Voeradvies gevraagd!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Voeradvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 20:09

Mijn vzpaard heeft een peesblessure en staat al een maand lang op volledige boxrust(niet echt bevorderlijk voor zijn artrose,als hij die al heeft want volgens mij kan je als DA dat niet voelen? ) Afijn zijn voeding is:
Een halve emmer krachtvoer(of denk dat dat is,bestaat uit ongeveer:maïs,gerst,spinazibrokjes en nog wat erin)Iemand die weet of het dat is?En veel hooi dat ik ook er vaak zelf bijgooi...Het paard is momenteel vaak shaggo
Nu vroeg ik me af wat ik zou kunnen geven voor voer??
Ik denk dat het wel te regelen valt met de manège

ellepel

Re: Voeradvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:29

hooi, hooi en nog es hooi, maar dan t liefst wel wat ouder hooi.
krachtvoer is genoeg met een handjevol voor de vitamientjes.

meer heeft een paard met boxrust naar mijn mening absoluut niet nodig.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 20:36

ellepel schreef:
hooi, hooi en nog es hooi, maar dan t liefst wel wat ouder hooi.
krachtvoer is genoeg met een handjevol voor de vitamientjes.

meer heeft een paard met boxrust naar mijn mening absoluut niet nodig.

En hoeveel krachtvoer is dat per dag?Een handjevol 2x per dag ?
Moet er nog wat bij?Ruwvoer ofzo?Of een voedingssupplement(hij likt vaak aan zand en eet vlas)Sorry dat ik het zeg,ik vind het weinig voor een paard van +1m82 maar ik weet dat ik fout zit hoor Maar het is mijn mening
Tja,wat ouder hooi,hoe noem je dat?Hoe oud moet dat zijn?En waarom ouder hooi?En niet jonger?Gewoon nieuwsgierig he Hoeveel hooi is dat volgens jou?Onbeperkt hooi?

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:40

Ben het met ellepel eens.
Gewoon nieuw hooi geven wanneer het op is.
De kilotjes gaan er niet af, dat kan haast niet met boxrust, dus dat moet je er naa de tijd weer erg aftrainen!
Zowieso geen kuil, daar zitten veel eiwitten in

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 20:43

love_sander schreef:
Ben het met ellepel eens.
Gewoon nieuw hooi geven wanneer het op is.
De kilotjes gaan er niet af, dat kan haast niet met boxrust, dus dat moet je er naa de tijd weer erg aftrainen!
Zowieso geen kuil, daar zitten veel eiwitten in

Wat is kuil?Ik ben echt slecht bekend met dat thema
Wat vinden jullie van ruwvoer?

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:26

kuil is het spul wat ze vaak aan koeien geven. het is natter en zuurder en zit vol eiwitten. Het zit in die grote plastic rollen.
Ik ben het met de anderen eens. zoveel mogelijk hooi en geen/weinig krachtvoer. oud hooi zitten minder eiwitten in. dus dit kan je onbeperkt geven. is eigenlijk gewoon buikvulling.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:03

droebel schreef:
kuil is het spul wat ze vaak aan koeien geven. het is natter en zuurder en zit vol eiwitten. Het zit in die grote plastic rollen.
Ik ben het met de anderen eens. zoveel mogelijk hooi en geen/weinig krachtvoer. oud hooi zitten minder eiwitten in. dus dit kan je onbeperkt geven. is eigenlijk gewoon buikvulling.

En geen dikmaker geloof ik?
Wat noemen jullie oud hooi?

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:13

De mijne krijgt onbeperkt hooi en wordt er niet dik van.
ik geef hooi van vorig jaar. dit is bij mij oud hooi.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:30

droebel schreef:
De mijne krijgt onbeperkt hooi en wordt er niet dik van.
ik geef hooi van vorig jaar. dit is bij mij oud hooi.

Hoe kom je daaraan?

ZwarteSchaap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:07

Volgt Ellepel: Voornamelijk ruwvoer en hooguit 1kg krachtvoer verdeelt over de hele dag.

Je topic bij MD heb ik nog aanvullen advies gegeven met oog op het pees en atrose probleem

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 00:43

ZwarteSchaap schreef:
Volgt Ellepel: Voornamelijk ruwvoer en hooguit 1kg krachtvoer verdeelt over de hele dag.

Je topic bij MD heb ik nog aanvullen advies gegeven met oog op het pees en atrose probleem

Hoi,bedankt voor je advies Alle advies is welkom!
Ik denk eraan om een handje vol krachtvoer te geven(2x per dag) en zoveel mogelijk hooi...Is dat een idee?

