Pas ik op deze pony en andere twijfels..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Pas ik op deze pony en andere twijfels..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 12:56

Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke haf of fjord, maar dat lukt niet erg. Nou heb ik vroeger een welshje gehad en daar heb ik ook een veulentje bij gefokt. Dit veulentje is inmiddels 14 jaar. Laatst heb ik haar opgezocht. Ze stond er zeker wel mooi, maar eigenlijk was de pony iets te sterk voor het meisje van acht. Het meisje viel er toch af en toe af doordat de pony haar uit het zadel trok. Verder is het echt een hele brave pony en denk ik dat de combinatie alleen maar beter kan worden. Helaas was het geen meisje die de pony echt op haar flikker zou geven en daarom twijfel ik. Pa vond het duidelijk ook niet leuk dat zijn dochter weer in het zand lag. Ze hebben de pony ruim een jaar. Ze hebben de pony gekocht van een kennis en die heeft de pony een jaar of 12 gehad. Het meisje van wie de pony is geweest hangt nog erg aan de pony en ze heeft weide zat, dus ik zou de pony niet hoeven te kopen om haar een zogenaamd goed tehuis te bieden. Dat heeft ze al en ik weet vrij zeker dat ze dat ook daar in de omgeving blijft houden.
Nu ik zelf op zoek ben naar een pony zou ik de pony zo graag terug willen kopen. Het is en blijft toch mijn eigen gefokte veulentje. Als ze haar willen houden is dat natuurlijk ook prima, maar ik zou het misschien kunnen vragen. Aan de prijs zou het niet liggen, ik zou ze er een prijs voor willen geven die een stuk hoger ligt dan de marktwaarde. Ik weet het echt niet. Het is net alsof ik geen vertrouwen heb in de mensen van wie ze nu is als ik vraag of ik haar mag kopen. Dat vind ik ook erg moeilijk. Ze hebben het me erg naar de zin gemaakt toen ik kwam kijken. Ze hadden haar mooi gepoets en pa las een dressuurproefje voor enz. Daar ben ik zeker erg blij mee.
Eigenlijk is de pony ook te klein voor mij *zucht*. Aan de andere kant zou ze alleen geschikt moeten zijn voor wat buitenritjes en wat dressuur.
Hier de foto van haar en van mij. Let niet op mijn houding, ik had op die foto in geen jaren meer gereden . Volgens mij probeerde ik haar daar wat meer nagevelijk te laten lopen, vandaar dat ik krom zit. De pony snapte daar trouwens niks van
Wat denken jullie en wat zal ik doen? Ik weet ook niet of de pony echt niet te klein voor mij is?

Afbeelding

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:00

vind het te klein wel meevallen eigenlijk, het zijn sterke paardjes he....

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:26

Ik vind dat je er nog best op kan... en zoals al veel vaker is gezegt in andere topics... lengte maakt eigenlijk neit uit... als je maar niet te zwaar bent

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:29

Hmm, ik vind het op dit kleine fotootje moeilijk te zien...maar als je zelf zegt dat je je te groot voelt....hoe ga je straks dan op pad?
Voel je je rottig als mensen straks tegen je zeggen dat je te groot bent en vind je dat diep in je hart ook?
Ik denk, omdat je zo twijfelt, dit misschien niet de juiste keus is.....
Tenminste, toen ik de mijne kocht, had ik daar geen twijfels over, het voelde gewoon goed.
Het is heel moeilijk om je hier bij te helpen, ga op je eigen gevoel af en probeer je voor te stellen hoe het zou zijn als je haar kocht....of een leuke haflinger..of fjord...en ook hoe je je voelt als je het paardje niet koopt...voel je je dan rottig én waarom dan?
Succes met je beslissing!

