Op stal of de wei in?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Op stal of de wei in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 20:05

[i]Ik heb even een algemene vraag:

Op dit moment heeft een kennis een dampig paard. Dit paard is zo dampig (zwaarste vorm) dat hij gewoon aan het pompen is. en zichzelf om laat vallen. Hij staat nu overdag buiten, maar 's nachts gaat die op stal. De dierenarts is er nu 4x bij geweest omdat het zo ernstig was. Natuurlijk zijn nat hooi of kuil, geen stro maar papier, en ventilatie of 24/7 weidegang vereiste. Nu staat het paard al zijn gehele leven alleen zomers dag en nacht buiten en 's winters op stal met deken. Weidegang krijgen ze dan niet, alleen om de dag in de bak. Volgens de Dierenarts is het niet te doen, om een paard wat al 15 jaar zo'n beetje op stal gewend is, ineens naar buiten te doen. Een deken is geen optie, omdat wanneer hij een aanval krijgt, hij het te benauwd krijgt.

Nu moet er een beslissing gemaakt worden omdat de winter nadert en er eigenlijk geen uitweg is omdat hij op den duur ook imuun kan worden voor de medicatie. Volgens de DA is eigenlijk alleen weidepaard een optie, maar die mensen hebben niet altijd beschikking over weidegang en zoals hij er nu bijstaat, is het ook geen doen, ook al staat die dan nu nog buiten.

Nu is mijn vraag: zou dit paard gewoon wel zo huppa de wei ingegooid kunnen worden? Of is het waar wat de DA zegt...dat dit paard zich niet kan gaan redden met vorst (overigens is er geen stalling aanwezig bij het weiland.) En heeft er iemand misschien adviezen of ervaringen met deze zware dampigheid? Dampigheid is toch ook een blijvend verschijnsel, veroorzaakt door een verwaarloosde griep? Dit paard hebben ze nu 4 jaar ong. in bezit en nog nooit verkouden o.i.d. geweest...kan dit van vroeger nu uitkomen...?

Mijn oma had ook een dampig paard, alleen dan de lichte vorm, dit was nog redelijk te verhelpen.