Zaagsel i.p.v. stro: Hoe? Wat? Hoeveel?????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Zaagsel i.p.v. stro: Hoe? Wat? Hoeveel?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:58

Van de DA moeten 2 van de paardjes tijdelijk op zaagsel, om de stofhoeveelheid zo min mogelijk te maken.
Okaj, ik zaagsel gehaald, maar ik weet daar eigenlijk eel nix vanaf!
Kunnen jullie mij vertellen hoeveel er in de stal moet? Hoe vaak je uitmest? Wat haal je wel weg en wat niet? Hoeveel elke dag erbij?
Hoeveel betalen jullie voor een baal? Hoelang doen jullie met een schoon gevulde stal zaagsel?

Please, let me know! Thnz!!

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:16

Ligt er heel veel aan hoe groot je stal is, maar een gewone stal doe je 3 pakken in om te beginnen.
Dan haal je gewoon iedere dag de drollen eruit en een paar keer in de week beetje natte plekken en als je zit dat ie viezer kijkt of de laag krullen te dun wordt doe je er een pak bij.
Dit is 1 a 2 pakken in de week ongeveer.

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:23

Wij hebben ook zaagsel en idd 3 pakken om te beginnen. En wij halen elke dag drollen eruit en ik heb 2 vaste dagen dat ik de natte plekken weghaal. Ik doe er elke dag een beetje zaagsel bij en dat is voor 2 stallen een baal per 2 dagen(stal van 3x3m en een stal van 4x3m) maar de ene stal heeft stalmatten dus daar hoeft een minder dik pak in. ( de ander staat op vlas)

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:25

In het begin doe je er gewoon 1 pak in, en de rest van de week haal je er alleen wat uit. Naar 3/4 dagen licht er waarschijnlijk nog heel weinig in en vul je het bij met een half pak. Zo hou je het even bij. maar doe er niet teveel in, je hebt nml al gauw genoeg.
Mijn pony staat nu weer op stro vanwegen zijn hoef, hij krijgt er een lossehoefwand van .

En je kunt de drollen heel makkelijk uit de zaagsel schudden, een beetje schudden, en het droge zaagsel gaat er zo tussen door.

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:28

love_sander schreef:
In het begin doe je er gewoon 1 pak in, en de rest van de week haal je er alleen wat uit. Naar 3/4 dagen licht er waarschijnlijk nog heel weinig in en vul je het bij met een half pak. Zo hou je het even bij. maar doe er niet teveel in, je hebt nml al gauw genoeg.
Mijn pony staat nu weer op stro vanwegen zijn hoef, hij krijgt er een lossehoefwand van .

En je kunt de drollen heel makkelijk uit de zaagsel schudden, een beetje schudden, en het droge zaagsel gaat er zo tussen door.

1 pak is toch echt te weinig hoor.
Ligt niet echt lekker voor een paard op het beton.
Als wij op een koude vloer gaan liggen hebben we de dag daarna last van al onze spieren en dat is bij paarden echt niet anders.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:30

lachmar schreef:
love_sander schreef:

1 pak is toch echt te weinig hoor.
Ligt niet echt lekker voor een paard op het beton.
Als wij op een koude vloer gaan liggen hebben we de dag daarna last van al onze spieren en dat is bij paarden echt niet anders.

Wij hadden daar een containerstal van 2 bij 2 denk ik, echt klein. Dus het was echt genoeg, er lag echt een dikke laag.
En ze lachen dan op hout maar dat maakt niet zoveel uit, dat kan het zelfde aanvoelen.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:32

Ik heb vlas, deed er de allereerste keer 4 pakken in, en nu gewoon per week 1 pak

Anita_D

Re: Zaagsel i.p.v. stro: Hoe? Wat? Hoeveel?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:34

Onze pony staat ook op houtkrullen.
Wij doen twee pakken in haar box van ruim 3,5m bij 3,5m en dan heeft ze een behoorlijk bed.
Iedere dag halen we de drollen er uit met rubberen handschoenen en een emmer (dat kan bij haar omdat ze maar 1,31m is, dus ook niet veel poept) en gooien alles recht.
Bij het recht gooien NIET in de urine roeren, die plek rustig klaten liggen, en een beetje droge krullen er overheen gooien.
Na een week halen we de natte plek eruit en na ongeveer twee weken halen we de hele box weer leeg.

Toen mijn KWPNers een paar jaar terug ook enkel op krullen stonden, haalde ik iedere dag de drollen eruit, en 1 keer per week haalde ik de hele box leeg.
Ik hou niet zo van "iets eruit en zaagsel erbij" en dan heel lang de box niet geheel uitmesten, er blijft dan zo'n amoniak lucht hangen.
Het beste kun je het gewoon even uitproberen, je merkt snel genoeg hoeveel je nodig hebt en wat het beste werkt voor jou en je paard.
Je hebt hele nette paarden en paarden die de hele dag hun box omspitten.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 20:13

Tnx vooor de reacties!!!
Ik ben bang, dat het veulen bijna elke dag een nieuwe baal nodig heeft; hij is zó'n smeerkees! Hij woelt echt álles om en krijgt het ook nog voor elkaar om er zelf helemaal onder te zitten.......
Bij die ander zal het beter gaan; die poept en plast altijd op vaste plekjes.
Dat recht trekken, om het zo maar ff te noemen, is dat echt nodig?
(sorry, misschien domme vragen, maar wilt gewoon goei doen voor mn knollies)

Meryl

Re: Zaagsel i.p.v. stro: Hoe? Wat? Hoeveel?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:27

1baal voor €6,-. We halen elke dag de mest en de natte plekken eruit. Zo houd je altijd een schone en droge stal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:30

Ik gooi er gewoon een dikke laag in
Kunnen ze lekker zacht slapen en trek de plas zeker goed weg.

Elke dag haal ik de drollen en natte plekken eruit.
Met zo'n riek waar de tandjes dicht op elkaar staan gaat dat super.
Elk mest balletje heb je te pakken.

Als ik vind dat de laag te dun word, gooi ik er weer nieuwe bij.

owja, ze hebben altijd schone en vieze plekken in de stal.
Als ik dan het vieze eruit heb gehaald, gooi ik op die plek het zuivere zaagsel.
Op op wat de zuivere plek was, het nieuwe

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:52

Jaan81 schreef:
Tnx vooor de reacties!!!
Ik ben bang, dat het veulen bijna elke dag een nieuwe baal nodig heeft; hij is zó'n smeerkees! Hij woelt echt álles om en krijgt het ook nog voor elkaar om er zelf helemaal onder te zitten.......
Bij die ander zal het beter gaan; die poept en plast altijd op vaste plekjes.
Dat recht trekken, om het zo maar ff te noemen, is dat echt nodig?
(sorry, misschien domme vragen, maar wilt gewoon goei doen voor mn knollies)

Met recht gooien bedoel ik met bijvoorbeeld een bezem de bovenlaag van het stalbed vlak maken.
Meestal is dat wel nodig, omdat je anders hele ophopingen krijgt in de hoeken of voor de deur, en er in het midden van de box weinig ligt.
En doordat je de laag vlak maakt, heeft je paard telkens weer een gelijkmatig bedje, en doe je ook langer met je krullen.
Want als alles op een hoop ligt, en hij maakt daar spontaan zijn plasplek van, moet je meteen ook veel verwijderen.
Met het gelijk gooien moet je dan wel de urine plekken vermijden, als je daarin gaat roeren heb je in no-time een amoniakbox.