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:30

Zolang je er geen wedstrijden mee wilt rijden en je niet te zwaar bent hoeft de lengte niet echt een probleem te zijn? Toch?

imaudy

Re: Pas ik op deze pony en andere twijfels..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 13:48

De foto is inderdaad te klein. Op de mini-foto lijken de verhoudingen beter . Als het goed is staat er zo een grotere foto bij.
Ik kan het niet meer in het eerste bericht wijzingen, dus dan maar hier:
Afbeelding

De pony is zeker lekker vlot, dus dat scheelt. Ik zou er wel heel wat meer spieren aan kunnen rijden.
Goed, ik twijfel nog even verder

imaudy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 14:05

MirandaFuego schreef:
Hmm, ik vind het op dit kleine fotootje moeilijk te zien...maar als je zelf zegt dat je je te groot voelt....hoe ga je straks dan op pad?
Voel je je rottig als mensen straks tegen je zeggen dat je te groot bent en vind je dat diep in je hart ook?
Ik denk, omdat je zo twijfelt, dit misschien niet de juiste keus is.....
Tenminste, toen ik de mijne kocht, had ik daar geen twijfels over, het voelde gewoon goed.
Het is heel moeilijk om je hier bij te helpen, ga op je eigen gevoel af en probeer je voor te stellen hoe het zou zijn als je haar kocht....of een leuke haflinger..of fjord...en ook hoe je je voelt als je het paardje niet koopt...voel je je dan rottig én waarom dan?
Succes met je beslissing!

Weet je wat het is? Zou ik een haf tegenkomen die net zo braaf en lekker vlot is als deze pony dan zou ik die meteen kopen. Ik vind haar eigenlijk perfect in alles. Als veulen was ze al superlief. Misschien ben ik ook wel wat bevooroordeeld, ik weet het niet.
Ik ben al bij een paar fjorden wezen kijken, maar het is steeds een tegenvaller. Ze zijn supereigenwijs en de laatste begon nog flink te bokken ook (bij de eigenaar ook trouwens)

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:15

Ik zou als ik jou was toch nog even doorzoeken. Ik weet niet hoe oud je bent en of je nog doorgroeit, maar zeker als je nog in de groei bent.
Paarden gaan vele jaren mee.
Daar zou ik dus wel rekening mee houden.
Veel succes met de beslissing.

imaudy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:08

Sweetselina schreef:
Ik zou als ik jou was toch nog even doorzoeken. Ik weet niet hoe oud je bent en of je nog doorgroeit, maar zeker als je nog in de groei bent.
Paarden gaan vele jaren mee.
Daar zou ik dus wel rekening mee houden.
Veel succes met de beslissing.

Ik groei niet meer. Ik heb altijd ponies al veel leuker dan paarden gevonden. Ik heb ze liever wel wat groter of wat breder, maar met deze heb ik al een emotione band.
Het grote probleem is dat ik zeker niet een pony van een klein meisje wil "afpikken". Als dat meisje er niet was geweest dan had ik het zeker al gevraagd.

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:57

Afbeelding

Ik vind je eerlijk gezegd wel wat aan de grote kant Maar als je puur voor de recreatie rijdt, moet het geen probleem zijn denk ik.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:24

Ullwinn schreef:

Ik vind je eerlijk gezegd wel wat aan de grote kant Maar als je puur voor de recreatie rijdt, moet het geen probleem zijn denk ik.

Bedankt voor het vergroten van de foto. Deze is veel duidelijker.
De pony voelde vrij sterk aan en dat viel me niks tegen. Rijden is voor mij zeker niet het belangrijkste. Toen ik ging kijken, had ik ook al het idee dat ik haar misschien wel wilde kopen, maar ik was allang blij dat ze goed voor haar zorgden. Opgelucht ben ik toen naar huis gegaan. Nu twijfel ik dus of ik het toch niet wil proberen.

