, heb het al een paar keer mogen ervaren. Alleen, jullie kijken naar tl-bakken en looplampen, dit is niet het goede licht en haalt (bijna) niks uit. Als je de echte lampen ervoor gebruikt (die dus echt stervensduur zijn) zul je wel degelijk het verschil zien. Paarden houden dan gewoon een vacht ter dikte van een arabierenzomervachtje. Alleen dus wel met de goede lampen, jullie hebben het over de normale lamp die niet werkt. Het gaat erom om het daglicht na te bootsen, daglicht bestaat uit golflengtes vanaf EUV naar DUV naar UV en hogere golflengtes. Een gewone lamp mist die lage golflengtes en daardoor krijg je niet het bereik. Golflengte van 365 nm (UV) krijg je bijvoorbeeld met een kwiklamp en niet met wolffraan. Een zgn UV lamp mist het DUV (rond de 250 nm) en de EUV (rond de 160 nm).

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 11:55

Ik hoop dat het ook werkt voor onze buitenstal.... Het kost namelijk heel veel energie om na een inspanning te 'herstellen' en daarom vroeg ik me dus af of het echt werkt met lampen. Wil natuurlijk wel het beste voor mijn lieveling!! Erg bedankt voor jullie reacties!!

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:59

Ik ben ooit eens op een hele chique stal in Duitsland geweest waar ze speciale lampen hadden hangen en CV hadden in de stal. Die paarden zagen er allemaal uit alsof het hartje zomer was. Het werkt dus wel maar je moet echt heel goed licht hebben en het zal bij het ene paard ook beter werken dan bij de andere.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:00

Mijn paard zi ontzettend dik in het haar doordat de dagen korter zijn geworden.
Maar hij staat wel te zweten in z'n stal (overdag staat hij buiten, dan heeft hij het niet heel heet, 's avonds is hij klam van het zweet) omdat het zo abnormaal warm is voor de tijd van het jaar.
Als hij alleen van de temperatuur uit zou gaan zou hij nu niet zo'n dikke vacht hebben.

Als je het wilt regelen met lampen moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat je paard het van de winter niet te koud heeft als jij lekker de hele avond de lampen aan laat en je paard daardoor weinig vacht heeft en geen dekens op heeft.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:01

Met CV erbij denk ik dat het idd veel meer uit zal maken. Maar met lampen alleen zal je het niet redden denk ik zo. Dat bewijst hier ook mijn paard weer. Die was tot gister een teddybeer.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:05

Met alleen de lampen red je het ook. Deze paarden stonden allemaal zonder deken en zo heel erg warm was het er niet.
Er zijn verschillende onderzoeken geweest die het effect van licht hebben aangetoond.
Staat jouw paard dan onder speciale lampen Ludora?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:11

Ik denk dat je dan ook wel conseqeunt elke avond de lampen aan moet laten en ze 's ochtends om een uur of 6 weer aan moet doen.
Als je het de ene keer wel doet en de andere keer niet en 's ochtends niet aan doet zou het niet werken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:25

Neonlight schreef:
Het werkt echt, heb het al een paar keer mogen ervaren. Alleen, jullie kijken naar tl-bakken en looplampen, dit is niet het goede licht en haalt (bijna) niks uit. Als je de echte lampen ervoor gebruikt (die dus echt stervensduur zijn) zul je wel degelijk het verschil zien. Paarden houden dan gewoon een vacht ter dikte van een arabierenzomervachtje. Alleen dus wel met de goede lampen, jullie hebben het over de normale lamp die niet werkt. Het gaat erom om het daglicht na te bootsen, daglicht bestaat uit golflengtes vanaf EUV naar DUV naar UV en hogere golflengtes. Een gewone lamp mist die lage golflengtes en daardoor krijg je niet het bereik. Golflengte van 365 nm (UV) krijg je bijvoorbeeld met een kwiklamp en niet met wolffraan. Een zgn UV lamp mist het DUV (rond de 250 nm) en de EUV (rond de 160 nm).

Goh, de TU-gids laat hele andere getallen zien
UV-A is 340 - 480nm
UV-C is rond 250nm en niet ongevaarlijk voor huid en ogen en mag alleen onder gecontroleerde omstandigheden worden gebruikt. Lijkt me stug dat je deze sterilisatielampen gebruikt voor deze doeleinden!
Daarnaast is ook gewone UV-straling niet ongevaarlijk (huidkanker!) De grap is goede verlichting met voldoende intensiteit.
Op zich zijn deze lampen niet duur, maar gezien de benodigde hoeveelheid om enig effect te bereiken, wordt het een dure aangelegenheid.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:33

Goh, ik heb het nog nergens over UV-A en UV-C gehad. Ik heb het over DUV (deep UV) en EUV (extreme UV). Hier op mijn werk zijn we lithografisch bezig en gebruiken we UV (365 nm), DUV (248 nm en 193 nm) en EUV (157 nm). (En mijn werk is bij ASML, als je op de TU zit moet je dit kennen.)
Deze golflengtes zitten niet veel in daglicht, maar ze zitten er wel in, en je hebt het nodig om het gewenste resultaat te krijgen. Een TL-bak of wolfraan-lamp geeft dit licht niet.

Citaat:
De grap is goede verlichting met voldoende intensiteit.

Inderdaad, en de goede verlichting is verlichting met een breed spectrum.

Georgette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:42

Er zijn verschillende onderzoeken naar gedaan las ik in het Bit. Dus een kern van waarheid zal er wel in zitten

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:31

Ja het is inderdaad zo.
Zelfs met gewone TL-lampen heeft het effect, al is het dan wel minder.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:47

Katja schreef:
Met alleen de lampen red je het ook. Deze paarden stonden allemaal zonder deken en zo heel erg warm was het er niet.
Er zijn verschillende onderzoeken geweest die het effect van licht hebben aangetoond.
Staat jouw paard dan onder speciale lampen Ludora?

Ik zie nu dat hoe ik het opschreef dat het er een beetje krom uit kwam. Nee mijne staat niet onder speciale lampen. Ik bedoelde dat licht in de vorm van ook zon/daglicht overdag en lampen (geen speciale) niet zo zeer bijdraagd aan een korte vacht in het geval van mijn paard.

Mijn paard staat overdag buiten, zonlicht, en in de avond zijn er altijd tot 22.00 uur lampen aan.

Dus ik denk dat licht opzich niet het 'geheim' is maar eerder de speciale lampen en de warmte op de stal. Don't shoot me if i'm wrong.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:04

Licht uit een normale lamp helpt wel maar meestal zo dusdanig weinig dat je niet het gewenste effect krijgt. De warmte wil inderdaad ook nog wel helpen, maar alleen in combinatie met het licht, alleen warmte werkt niet. Kijk maar naar de afgelopen weken, de paarden krijgen toch een wintervacht ondanks dat het 20 graden is.

Het geheim is dus wel licht, maar dan wel daglicht (nagebootst) en niet tl-licht.