paard op 5 min afstand laten zonder wei of half uur met?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

paard op 5 min afstand laten zonder wei of half uur met?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:08

Ik heb mijn paard nu op ruim 5 min fiets afstand staan op een manege waar het me heel goed bevalt, alleen vind ik het jammer dat hij daar de wei niet in kan. (wel een grote buiten en binnen bak)
Deze manege ligt midden in het bos (maar daar heb ik in de winter toch niks aan)

Nu is de stalling waar mijn vorge pony een maandje in de wei gestaan heeft helemaal verbouwd, veel (mooie) stallen, 2 buitenbakken, een nieuwe binnen bak en stukken weide waar de paarden samen of alleen in staan. nu is dit voor mij wel ongeveer een half uur fietsen, dus ben alleen al voor heen en terug een uur kwijt aan tijd. Met mijn paard ben ik meestal ook een uurtje of 2 kwijt als ik ga rijden dus ben ik al 3 uur kwijt.

Nu lijkt het me voor mijn paard heerlijk dat hij lekker de wei in kan, En kan daar denk ik ook prima rijden maar ik ben bang dat ik in tijdgebrek kom als ik hem daar neer zet vooral als ik straks weer naar school ga dan moet ik savonds nog naar mn paard toe fietsen en mn vriend wil me ook nog zien ik heb denk ik pas in dec of jan mijn rijbewijs (Hoop ik) en ik ga mijn paard verkopen (eerst uitbrengen op wedstrijd en daarna te koop zetten)

wat zouden jullie doen? (heb alleen nog niet gebeld of er nog een stal is omdat ik het nog niet zeker weet)

ook een niet geheel onbelangrijk punt daar betaal ik 185 all in en nu betaal ik 260 al in. Daar zou alleen nog wel wat bijkomen omdat mijn paard vrij veel stro eet en ik dat daar extra moet betalen en waar ik nu sta niet.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:09

nou ik vind het duidelijk ik zou voor je paard kiesen en dat hout in dan maar een half uur fietsen ik vind buitenstaan erg belangrijk voor een paard

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:11

het gaat me niet om dat het een half uur fietsen is maar meer of ik dan niet tijd te kort kom. Ik wil hem heel graag daar neerzetten, maar ben bang dat ik dan niet meer genoeg tijd voor hem heb daarom vind ik het een moeilijke beslissing want het liefste zet ik hem in de wei

angela333

Re: paard op 5 min afstand laten zonder wei of half uur met?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:14

Ik zou natuurlijk voor de stalling met wei gaan. Is toch heerlijk voor je paard. Dat half uurtje fietsen zou ik er wel voor over hebben.
En als je straks evt. je rijbewijs en auto hebt is het helemaal een stukje van niks.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:15

Hmm.. Moeilijk.. Is je paard happy waar hij nu staat? Want hij kan nu geen grasbuik krijgen doordat ie altijd in een bak staat, waardoor je hem weer beter verkopen kunt. En ze worden heus niet 'ongelukkig' omdat ze niet in een weiland kunnen staan hoor.. er zijn zoveel paarden die niet eens normaal naar buiten kunnen
En nu betaal je wel meer maar je bent er ook in 5 minuten, zodat het niet ten koste kan gaan van je school en je vriend en ik denk dat als het duurder is dan die andere pensionstal het wel een profesionelere stal is, of niet? Dus ik zou gewoon bij de stal blijven waar je nu staat

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:19

hij heeft een hekel aan regen en in de regen in de wei staan, dan staat hij liever binnen, maar ja als het mooi weer is zal hij liever buiten staan natuurlijk.
Hij gaat nu ook wel vaak in de week lekker los in de bak maarja dat is gemiddeld een uur per dag soms wat langer en een bak is niet te vergelijken met een weide.