Trouwens Ullwinn, ik zie dat jij een fjord hebt. Ik ben al drie keer bij een fjord wezen kijken. Ze waren allemaal ruim 3 jaar. De eerste ging al in protest als je hem aan de halster wilde meenemen, hij was al wel beleerd voor de wagen. De tweede dacht dat ze een arabier was en de derde had een enorme hekel aan rijden en ging bij de eigenaar en bij mij flink bokken. Is dit normaal bij fjorden? Ze waren allemaal natuurlijk nog erg jong. Volgens de verschillende (!!) eigenaren waren ze wel superbraaf en makkelijk. Misschien waren ze dat wel, maar ik zag dat niet zo. Ik kan al bijna geen fjord meer zien

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:52

Ik heb er zelfs 2 (en een 3e op komst ) Ik denk dat je de bij de verkeerde Fjorden bent gaan kijken. Mensen denken vaak, oh een Fjord die zijn altijd rustig en braaf. Maar dat is lang niet altijd zo. Ze moeten goed opgevoed worden en dat ook consequent anders kunnen ze een loopje met je nemen. Ik heb mijn Fjorden super voor elkaar (al zeg ik het zelf ) Ik ben alleen op dit moment niet van plan ze te verkopen. Ik heb geen idee waar ergens je woont, maar er zijn verschillende Fjordenfokkers die je heel goed kunnen informeren over het ras Ik ken bijvoorbeeld Jan Dolfing uit Balloo (niet de springruiter uit Vries) heel goed, deze man heeft heel veel leuke en meest ook grote Fjorden staan en kan je er dagenlang over vertellen. Verder hebje bijvoorbeeld nog Bart van de Berg uit Wanneperveen en er zijn nog wel veel meer Fjordenfokkers te vinden in Nederland. Bij een particulier blijft het altijd een gokje, maar dat heb je bij elke aankoop van een paard, welk ras ook.

imaudy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:14

Ullwinn schreef:
Ik heb er zelfs 2 (en een 3e op komst ) Ik denk dat je de bij de verkeerde Fjorden bent gaan kijken. Mensen denken vaak, oh een Fjord die zijn altijd rustig en braaf. Maar dat is lang niet altijd zo. Ze moeten goed opgevoed worden en dat ook consequent anders kunnen ze een loopje met je nemen. Ik heb mijn Fjorden super voor elkaar (al zeg ik het zelf ) Ik ben alleen op dit moment niet van plan ze te verkopen. Ik heb geen idee waar ergens je woont, maar er zijn verschillende Fjordenfokkers die je heel goed kunnen informeren over het ras Ik ken bijvoorbeeld Jan Dolfing uit Balloo (niet de springruiter uit Vries) heel goed, deze man heeft heel veel leuke en meest ook grote Fjorden staan en kan je er dagenlang over vertellen. Verder hebje bijvoorbeeld nog Bart van de Berg uit Wanneperveen en er zijn nog wel veel meer Fjordenfokkers te vinden in Nederland. Bij een particulier blijft het altijd een gokje, maar dat heb je bij elke aankoop van een paard, welk ras ook.

Ik heb even in je profiel gekeken, maar jij hebt hele mooie fjorden. De eerste fjord waar ik bij ben gaan kijken stond bij een bekende fjordenfokker. Hij was zelfs door hem gefokt en de moeder was een elitemerrie. De fokker was al wat ouder en daarom miste de fjord toch wat opvoeding denk ik. Gelukkig vond de fokker hem wel uitzonderlijk mak
Misschien ga ik nog bij de meneer uit Balloo kijken. Ik woon er niet al te ver vandaan.

Trouwens, de huidige eigenaar van de pony op de foto noemde deze pony *zeer pittig*. Daar zag ik dan weer niks van, ik vond alles lief, leuk en braaf aan haar

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:37

Het ziet er misschien niet zo mooi uit, maar ik vind niet dat je je daardoor moet laten tegenhouden. Zolang je niet te zwaar bent kan die pony dat prima aan. Ik heb zelf het tegenovergestelde meegemaakt. Ik ben een ukkie van 1.58 en heb een paard gekocht van 1.74, het ziet er niet uit maar ik vond hem nou eenmaal vanaf het eerste moment geweldig, het klikte en we hadden een band en daarom is die het geworden en niet een paardje van 1.60 ofzo.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:40

Je zou eens ene praatje kunnen maken, maar of het meisje haar pony kwijt wil ligt er denk toch oko wel aan of zij het wel of niet erg vind om zand te happen

Kwa fjorden denk ik dat het karakter je moet aanstaan, heb zelf een haflinger en hoe superbraaf ik haar ook vind, de meeste mensen zeggen toch wel dat fjorden en hafs wat eh....byzondere karakters hebben.
Ik zie zelf aardig wat goed opgevoede leuke fjorden staan, al ben ik zelf helemaal fan van de haflinger en denk dat je tot nu toe of pech hebt gehad of dat karakter toch niet zo klikte.