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:54

dat lijkt me erg verstandig! Hooi is puur voor het bezig houden, en het is erg goed voor het spijsverteringskanaal!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 07:52

je moet kijken naar wat het paard nu aan energie verbruikt.

dat is dus minimaal omdat hij op stal blijft.
dus ga je daarnaar voeren.

ouder hooi bevat weinig voeding in het algemeen, dus kun je daar makkelijk wat meer van voeren en hebben ze tevens de hele dag wat te doen.

omdat hij dus wienig verbruikt hoef je ook niet veel krachtvoer te geven.
ik zou een kleine halve kilo gaan geven, gewoon onderhoudsbrok, verdeeld over 2x per dag.
dus 2x een kwart kilo.

ben je dan toch bang dat hij te weinig vitamines binnenkrijgt( valt wel wat mee hoor) dan zou je bijvoorbeeld tijdelijk ene vitamine supplement kunnen gaan bijvoeren, zeewier is een hele goed, kun je kopen bij de ruitersportzaak, op de verpakking staat wel hoeveel je paard moet hebben)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 12:47

ellepel schreef:
je moet kijken naar wat het paard nu aan energie verbruikt.

dat is dus minimaal omdat hij op stal blijft.
dus ga je daarnaar voeren.

ouder hooi bevat weinig voeding in het algemeen, dus kun je daar makkelijk wat meer van voeren en hebben ze tevens de hele dag wat te doen.

omdat hij dus wienig verbruikt hoef je ook niet veel krachtvoer te geven.
ik zou een kleine halve kilo gaan geven, gewoon onderhoudsbrok, verdeeld over 2x per dag.
dus 2x een kwart kilo.

ben je dan toch bang dat hij te weinig vitamines binnenkrijgt( valt wel wat mee hoor) dan zou je bijvoorbeeld tijdelijk ene vitamine supplement kunnen gaan bijvoeren, zeewier is een hele goed, kun je kopen bij de ruitersportzaak, op de verpakking staat wel hoeveel je paard moet hebben)

Ok,bedankt voor het advies
Op de manège geven ze hooi van mei/juni dit jaar,is dat oud genoeg of is dat nog te jong?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 17:36

Even topicje opkrikken
Ik had enkel nog bovenstaande vraag

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:08

Nee dat is geen oud hooi maar als je niet aan oud hooi kunt komen kun je gewoon dit hooi blijven voeren.Mss is het mogelijk om hem vaker kleinere portie hooi te geven.Waarschijnlijk krijgt hij zoals de meeste paarden 3 keer per dag hooi maar probeer hier 5 of 6 keer van te maken zodat hij wat meer afleiding heeft.Ik ga wel mee met ellepel dat ik een halve kilo brok zou geven dus 2 keer per dag 1/4 kilo.Als je merkt dat je paard aan zand slikt zou ik zeewier bij gaan voeren daar zitten heel erg veel mineralen in en daar hebben ze vaak te kort aan als ze aan zand gaan slikken.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 21:07

monsera schreef:
Nee dat is geen oud hooi maar als je niet aan oud hooi kunt komen kun je gewoon dit hooi blijven voeren.Mss is het mogelijk om hem vaker kleinere portie hooi te geven.Waarschijnlijk krijgt hij zoals de meeste paarden 3 keer per dag hooi maar probeer hier 5 of 6 keer van te maken zodat hij wat meer afleiding heeft.Ik ga wel mee met ellepel dat ik een halve kilo brok zou geven dus 2 keer per dag 1/4 kilo.Als je merkt dat je paard aan zand slikt zou ik zeewier bij gaan voeren daar zitten heel erg veel mineralen in en daar hebben ze vaak te kort aan als ze aan zand gaan slikken.

Hoi,
Wat is oud hooi bij jullie?Een jaar?
Dus ik kan deze hooi blijven geven zonder dat er problemen van kunnen komen?Dat hij niet teveel eiwitten binnenkrijgt??
Hij krijgt 's morgens veel hooi:een halve plak + nog beetje extra.
's Avonds een halve plak weer(een plak bedoel ik met die lagen dat je ervanaf kan 'trekken,snappen jullie wat ik bedoel? )
Is dat genoeg??En ik zie dan ook wel nog hooi liggen in zijn stal van de ochtend
Helaas wilt de staleigenaar niet meewerken,dus je ziet me dan vaker eten uit zijn bak grabbelen en ook zijn emmer voor de volgende ochtend leger te maken

Straks zal ik even een foto van zijn voer maken,ben ik zeker dat het krachtvoer is

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:31

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:32

Dit is krachtvoer.
ruwvoer is hooi, lucerne, voordroogkuil en kuil, en stro.

krachtvoer is biks, muesli, granen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 13:03

droebel schreef:
Dit is krachtvoer.
ruwvoer is hooi, lucerne, voordroogkuil en kuil, en stro.

krachtvoer is biks, muesli, granen

Ok ben ik zeker,zoals ik al zei heb ik geen verstand van de voeding
Wat raden jullie me nu aan?Jullie weten ook al hoe het gaat(hoe oud de hooi is,hoeveel hij krijg(halve emmer krachtvoer,etc)

Wat raden jullie aan??Voortdoen met die hooi?
Of zelf gaan voeren en ruwvoer geven samen met die hooi?Zelfde hoeveelheid hooi gelijk nu?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 21:01

We hebben raad gekregen om zemelen te gebruiken.
Dus we geven een halve emmer zemelen met een halve schep krachtvoer gemengd + nog hooi en een beetje wortels

Is dat ook goed?Ik vertrouw het niet zo van dat hooi

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:33

Ik ben wel een beetje nieuwschierig wat was de rede waarom je zemelen gaat voeren?