Het schijnt op die goedkopere stal wel luxer te zijn nu maar dat is geen manege dus misschien daarom goedkoper?

nu kan ik even op en neer naar mn paard maar straks moet ik gaan plannen wanneer ik dan naar mn paard moet en dan heb ik waarschijnlijk ook minder tijd voor hem en dat maakt me zo aan het twijfelen

Rosalie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:21

Mag het paard op de andere stalling ook 's winters op de wei?
Als dat niet zo is kan je hem 's winters beter op 5 minuten afstand houden, en dan 's zomers gewoon op die andere stalling in de wei gooien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:22

Dit soort 'problemen' lijken in je hoofd vaak groter dan in het echt.
Misschien gewoon proberen, en met een eventuele 'terugkeergarantie' naar je huidige stal?

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:27

weet eigenlijk niet of ze swinters ook de wei op gaan, volgens mij wel maar dan wat korter.

dat laatste is idd wel een optie, maarja ik heb nu 1 van de beste stallen op de stal waar hij nu staat, hij is het grootst, is licht en hij is swinters warm en zomers koel.

Ik vind het zo sneu dat ie altijd op stal staat vandaar dat ik hem graag ergens een wei in wil doen, maarja het is wel een eindje weg.

Ik kan ook niet echt de voor en tegens bij elkaar doen want dat ligt wel zo'n beetje gelijk daarom kan ik niet kiezen.

misschien moet ik idd maar kijken wat bitch zegt en dan vragen of ik mn huidige stal terug kan krijgen, ben wel een kind aan huis op mn huidige stal dus dat is misschien te regelen.

maar toch blijf ik twijfelen

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:34

Ik ben niet zo`n fan van maneges en vind een uur te kort een paard moet naar mijn mening mistens een paar uur per dan (3) lekker buiten staan land of paddock maakt me niet uit, maar het is je eigen beslissing je moet doen waar je je zelf het beste bij voelt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:46

Ik zou helemaal geen paard nemen Ik kan een paard kopen en onderhouden, hoewel ik met tijd mss wel een beetje in de problemen zal komen dan maargoed. Ik stel heel veel eisen voordat ik mezelf een paard laat kopen. Voor mezelf wil ik mijn paard dichtbij me hebben en zo veel mogelijk weidegang, het liefst heb ik hem in een wei hem achter het huis. Wij hebben geen weiland in de Randstad en ik wil niet ver reizen naar mijn paard aangezien ik het liefst iedere dag meteen naar mijn paard zou willen. Nu is het voor mij mss wel makkelijker aangezien ik (bijna zeker) weet dat mijn ouders hier na mijn studie wegwillen, of we gaan naar het oosten of we gaan als alles meezit permanent in de Belgische Ardennen wonen (waar we nu al half wonen). Dat zou natuurlijk helemaal ideaal zijn.

In jouw situatie zou ik mijn paard wel op het land zetten, 1 uur met lekker weer in de bak is echt weinig. Maar het is wel veel reizen aangezien hij dan een half uur bij je vandaan staat en kan je er niet ieder moment van de dag voor hem zijn.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:21

mijn paard is opzich wel gelukkig denk ik. Het paard wat naast mijn staat word echt vals van het de hele dag op stal staan, als hij terug komt van een maandje wei is het een heel ander dier, na een week is hij weer de oude. Bij de vorge stal waar ik stond met wei (omdat hij toen nog onbeleerd was) zei ook de eigenaar dat hij niet blij was als hij in de regen stond en vaak haalde ze hem dan ook naar binnen, maar ik was daar de enige pensionner en dat doen ze bij die andere stal denk ik niet (anders moeten ze 40 paarden elke keer er in en er uit zetten)

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:25

Ik zou gaan voor de stal met wei. Als je het een keer een dagje niet red om te gaan is het toch ook niet erg? Een paard mag heus wel een dag vrij, en als hij toch buitenkomt heeft hij ook wat beweging. Het wordt alleen wat lastiger als je zelf moet voeren, mesten en/of binnen en buitenzetten.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:29

dat word allemaal gedaan, hij is 4 en heeft idd ook weleens een dagje vrij misschien is het idd wel mogelijk, als ik hier niet ga rijden zit ik er ook anderhalf uur om hem los te doen en in die tijd kan ik ook wel even naar hem toe fietsen om gewoon bij hem te kijken als hij vrij heeft.

ik ben altijd een hele erge twijfelaar en vraag me dan af of ik er goed mee doe

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:30

als jij tevreden bent op jouw stalling en jouw paard er tegen kan dat die niet buiten loopt dan zou ik hem gewoon lekker staan laten het moet niet ten koste gaan van je paard als jij meer tijd moet besteden in het reizen.
mischien als je later een auto hebt of zo dan kan je nog altijd beslissen wat je doet.

