Paard chippen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hebben jullie je paard gechipt?

Ja
Geen stemmen
Nee, maar ga het wel doen
Geen stemmen
Nee, ben ook niet van plan het te gaan doen
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

marquez

Paard chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 12:54

Hallo, misschien is hier al een topic over, maar kan het zo even niet vinden.

Vandaag was de dierenarts weer bij ons, om de paarden te laten inenten. En nou wees ze me er 'weer' op dat chippen verplicht is ofzo als je de paarden gaat vervoeren. Nou ik heb geen chip, vond het eigenlijk altijd onzin, want ik vervoer mijn paarden nooit, heb niet eens een trailer. Wel maak ik buitenritten enzo, maar weet niet of dat daarvoor ook verplicht is.
Maarja wat ik mij afvraag is of jullie allemaal je paard gechipt hebben, dat van plan zijn of het net als ik ook niet doen.
Ik zit er trouwens nu wel over na te denken, maar omdat ik er eigenlijk zo weinig vanaf weet hoe het zit enzo, hoop ik zo wat meer erover te weten te komen.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:58

Een chip is NIET verplicht.
Je kunt het ook via DNA onderzoek allemaal regelen, heeft een kennis van mij gedaan.(met een pluk haar, bloed etc) Het fijne weet ik er niet van...misschien een ander hier ???

opala

Re: Paard chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:06

Een chip is niet verplicht, maar een paspoort wel, wanneer je je paard wilt vervoeren per trailer. Of het moet onderhand weer veranderd zijn.

ikke

Re: Paard chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:08

Registratie is verplicht en de chip is daarvoor EEN mogelijkheid. DNA-registratie is een andere mogelijkheid. Daarnaast wordt op dit moment de irisscan onderzocht op bruikbaarheid.
Als je de registratie via DNA wilt, dan moet je dit aanvragen. Je krijgt dan een envelop met alle benodigde papieren thuis.

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:10

Ik heb mijn paard wèl gechipt èn er is een DNA-test gedaan.
Ik vind het veiliger

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:23

Thanx voor de reacties maar ik word er nog niet heel veel wijzer van, moet je nou altijd een chip, of alleen als je gaat vervoeren, of ook als je gaat buitenrijden?

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:24

je mag niet eens het erf af zonder

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:32

ah:) dus iedereen heeft zijn paard dus netjes gechipt? en wat zijn de consequenties als je het niet doet?

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:39

Vlover schreef:
Ik heb mijn paard wèl gechipt èn er is een DNA-test gedaan.
Ik vind het veiliger

Wàt vind je veiliger, de chip of de DNA test? Die chip is in ieder geval zeer discutabel qua veiligheid in meer dan één opzicht.
DNA-test is in mijn ogen veiliger: geen lichaamsvreemd object in het paard, DNA kan niet stuk gaan en ook niet veranderd worden.

Marsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:15

Waratje schreef:
DNA-test is in mijn ogen veiliger: geen lichaamsvreemd object in het paard, DNA kan niet stuk gaan en ook niet veranderd worden.

Precies! En daarom is ons paard DNA geregistreerd. Aan zo'n chip zitten niet veel meer voordelen aan gebonden. Bij diefstal kan een chip onklaar gemaakt worden, dus in dat opzicht heb je er ook niks aan.

Marquez: (zoals ik begrepen heb) moet je als je wilt buiten rijden, je paard zijn gechipt óf DNA gereigtreerd zijn.

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:54

en wat zijn de kosten? enne... wat zijn de gevolgen van geen chip hebben(als men daarachter komt)
aan de ene kant heb ik zoiets van: ja doe maar wel zo'n chip, maar aan de andere kant, mijn paarden komen amper het erf af, (bij het huis zit namelijk heel veel grond al) en dus af en toe een buitenritje, maar dat is niet heel vaak, dus heb ik zoiets van, om het nou voor die paar buitenritjes te doen?En waarom moeten paarden dan gechipt (of DNA) worden? vanwege diefstal?

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:05

hej ik heb allebj mijn paardjes wel laten chippen hoor en zo makkelijk maken ze de chip nou ook weer niet onklaar hoor!!!!
en zover ik het gehoor dheb is een chip in 2006 verplicht ofzo

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:13

oh, een chip is niet zo heel duur. bij mij kosste de chip 13 euro, paspoort 26

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:45

Valiant schreef:
hej ik heb allebj mijn paardjes wel laten chippen hoor en
zo makkelijk maken ze de chip nou ook weer niet onklaar
hoor!!!!
en zover ik het gehoor dheb is een chip in 2006 verplicht ofzo

Is een minuut voldoende traag?
Als het al nodig is, omdat ie niet al spontaan is overleden.......
Voor zover ik weet is de verplichting op hold gezet. Kijk even bij www.invisio.nl/antichip voor de juiste informatie.