Je kunt gerust dit hooi blijven voeren geen probleem.Verder vind ik wel dat 's morgens en s'avonds een half plakje hooi veel te weinig is voor een paard.Mijn pony krijgt al meer.Als je echt een half plakje hooi geeft en dat ligt 's avonds nog in zijn box dan zou ik een paarden tandarts laten komen dan kan er wel eens iets mis zijn met zijn tanden.Je bedoeld wel die kleine vierkante pakjes neem ik aan en niet die grote ronde balen?Als ik de foto zo zie denk ik dat hij muslie krijgt en dat is idd krachtvoer en daar kun je ook van blijven voeren ik zou zelf een halve kilo per dag geven en dan verdelen over 2 porties.

ik denk dat je het paard ook lekker wat moet gaan verwennen dus lekker veel en lang poetsen en veel aandacht geven.En als je weg gaat even wat hooi geven heeft hij toch al weer 1 keer extra gehad.Want de stal eigenaar geeft dus maar 2 keer en wil niet vaker hooi geven als ik het goed begrijp.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 15:20

monsera schreef:
Ik ben wel een beetje nieuwschierig wat was de rede waarom je zemelen gaat voeren?

Je kunt gerust dit hooi blijven voeren geen probleem.Verder vind ik wel dat 's morgens en s'avonds een half plakje hooi veel te weinig is voor een paard.Mijn pony krijgt al meer.Als je echt een half plakje hooi geeft en dat ligt 's avonds nog in zijn box dan zou ik een paarden tandarts laten komen dan kan er wel eens iets mis zijn met zijn tanden.Je bedoeld wel die kleine vierkante pakjes neem ik aan en niet die grote ronde balen?Als ik de foto zo zie denk ik dat hij muslie krijgt en dat is idd krachtvoer en daar kun je ook van blijven voeren ik zou zelf een halve kilo per dag geven en dan verdelen over 2 porties.

ik denk dat je het paard ook lekker wat moet gaan verwennen dus lekker veel en lang poetsen en veel aandacht geven.En als je weg gaat even wat hooi geven heeft hij toch al weer 1 keer extra gehad.Want de stal eigenaar geeft dus maar 2 keer en wil niet vaker hooi geven als ik het goed begrijp.

Ik denk dat je dat laatste fout hebt begrepen Leg het even uit
De reden waarom we zemelen gaan geven is omdat we helemaal niet gerust zijn over het hooi,hoe oud is dat hooi?Dat weten we niet met zekerheid.Dus vandaar dat we gerust willen zijn en zijn we overgestapt op zemelen,geen grote aanpassing want in zijn krachtvoer zit ook al zemelen maar niet zo veel...
Ik weet niet precies wat je veel of weinig vind,misschien heb je een foto?
Ik bedoel inderdaad die grote vierkantige hooi 'blokken' waar je steeds een deel vanaf kan trekken...Vind niet zo gauw een foto
De staleigenaar heeft niks te zeggen volgens mij want ik denk dat het hooi onbeperkt is(ben niet zeker)Wél is hij niet akkoord met de voeding.Hij gelooft ons niet als we willen dat het paard een handjevol krachtvoer nodig heeft.Dan begint hij te zeggen dat die DA's maar wat zeggen en als ze terugkomen ze vinden dat hij te fel vermagert is en ze denken dat hij geen eten krijgt,...Afijn,dat gezeik ben ik wel beu dus we houden dat ook heel goed in het oog(heb vorig maand al minder gevraagd en ik merkte een aantal dagen geleden(ben niet altijd erbij als hij zijn eten krijgt)dat hij véél meer geeft dan de DA zei)

Maar goed,wat vinden jullie van dat we zemelen voeren?We geven een halve emmer(net gelijk de andere paarden)zemelen en krachtvoer tegelijk(handjevol krachtvoer)en tja verder nog wortels

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:27

zemelen MOETEN weken in water, je kan deze niet droog geven, zemelen is een hele droge materie, al het vocht dat een paard in zijn maag heeft wordt door droge zemelen opgenomen.
Met als gevolg van droge zemelen geven dat het paard koliek kan onwikkelen(of zelf een maag-darm bloeding kan krijgen)
Een verder hooi, oud van min. een jaar geleden zodat er weinig eiwit inzit!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:39

de eiwitten die in hooi zitten kan een normaal paard gewoon verteren hoor zonder daar problemen mee te krijgen.
tenzij je echt heeeel veel gaat voeren, dan natuurlijk wel weer.

eiwitten toegevoegd in bijv krachtvoer geven vaak wel problemen, evenals wortels, die bevatten nogal wat suikers, dus voor een paard op rust daar niet teveel van gaan voeren ( tot max 3 wortels per dag)

zemelen bevatten eigenlijk geen voedings waarde, is puur en alleen buikvulling.
geef je ze droog dan werken ze stoppend, geef je ze nat dan werken ze laxerend...