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:32

Volgens mij weet jij je antwoord wel. Ik kan hieruit opmaken dat jij haar toch het liefste houd op de manege 5 min. van je vandaan. Je kan haar toch ook wel eens een half uurtje in de bak los gooien.. Je kan volgend zomer wel weer verder zien. Het wordt zometeen toch geen weer meer voor het weiland want met het natte weer wordt ie toch vertrapt.

_LisanneJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:32

Als je bang bent dat je tijd te kort komt zou ik hem laten staan waar hij staat. Als hij hier gelukkig is....

En het word nu alleen maar slechter weer, en als hij het niet fijn vind om in de regen te staan zou ik het niet doen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:35

Wij hebben ze aan huis staan, maar hebben ook geen weide... Alleen een bak waar ze bijna de hele dag instaan.

Maar na de laatste buitenwedstrijd gaan ze dan de wei op, full-time. Dan worden ze niet meer bereden en daar blijven ze 1 tot 1.5 maand op staan. Beetje afhankelijk van het weer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:36

ik zou eerst eens voor je rijbewijs gaan en dan kijken of je er nog zo over denk.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:39

Van het verschil in stalgeld kun je makkelijk een brommertje rijden. Scheelt al een boel tijd.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:01

Sorry maar zoals ik het lees, lees ik dat je je keuze al gemaakt heb.

..maar das mijn mening.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:16

Altijd voor de wei gaan!

Ik reis ook ruim 30 minuten per keer naar mijn ponies. Ze lopen wel buiten daardoor!

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:50

sammie_44 schreef:
En ze worden heus niet 'ongelukkig' omdat ze niet in een weiland kunnen staan hoor.. er zijn zoveel paarden die niet eens normaal naar buiten kunnen

Ik weet zeker dat een paard egt wel gelukkiger is als hij op de wei staat! Want dan zijn ze de hele dag bezig en kunnen lopen wanneer ze willen, net zoals ze in het wild zouden doen. In een paddock kan ook nog wel.
En die paarden die de hele dag op stal staan lijken me ook niet egt gelukkig want dat is bijna het tegenovergestelde als dat ze in de natuur zouden doen. (dit is niet rottig bedoelt hor )
Dit stukje heb ik van www.paardnatuurlijk.nl

Tijdbesteding van wilde paarden:
- 60% eten (dus 14 uur)
- 20% staan
- 10% liggen
- 10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

Tijdbesteding stalpaard:
- 47% eten - staand
- 40% staan
- 10% liggen
- 3% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

Dus ik zou voor de stal met de wei kiezen

Melis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:21

Ik zou kiezen voor de stal waarbij paard lekker in de wei kan. Gaan ze trouwens met meerdere paarden op de wei of moet hij dan alleen op de wei? Als hij niet alleen staat, vind hij het vast wel leuk! Dan moet je er maar wat meer voor over hebben maar een paard hoort lekker in de wei. En als je dan toch tijd te kort komt, kun je altijd een bijrijder nemen. Je moet in dit geval kiezen wat het beste voor je paard is en denk dat je wel weet wat dat is....

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:14

een bijrijder komt er niet dat is 1 ding wat zeker is dan heb ik liever dat hij een dagje extra niks doet als dat hij gereden word door een ander.

Een brommer kopen heeft geen zin want daar moet ik ook eerst een briefje voor hebben en ik ben bezig met mijn rijbewijs beetje geldverspilling.

Ik denk dat ik morgen maar eens ga bellen voor wat info, info vragen kan nooit kwaad toch?