Maar voorlopig staat de pony daar goed, dus kan je toch nog gewoon op je gemak verder kijken, twijfelen en beslissen?

Succes

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 08:27

Ik denk dat je eerst een passend en goedliggend zadel erop moet leggen, deze is veel te klein voor jouw deriérre en dat maakt het beeld niet echt sympathiek. Ook ligt het zewat op zijn hals dus geen wonder dat hij niet wil nageven, je zit hem letterlijk in de weg.

Gewoon nog een keer proberen maar nu met een passend zadel en dan bekijken of hij je groot genoeg of toch te klein is. Tenslotte twijfel je nu al dus waarschijnlijk weet je ook het antwoord al.

imaudy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 11:43

amondi schreef:
Ik denk dat je eerst een passend en goedliggend zadel erop moet leggen, deze is veel te klein voor jouw deriérre en dat maakt het beeld niet echt sympathiek. Ook ligt het zewat op zijn hals dus geen wonder dat hij niet wil nageven, je zit hem letterlijk in de weg.

Gewoon nog een keer proberen maar nu met een passend zadel en dan bekijken of hij je groot genoeg of toch te klein is. Tenslotte twijfel je nu al dus waarschijnlijk weet je ook het antwoord al.

Het beeld lijkt ook wat raar omdat de pony niet goed bespierd is. Het zadel had niks met het wel of niet nagevelijk lopen te maken. De pony staat eigenlijk niet eens aan de basishulpen. Door degene midden in de bak moest de pony vanuit harde draf in gelop "gepraat" worden . Toch was ze lekker vlot en galopeerde ze makkelijk onder mij.. Makkelijker bij mij dan bij dan bij het kleine meisje.
Het zadel is niet zo best, ik heb zelf een veel beter zadel, een prestige.
Als je het hele verhaal gelezen had dan wist je dat ik de pony zeker erg klein voor mij vind. Laat ik het zo zeggen. Zou de pony nog 10 cm kleiner zijn (en ik er dus niet op kon rijden) én zou de pony te koop staan dan zou ik geen minuut twijfelen en haar zo kopen.
Stel he, ik zou de pony kopen en ze zouden een kleinere pony kopen. Eeerlijk gezegd denk ik dat ze niet snel een pony vinden die in zo'n keurig gelijkmatig tempo loopt als deze. Ze bokt niet, ze rent niet weg, ze is lief met de verzorging. Ze trekt alleen het meisje af en toe uit het zadel, dat lost zich wel op als het meisje ouder en sterker wordt.
De ponies waar ik geweest ben waren niks van dat alles, de ene bokte, de andere gaf je bijna een schop als je bij de achterbenen kwam.
Waarschijnlijk ga ik niet vragen of ik haar mag kopen, de pony is gewoon super voor een klein ruitertje.

imaudy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 12:02

Arienette schreef:
Het ziet er misschien niet zo mooi uit, maar ik vind niet dat je je daardoor moet laten tegenhouden. Zolang je niet te zwaar bent kan die pony dat prima aan. Ik heb zelf het tegenovergestelde meegemaakt. Ik ben een ukkie van 1.58 en heb een paard gekocht van 1.74, het ziet er niet uit maar ik vond hem nou eenmaal vanaf het eerste moment geweldig, het klikte en we hadden een band en daarom is die het geworden en niet een paardje van 1.60 ofzo.

