Wat is er slecht aan luchtzuigen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Wat is er slecht aan luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 14:46

Hoi!
Ik hoor altijd dat mensen er alles aan proberen te doen om hun paardjes maar niet te laten luchtzuigen, dmv van bijvoorbeeld zo'n band om hun nek. Ook zijn mensen altijd heel bang dat hun paarden ooit gaan lucht zuigen. Maar wat is er nu eigenlijk zo erg aan luchtzuigen? Hun voortanden worden wat korter en het is een vervelend geluid. Maar verder weet ik niet wat er erg aan is. Kunnen ze hierdoor maagzweren krijgen oid?

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:03

Volgens mij kunnen ze er koliek van krijgen.
Weet het eigenlijk ook niet goed.

venga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:06

Ik dacht juist dat luchtzuigen een gevolg is van problemen in de maag!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:19

Door luchtzuigen krijgen ze koliek waar ze snel dood aan kunnen gaan. daarom gebruiken ze luchtzuigbanden voor om de hals.

Rixt_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:20

Door luchtzuigen kunnen paarden ook erg mager worden. doordat ze lucht naar binnen zuigen hebben de paarden een vol gevoel. Hierdoor eten ze minder waardoor ze ook minder binnenkrijgen met als gevolg dat ze erg kunnen afvallen. Dit hoeft neit altijd zo te zijn maar het kan dus wel! luchtzuigen is ook een teken van verveling op stal, het zal nooit een goed teken voor/van je paard zijn.

jenn66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:33

Luchtzuigers hebben veel vaker luchtkoliek dan andere paarden
Sommige luchtzuigers eten slecht vanwege het ''volle gevoel''.
De tanden kunnen zo ver wegslijten zodat ze alleen nog maar slobber kunnen eten.

Volgens mij zijn dit de nadelen van luchtzuigen op een rijtje.
Maar ben ik voor een luchtzuigband? Bij extreme luchtzuigers niet.
Je onderdrukt het alleen maar en het paard moet het toch kwijt dus het uit zich in iets anders. Wat wel goed helpt is gooi ze dag en nacht het land op veel naar buiten vaak uit de stal zodat ze geen verveling meer hebben. Wat ik er ook tegen heb gedaan is een rubber stuk om de voederbak heen zodat hij daar aan zuigt, dan maak ik het hem makkelijker jah maar zijn tanden gaan er in ieder geval niet aan. Een luchtzuiger is voor mij een grote zorg, hierna wil ik er ook geen een meer

dorientjuh

Re: Wat is er slecht aan luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:35

Oké bedankt voor de reacties!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:49

Dat luchtzuigers eerder koliek krijgen daar is men het trouwens nog niet helemaal over eens. Ik ken een internist (een hele goeie ) die dit inzin vindt, volgens hem komt het doordat er in het stalmanagement van een luchtzuiger vaak het eea mis is, maw er zijn gemeenschappelijke risicofactoren. Ik heb zelf wel het idee dat luchtzuigers wat vaker koliek hebben, maar goed, het laatste woord is daar dus ook nog niet over gezegd.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:37

uit de onderzoeken is gebleken dat bij luchtzuigers de lucht NIET in de maag komt en dat ze er ook geen koliek van krijgen. er is juist gebleken dat de meest luchtzuigers last van hun maag hebben (maagzweren/brandend maagzuur) en dat dat de reden is dat ze zuigen. het zuigen werkt pijnstillend. het is dus waarschijnlijker dat deze paarden koliek krijgen door de onderliggende maagproblemen en niet door het zuigen.
bij mijn paard sleten vooral de tanden heel erg en hij was vaak zo stoned als een garnaal. hij was vaak lange tijd bezig met zuigen (ook op het land) en stond er hierna echt als een junkie bij. hij was dus ook niet vooruit te branden onder het rijden.
gelukkig is het voor 98% goed gekomen. op een enkele keer zuigen na, is hij helemaal afgekicked.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 23:25

Hoe heb je dat gedaan droebel?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:30

De voortanden worden wat korter??

Als je pech hebt, verdwijnen heel de tanden gewoon in de holte. Ik heb zo'n paard (EV) dus gekend. Die deed het heel vaak, en die had gewoon geen voortanden meer. Die waren gelijk met het gehemelte. Paard was ook altijd heel mager.

Hilde_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:28

Mijn pony zuigt ook lucht.. Maar die heeft nog nooit koliek gehad daardoor, hij heeft verder ook nergens last van. Hij doet het volgens mij gewoon uit verveling.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:25

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:33

dorientjuh schreef:
Hoe heb je dat gedaan droebel?

Hij heeft als eerste een maagonderzoek gehad waaruit bleek dat hij een geirriteerde maagwand had. hiervoor heeft hij medicijnen gehad. maagwandversterkers voor mensen en pronutrin.
die pronutrin heb ik nog een paar maanden gegeven maar was te duur om het continu te geven. hij zoog wel iets minder, maar niet afdoende. zodra ik stopte met pronutrin begon het weer.
ik heb als eerste alle stroomdraden in de wei boven op de paal bevestigd. hij kreeg van stal uit 3x per dag hooi. na overleg met stalbaas mochten de porties verdubbeld worden. hiernaast ben ik zelf onbeperkt hooi gaan geven. overdag staat hij op het land.
de brok heb ik eruit gegooid en vervangen voor muesli en granenmix. brok is minder goed te verteren en maakt zuurder. muesli en granenmix moeten ze goed op kauwen en is makkelijker op te nemen.
Ik probeer hem hier zo min mogelijk van te geven. ik ben begonnen met een handje krachtvoer en toen langzaam op gaan voeren tot een
een hoeveelheid waaruit hij voldoende energie haalt.
mijn paard haalt heel moeilijk energie uit z'n eten dus krijgt hij voer waar veel energie in zit. hiervan hoef ik hem dan niet zoveel van te geven terwijl er toch genoeg vitaminen en energie binnen krijgt.
ik kan hem nu in de bak of zo zetten, zonder dat hij begint te zuigen.
het was bij hem ook een groot deel verslaving.

IneV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:49

Mijn merrie zuigt ook lucht ( niet overdreven vaak ) maar ik wil haar geen band aandoen.. Ze staat ook vaker op de wei als in de stal ( nu in de winter staat ze wel op stal, maar kan normaal elke dag buiten.. )

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:58

ik zal zometeen even de andere topics doorlezen, maar toch even hier de vraag:
waarom doen veel paarden (in iedergeval mijn verzorgpaard) het alleen na 't eten? dus als ze haar bix heeft gehad of als je haar een wortel hebt gegeven?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:51

Omdat juist na het eten het maagzuur zijn werk gaat doen.

IneV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:23

Mijn paard doet het ook na het eten!

Marjab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:28

Ook mijn paard doet het na het eten, en als ik voor de box sta. Heb zelf het idee dat het een soort van aandacht vragen is. De veearts dacht ook aan maagzuur en heeft een maagzuurremmend middel besteld. Heb iknog niet binnen. Ik hou jullie op de hoogte. Het vervelende is dat ik op een stal sta waar het niet wordt gewaardeerd als je tussendoor zelf voert, want het is wel bewezen dat luchtzuigers vaker kleinere porties moeten hebben. Dus nu geef ik hem zelf zo vaak mogelijk hooi tussendoor, maar dat wil de stalbaas eigenlijk niet hebben, want de andere paarden worden daar onrustig van. Dus dit is wel een probleem.