Na het rijden de benen van het paard afspuiten??
Goed of juist niet goed??
Ik doe het zelf wel
altijd maar een paar meiden vinden dus dat het slecht is.
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
altijd maar een paar meiden vinden dus dat het slecht is.

Ze werd er iig schoon van, d us dat was mijn reden
Kyralovertje schreef:Ik doe het wel altijd, met name omdat Rhea anders zo snel stalbenen krijgt..
Wat ik mij wel altijd al afgevraagd heb is hoe het nou precies zit met dat afspuiten.
Als wij mensen gesport hebben moeten we niet onder een koude douche stappen,
omdat onze spieren dan veel te (snel) stijf worden met gevolg dat we giga spierpijn krijgen.
Hoe zit dat dan precies met paarden(benen)? Ik blijf het maar een raar verhaal vinden!
horsesgirll schreef:ik doe het als ik tijd heb meestal wel want het is goed voor ze voorkomt spierpijn en het is lekkere afkoeling na het rijden
Kan er ook weleens naast zitten.
powiepower schreef:Kyralovertje schreef:Ik doe het wel altijd, met name omdat Rhea anders zo snel stalbenen krijgt..
Wat ik mij wel altijd al afgevraagd heb is hoe het nou precies zit met dat afspuiten.
Als wij mensen gesport hebben moeten we niet onder een koude douche stappen,
omdat onze spieren dan veel te (snel) stijf worden met gevolg dat we giga spierpijn krijgen.
Hoe zit dat dan precies met paarden(benen)? Ik blijf het maar een raar verhaal vinden!
dit gaat niet op bij de benen van een paard, om de simpele reden dat die bijna niet uit spierweefsel bestaan maar uit pezen en bot. (dan heb ik het wel over het onderste gedeelte van het been!)
Ik zelf spuit de benen bijna altijd af, zowel in de zomer als in de winter (zeker als hij door de blubber heeft gelopen)
De paarden die ik rijd hebben nog nooit mok gekregen van het afspuiten hoor! Dat kan wel ontstaan als een paard lange tijd in de modder staat en dat de huid niet lang genoeg droog kan zijn. (bijvoorbeeld dat ze dag en nacht in de blubber staan. Als ze 's nachts met schone benen op stal staan zal er geen probleem zijn)
Tegen de mok spuit ik ook goed de kootholtes uit, zodat er geen zand blijft hangen. Op deze manier hebben ze nog nooit mok gekregen terwijk het allebei wedstrijdpaarden zijn die geschoren en gewassen benen hebben.

Tulandro schreef:Ik spuit wel vaak de hoeven af, omdat de hoef veel vocht nodig heeft.

Je kunt het vet namelijk niet over de nattigheid heensmeren(vet en water stoten elkaar af). Je krijgt druppelvorming en uiteindelijk sluit je de hoef eerder af van de buitenlucht met het vet dan dat je er vocht inkrijgt.
Sammie schreef:Op mok heb je alleen kans als je de sokken niet kort houd. Ik doe het altijd. Om zo de afvalstoffen niet de kans te geven zich op te bouwen. Slecht is het iig NIET.
Kyralovertje schreef:Juist wel als je de sokken kort houdt.
Heb je bijv. een paard met geknipte sokken die dagelijks buiten komt, bijv. op het land/(natte)paddock dan heeft vocht volop de kans om lekker in de kootholte te gaan zitten.
Met een vetlok, de naam zegt het al, biedt dit enige weerstand omdat deze de koot beschermd tegen vocht.