Paard komt buigproef niet door, is hier iets aan te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jenn66

Paard komt buigproef niet door, is hier iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:13

Ik heb een leuk en goed paard in de verkoop staan die niet van mij is.
Ze is 3 jaar en kwa bouw nog echt een baby ( is nog overbouwd enz) heb haar vandaag laten keuren en ze kwam niet door de buigproef heen.

Linksvoor na 7 passen zuiver
rechtsvoor na 5 passen zuiver.
achter niet eens geprobeerd wegens trappen.

De eigenaar wil haar nu naar de slager brengen, ik vind dit erg zonde want het is een goed paard alleen die klote buigproef. Verder om haar te verkopen voor de recreatie is geen goed plan want ze heeft een erg onbetrouwbaar karakter.
De eigenaar heeft ook nog tegen mij gezegd van voor € 1000,- mag ik haar hebben.

Nu is mijn vraag als ik haar bvb een wintertje nog laat uitgroeien en van de zomer goed aan de gang met haar ga ook veel buitenrijden enz zal het dan kunnen dat ze dan wel door de buigproef heen komt?

Ik hoop echt dat ik hier wat reacties op krijg want ik heb advies nodig, ik zit hier behoorlijk mee.

Foto's van haar te zien op mijn site onder het kopje te koop

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:19

Mooi paard!
Ik zou dit paard zeker nog een kans geven.
Als je het geld ervoor hebt dan zou ik hem kopen en er gewoon rustig mee aan de gang gaan. Je kent het paard immers.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:21

Persoonlijk zou ik zo'n paard voor 500 euro nog niet willen, ze komt niet door de buigproeven heen en het is een onbetrouwbaar paard, aan wie wil je zo'n paard ooit gaan verkopen?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:21

De eigenaar zal hooguit 600 euro krijgen bij de slager - dus als dat serieus is, kan je het paard ook kopen voor 700 euro

Verder zou ik zo'n jong paard niet afschrijven op de buigproeven, maar aanvullend rontgenologisch onderzoek laten doen. Of het over een tijdje nog een keer proberen. Het kan ook gewoon een slechte dag zijn geweest, immers.

jenn66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:37

Dit paard is te verkopen aan een ruiter met veel capaciteiten, vandaar dat ik ook erbij zeg van voor de recreatie is het niets want daar is ze wat te moeilijk voor.

Rontgologisch onderzoek laten doen is te overdreven voor 1000 euro lijkt me, wel ga ik zelf morgen eens een buigproefje over doen bij haar en kijk ik wat eruit kom want bij het linkerbeentje geven werd ze erg druk, ze ging een paar keer de lucht in, probeerde haar volledige gewicht erop te gooien zodat de arts zou loslaten, zou het niet kunnen dat dit wat te hardhandig is gedaan?

Orrie_VBW

Re: Paard komt buigproef niet door, is hier iets aan te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:43

mijn paardje liep met de buigproef ook niet goed, fotos gemaakt, zijn 100%
veearts dacht aan irritatie van aanhechting spieren en pezen,
siliconen zooltjes eronder en nu loopt ze weer als n kieviet

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:45

Ze kan de spieren inderdaad wel eens heel raar gespannen hebben gehad waardoor ze een paar passen moest herstellen. Hoe vind je haar zelf lopen als ze draaft? Heeft ze vlotte en ruime gangen, loopt ze makkelijk?
Het is trouwens ook mogelijk dat ze juist lastig is omdat ze pijn heeft.

bar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:50

volgens mij heb ik dat paard ook op marktplaats zien staan? Kan dat kloppen? Als ik jou was zou ik ook nog even wachten en dan weer proberen. Ik vind het trouwens een erg leuk paard.

bar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:51

volgens mij heb ik dat paard ook op marktplaats zien staan? Kan dat kloppen? Als ik jou was zou ik ook nog even wachten en dan weer proberen. Ik vind het trouwens een erg leuk paard.

bar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:52

sorry foutje

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:53

ja hoor ,ik zou haar kopen,als het paard los in een bak geen stap verkeerd doet...

als ze los ook niet zuiver loopt zou ik het niet doen,maar het is een mooi diertje..

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:06

Ik heb ook gehoord dat buigproeven regelmatig niet helemaal goed worden uitgevoerd. Ik weet niet of dat klopt, maar misschien kan het daar aan liggen.

Verder vind ik het niet eerlijk van de eigenaar dat jij het paard voor 1000 euro kan kopen. Als het paard naar de slacht gaat krijgen ze er veel minder voor.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:07

1000 euro en dan aankopen, dan is een rontgenkeuring idd wat 'over the top'. Toch, als zo'n paard niet door een buigproef heen komt, wil je wel weten of het alleen vandaag is, of dat er werkelijk een groot probleem aan ten grondslag ligt.

Want voor een paard dat serieus permanent stokkreupel zal zijn, is 700 euro echt te veel geld. Ik zou het wel willen weten alvorens ik kocht.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:08

Hoe loopt ze op de volte? Zowel op zachte als harde bodem. En hoe vind je dr voelen onder het zadel?