Ja, je hebt helemaal gelijk. Dat is ook het grote probleem bij het kopen van een paard, de klik is er tot nu toe niet geweest. Toen ik mijn eerste pony ging kopen, wilde ik eigenlijk heel graag een mangepony kopen waar ik weleens op reed. Het was echt een heel stout ponietje }> ,in het begin reed ik er als enigste op en hij had ook nog flink exceem. Later gingen er meer op rijden en toen ik hem wilde kopen wilden ze hem niet meer kwijt. Ik weet zeker dat ik er geen spijt van had gekregen als ik hem wel had kunnen kopen.

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:12

wel een klein beetje klein, maar ik vind het nogwel kunnen hoor.
een vriendin van mij heeft ook een pony en zij past er ook zo ongeveer op.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 12:23

Sily schreef:
Je zou eens ene praatje kunnen maken, maar of het meisje haar pony kwijt wil ligt er denk toch oko wel aan of zij het wel of niet erg vind om zand te happen

Kwa fjorden denk ik dat het karakter je moet aanstaan, heb zelf een haflinger en hoe superbraaf ik haar ook vind, de meeste mensen zeggen toch wel dat fjorden en hafs wat eh....byzondere karakters hebben.
Ik zie zelf aardig wat goed opgevoede leuke fjorden staan, al ben ik zelf helemaal fan van de haflinger en denk dat je tot nu toe of pech hebt gehad of dat karakter toch niet zo klikte.

Maar voorlopig staat de pony daar goed, dus kan je toch nog gewoon op je gemak verder kijken, twijfelen en beslissen?

Ik kan eigenlijk de situatie met de pony en zand happen moeilijk inschatten. Ze wordt er niet afgesmeten, ze glijdt zo langs de hals naar beneden eigenlijk .

Ik heb nog niet zo lang geleden op een fjordje gereden waar ik wel helemaal weg van was. Maar je raadt het al, niet te koop natuurlijk

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:58

Je kunt zelf ook heel veel aan de opvoeding doen, als het paard geen echt vervelende bedoelingen heeft moet je daar gewoon doorheen kijken...maar ik denk dat je de goeie nog niet gevonden hebt.....geef de moed niet op en zoek gewoon nog even verder....wie weet?

imaudy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 15:26

MirandaFuego schreef:
Je kunt zelf ook heel veel aan de opvoeding doen, als het paard geen echt vervelende bedoelingen heeft moet je daar gewoon doorheen kijken...maar ik denk dat je de goeie nog niet gevonden hebt.....geef de moed niet op en zoek gewoon nog even verder....wie weet?

Nee joh, je begrijpt het verkeerd . De pony op de foto heb ik zelf gefokt uit mijn vorige pony. Ik weet niet eens of ze te koop zou zijn.
Al beet ze dan wilde ik haar nog . Oke, ik ben een penny, ik geef het toe . Ik weet niet wat het beste voor de pony is, ik denk dat het het beste is als ze door een passend ruitertje bereden wordt.

imaudy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 16:24

imaudy schreef:
MirandaFuego schreef:

Nee joh, je begrijpt het verkeerd . De pony op de foto heb ik zelf gefokt uit mijn vorige pony. Ik weet niet eens of ze te koop zou zijn.
Al beet ze dan wilde ik haar nog . Oke, ik ben een penny, ik geef het toe . Ik weet niet wat het beste voor de pony is, ik denk dat het het beste is als ze door een passend ruitertje bereden wordt.

Volgens mij had ik jou verkeerd begrepen MirandaFuego . Twee dingen tegelijk doen kan niet blijkt . Je hebt het denk ik over de fjorden waar ik bij ben gaan kijken. De eigenaren gaven in alle gevallen gewoon een verkeerd beeld van de pony. Ik wil graag eentje die geen vervelende dingen heeft, gezond is en niet te oud is. Ik vind er vast wel eentje, maar simpel is het niet

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:11

Hmmm, gisteren een hele PB getypt, was hij zomaar weg! Wilde vragen bij welke fokker je was geweest en van welke merrie die ene Fjord was. En waar ergens woon je dan, dat je wel in de buurt van Balloo woont? Je bent welkom om mijn Fjordjes eens te komen bekijken hoor