maat inloop stal/materiaal en groote weiland

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

maat inloop stal/materiaal en groote weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:36

hallo allemaal,

even een vraagje, ik heb n fjord ze staat nu op n pension stalling, maar die word me echt gewoon te duur.
Nu kreeg ik een aanbod van n vriendin om haar samen met haar paard (een kwp'ner van 1.80m) bij haar thuis te zetten nu nog wat vraagjes

- hoe groot moet een schuilstal zijn voor 2 paarden (dus een paard van 1.80 en een fjord van 1.45)

- hoe veel land moet je hebben? zo dat het geen modder bad word.

- is het wel te doen om een paard te hebben met alleen een schuil stal? (voor paard én ruiter )

- wat voor materiaal kan ik het beste gebruiken als schuil stal/ in loop stal

alvast bedankt.

en als er mensen ervaaring hebben met dit soort stalling graag even reactie geven hoe dat is enzo

tanx

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:31

Je kunt een schuilstal nemen ter grootte van 2 stallen. Dus 3 bij 6 meter. Hierbij kun je 3m dichtlaten en de andere 3 meter open. Hierdoor zitten ze ook echt uit de wind als ze in de schuilstal gaan staan.
Dit wil overigens niet zeggen dat ze er gebruik van gaan maken. Ik heb de ervaring dat ze zelfs in de stromende regen nog heerlijk buiten staan te grazen.

Ik heb geen idee hoeveel land je moet hebben voor 2 paarden. Ik dacht dat het meest ideale 1 hectare per paard was ofzo??

Hoe bedoel je met alleen een schuilstal? Dat hij niet op stal gaat op een manege ofzo? Ik kan alleen maar zeggen dat het ideaal is. Mochten ze willen schuilen kan dan en ze lopen 24 uur per dag buiten. Perfect dus. Je hebt wel kans dat ze een flinke vacht kweken (ook mét deken). Ook als het regent en je paard is nat, kun je niet rijden. Het kan wel, maar makkelijk is anders.

Wat materiaal betreft kun je misschien eens gaan informeren bij stallenbouwers. Kijken hoe zij de constructie bouwen etc. Meest gebruikte momenteel is hardhout of kunststof, welke steeds meer opkomt in deze branche, omdat het onderhoudsvrij is en krimpt niet net zoals hardhout.

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:56

bedankt voor je uitgebrijde reactie
Inderdaat voor een paard lijkt het mij wel ideaal, lekker natuurlijk.
Ik sta dan inderdaat niet bij een manege ofzo, maar bij een boerderij.

Ik zit alleen nog een beetje dat er geen "bak" is maar ik dus 's avonds niet kan rijden.
Is het enorm vervelend voor paarden om 3 keer per week maar gereden te worden hah buiten dat ze dan geen conditie meer heeft?

bedankt voor de tips.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:58

wij hebben ook een weitje met een schuilstal, bevalt prima. Lijkt me zelfs fijner voor het paard dan kan hij gewoon kiezen, en ze weten zelf egt wel beter wanneer ze een stal nodig hebben .
Ik weet niet hoeveel grond je nodig hebt maar er zullen altijd wel stukken komen die swinter modderig worden. Bij ons staan ze swinters op de paddock, het kan dan best modderig zijn maar we hebben gewoon een stoepje aangelegd zodat ze altijd droog kunnen staan. En als het egt te nat is gooien we de wei open.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:10

Hoe vaak rijd je nu? Als je nu ook maar 3 dagen rijd en hij de rest van de tijd op stal staat, zal hij daar wel wat beter staan denk ik. Heeft dan in ieder geval beweging.

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:37

neej ik rijd haar nu ongeveer elke dag, laaten we zeggen dus 6 dagen in de week, maar straks heb ik daar dus geen verlichting, moet buitenritjes maken, of overdag in t land. Vandaar dat het dus niet lukt om haar dan zo vaak te rijden.
Is dat erg schadelijk? of is het gewoon "onzin" om je paard dan elke dag te "moeten" rijden als zij toch naar buiten kan.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:36

onze paardjes staan ook 24/7 buiten met loopstal

en mijn paardje word gemiddeld 3 x per week gereden

geloof niet dat ze er erge hinder van ondervind

enkeld als je 6 dagen per week intensief rijd of 3 x per week iets minder intensief zal wel wat verschil in zitten qua conditie

Pjelk

Re: maat inloop stal/materiaal en groote weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:58

Ik heb voor mijn paardjes ook een schuilstal.
Deze is 3 bij 5 meter groot en gemaakt van underlayment plaat die we tegen vierkante palen in paalhouders geschroefd hebben. Het dak is gewoon zwarte golfplaat.
Qua prijs moet ik je denk ik teleurstellen: ons bouwwerk koste aan materiaal alleen al 2000 euro! Niet goedkoop dus maar ben er wel super tevreden mee.
Wij hebben em nu drie jaar geleden gebouwd en nog steeds gaat het prima. Op de vloer liggen tegels en ook het stuk voor de stal ( 5 x 6 m) is betegeld. Ik kan je moeilijk zeggen hoeveel land je moet hebben in de winter om het droog te houden. Dat hangt namelijk sterk van de grondsoort af. In mijn landje (0.3 ha) zet ik de paarden iig niet in de winter want het is veel te nat en ze vertrappen alles. Daarom lopen ze dan alleen op het tegelterras. Ik denk dat je, tenzij de paarden op heel hoog gelegen zandgrond komen ofzo, het beste een droge paddock voor ze aanleggen kan.
Het buiten hebben van mijn paardjes bevalt me overigens heel goed. Pjelk (ook Fjord) train ik gewoon door. Ik heb em deels geschoren om hem zijn warmte kwijt te laten raken bij de dressuur en hij heeft daarom een dek op. Nu 0 grams, bij kouder weer 220 en als het heel koud is 500 gram. Alles waterdicht natuurlijk. Beau en Pjelk zijn kerngezond (in de manege hoestte Pjelk iedere winter een paar maanden) en tevreden met frisse lucht en lichaamsbeweging.
Wat mij betreft is deze manier van paarden houden dus een echte aanrader!
Zo ziet mijn stalletje plus uitloop er trouwens uit:

Afbeelding
In zijn geheel voordat de tegels er lagen

Afbeelding
Met tegles én Pjelk

Mocht je meer info willen dan roep je maar

Pjelk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:02

roylinde schreef:
neej ik rijd haar nu ongeveer elke dag, laaten we zeggen dus 6 dagen in de week, maar straks heb ik daar dus geen verlichting, moet buitenritjes maken, of overdag in t land. Vandaar dat het dus niet lukt om haar dan zo vaak te rijden.
Is dat erg schadelijk? of is het gewoon "onzin" om je paard dan elke dag te "moeten" rijden als zij toch naar buiten kan.

Dat is absoluut niet schadelijk! Als zij iedere dag zelf beweging kan nemen in stal en uitloop of wei dan maakt rijden niet zoveel uit. Het is meer wat je zelf belangrijk vind. Wil je haar bijvoorbeeld in sportconditie houden dan zal je meer moeten trainen dan wanneer je dat niet wil. Maar als jij gewoon graag buiten rijd zonder hoge eisen te stellen aan tempo en tijdsduur dan maakt het niets uit hoe vaak je rijdt. Desnoods stuur je haar met wintervakantie ofzo. Tis maar net wat je wil!

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 17:19

Ja dat is inderdaat een mooi stalletje
bedankt voor de reatie's, het klinkt wel positief zo, ik ga dr inderdaat steeds positiever over denken.
bedankt voor de tips, en meerdere reacties zijn altijd welkom