Als je er een goed gevoel over hebt dan zou ik haar zeker de kans geven. Het zou zonde zijn om zo een leuk paardje enkel door een buigproef naar de slacht te doen. Mits je er geld, tijd en ruimte voor hebt.

En zoals al eerder gezegd, van die 1000 euro kun je nog wel wat af krijgen, ik neem aan dat de eigenaren het paardje ook liever niet naar de slacht brengen? Dus voor de slachtprijs zou je haar wel kunnen krijgen lijkt me.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:46

Punt 1; geen buigproeven zelf uitvoeren, dat kun je heel snel verkeerd doen.
Punt 2; vandaag een slechte buigproef hoeft niet d'r hele leven een slechte buigproef te zijn.
Punt 3; mocht je haar kopen, dan zou ik nog wat van die €1000,- af proberen te praten.
Punt 4; wat een ontzettend lekker paard
Succes ermee!!!

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:47

Je kan elk paard afgekeurd krijgen zei de veearts die onze merrie 2 maanden terug keurde. Als ze verder wel goed loopt en je kunt het betalen (kan zeker voor minder) zou ik het risico nemen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:51

Jij weet hoe haar karakter is en of je denkt daar wat van te kunnen maken. En of je daar de tijd en geld in wilt stoppen.

verder zou ik niet meer dan slachtgeld betalen.
Of de eigenaresse dat nu van jou of van de slachter krijgt?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:57

Als je er ruimte voor hebt zou ik voor de slachtprijs (eventueel nog iets eraf banketstaaf) de gok wagen. Mits het paard verder rad is, geen volle gewrichten heeft e.d. Een buigproef is niet zaligmakend, als ik wil krijg ik een paard ook afgekeurd hoor. Ik zou gewoon even afwachten en het opnieuw laten proberen door de DA, of zelfs als ze verder gewoon goed is straks met haar aan de gang. Ik zou het zelf niet doen, als je het heel lomp doet kun je iets beschadigen maar bovendien heb je geen enkel referentiekader over hoe "jouw" buigproeven uitvallen, dus dan heb je er nog weinig aan.
Het enige risico dat je loopt is dat je haar straks alsnog weg kunt brengen, dan heeft het je de stalling, voer, DA en tijd gekost. Als je zelf ruimte hebt en ze kan bijv. nog een half jaartje de wei op is dat niet zo'n drama denk ik. Maar goed, ik kan niet in jouw portemonnee kijken en het ligt er natuurlijk ook maar net aan of je dit echt als handel en een kans ziet, of dat je je toch gaat hechten aan de merrie.

ariekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:10

Een vraagje; wat voor soort buigproef word er gedaan?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:30

Persoonlijk heb ik geen vertrouwen in een buigproef dus voor mij zou zoiets niet uitmaken.

Famke_93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:34

Ik zou d'r een kans geven, ze ziet er goed uit!
Kan leuk lopen, gewoon een leuk paard
En dat trappen, heeft ze geen mok?
Die van mij trapt namelijk ook als ze mok heeft!
Ik zou het gewoon proberen, want de kans kan er in zitten dat ze helemaal bij draait en braaf wordt!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:51

Buigproef zegt mij helemaal niets ! Ik weet niet hoeveel de oorspronkelijke vraagprijs was....maar dat gokje zou ik wel willen wagen. Maar nu de eigenaar er zo over denkt, 1000euro krijgt hij er niet voor bij de slager, dus onderhandelen !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:19

Het hangt er nogal vanaf wat voor veearts die proef heeft uitgevoerd, maar 5 en 7 passen kreupel zijn er hoe dan ook echt veel te veel.

Ik zou de gok niet wagen, het is al moeilijk genoeg om ze kwijt te raken als ze wel helemaal gezond zijn.

jenn66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 23:44

Die 1000 euro ga ik er ook niet voor geven. De gangen zijn prachtig ruim en soepel op de kleine volte op de harde en zachte grond loopt ze ook helemaal zuiver. Ik denk dat ik morgenochtend een bod doe van 600 euro, ik ben ook van plan om haar de winter door even nog te laten groeien, dus heeft iemand een adres voor mij waar ik haar een winter op het land kwijt kan?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:31

Ik vind het een heel erg mooi paard.

Ik ga mee met de reacties over de buigproef, dat ze haar been al niet daar wou houden kan er ook op wijzen dat ze er een pijntje aan had, of idd te strak, niet juist oid.

Zou hem over een paar weken herhalen, desnoods bij een andere DA, zodat je verschillende meningen hebt en ook vragen wat hij aanraadt/zou doen.

De slachtprijs is idd ook geen 1000 euro, dus dat krijgt hij er daar sowieso niet voor...het dier gewoon verkopen voor die prijs zal hem denk zeker wel lukken, zeker als hij de mislukte buigproef erbuiten houdt denk ik zo.
Voor die prijs zal hij haar denk ik (mits hij aardig kan praten) zo kwijt raken.

Succes, als het zou moeten zou ik denk ik de 1000 euro, mits je het kan missen etc., er nog voor neer leggen.