Aanhangwagen trekken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Aanhangwagen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 09:25

Met welke auto (geen 4x4) kan je reglementair 2000 kg (dus een dubbele paardentrailer met 2 paarden) trekken?

Alvast bedankt voor alle tips...

Tenfold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:46

Er zijn een aantal grote MPV's die 2000 kg mogen trekken. Bijv. VW Sharon, Seat Alhambra. Dit is wel afhankelijk van type/motor. Via de site www.autoweek.nl kun je dit precies per type nagaan.

Sadie

Re: Aanhangwagen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:52

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:43

De meeste grotere bestelbussen (Mercedes Vito, VW transporter, Ford Transit) mogen het ook trekken.
Bedenk wel dat je bij genoemde wagens voor de meest krachtige motoren moet kiezen om een beetje mee te kunnen in het verkeer (en niet zoals vanmorgen die vrachtwagen op de snelweg met 50km/h tegen de brug op, omdat ie niet voldoende vermogen had om snelheid te maken!)
De betere 4x4's zijn hierop bedacht en hebben voldoende motorvermogen om een trailer goed te kunnen trekken (Land Rover, Mercedes, Toyota, Mitsubishi)

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 08:19

Bedankt alvast! Mijn pa ziet een 4x4 niet meer zitten, vrees ik.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:32

Kaat_E schreef:
Bedankt alvast! Mijn pa ziet een 4x4 niet meer zitten, vrees ik.

Oh? Een slechte auto of garage maakt nog geen slecht systeem.

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:33

Geen slechte auto, slechte garage misschien wel, maar dat is het probleem niet.
Hij drinkt veel (hoor ik ook van andere merken), is duur in onderhoud, niet handig in de stad en "jeeps" zijn niet populair bij "de mensen". 4x4s worden binnenkort ook zwaarder belast (kwestie van met terreinwagens moet je niet op de gewone wegen en om belastingontduiking tegen te gaan, voor zover ik het begrepen heb) en er zijn al groepen die specifiek actievoeren tegen 4x4s (banden platzetten enzo).
Dus mijn pa wil liever terug naar een "gewone" auto, maar dan uiteraard wel een stevig type, dat ook veilig een vann kan trekken. Als het bestaat.
Hij mag toch ook een beetje tevreden zijn met de auto die HIJ betaalt en waar HIJ mee rijdt (ook zonder vann, naar het werk bijvoorbeeld)?

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:17

Kaat_E schreef:
Met welke auto (geen 4x4) kan je reglementair 2000 kg (dus een dubbele paardentrailer met 2 paarden) trekken?

Een beetje 2 paards trailer heeft een groter laadvermogen dan 2000kg.
Gemiddeld heeft een 1 1/2 paard een laadvermogen van ca 1500kg.

Let dus op het LAADvermogen van de trailer en niet wat de trailer weegt of het totaal gewicht wat je trekt met betrekking tot de aanschaf van een auto.

Een BMW 5 serie kan het wel hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:39

Tequiro schreef:
Kaat_E schreef:

Let dus op het LAADvermogen van de trailer en niet wat de trailer weegt of het totaal gewicht wat je trekt met betrekking tot de aanschaf van een auto.

Hu? Volgens mij heb jij last van klokken en klepels.
De meeste twee-paards mogen 2000kg wegen (eigen gewicht + laadvermogen). Het gaat niet om laadvermogen, maar om de toegestane massa (MTM).
En nee, een BMW 5-serie mag geen 2000kg aan de haak hebben.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:44

Wij hebben destijds ook gezocht maar we hebben geen "gewone" auto gevonden die dat mocht trekken. Zelfs een Volvo Station niet.
We hebben toen een Nissan Primastar gekocht (net als de Renault Traffic en Opel Vivaro) wat een hele fijne bus is.
Inmiddels zijn wij op zoek naar een belasting vrije Amerikaan/Rangerover/Jeep, maar die zijn nogal schaars in onze prijsklasse.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:02

[/quote]
Hu? Volgens mij heb jij last van klokken en klepels.
De meeste twee-paards mogen 2000kg wegen (eigen gewicht + laadvermogen). Het gaat niet om laadvermogen, maar om de toegestane massa (MTM).
En nee, een BMW 5-serie mag geen 2000kg aan de haak hebben.
[/quote]

Of we begrijpen elkaar verkeerd

Ligt eraan of je een houten of polyester trailer hebt.
De auto waar wij mee rijden is een 5 serie en die mag het hebben[/quote]

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:24

--> MTM trailer: 2000

--> en waarom zou je niet letten op totaalgewicht van wat je trekt?

Een BMW 5 serie kan het wel hebben.[/quote]

--> bedankt, het is dus een dergelijke tip die ik hoopte te krijgen

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:39

met twee flinke paarden in een trailer kom je al gauw over de 2000 heen..... geen enkele personenauto die dat kan en mag trekken... en als dat wel mag wil ik heel gauw weten welk merk type dat dan is

Valina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:32

Ehm,... ik weet natuurlijk niet wat voor paarden er in die trailer komen, maar ik denk dat zo'n 2000 kg. een reeel gewicht is.
2 paarden van zo'n 600 kg.+ trailer zou volgens mij best (net) onder die 2000 kg. kunnen blijven.
Een Mercedes E mag dat gewoon trekken.
(Tenminste, die van ons mag 1900 kg trekken.)
Een bus, bijv. Opel Vivaro, mag 2000 kg. trekken, dus dat is vergelijkbaar en dan kun je toch een personenauto rijden!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:06

@Valina: Er is geen enkele personenauto te koop die 2000kg mag trekken, waarbij ik een MPV even niet als gewone personenauto zie.
De enige uitzondering die ik ooit heb gevonden is de oude Mercedes 300DT, die in de 80-er jaren is gebouwd. Deze stationcar is de enige wagen die ooit 2000kg op kenteken heeft gekregen.
Twee paarden van 600kg op een lichte twee-paards (<700kg) blijft inderdaad net onder de 1900kg, maar je marges zijn dan echt fietsen....
Daarbij wegen de meeste paarden meer dan hun eigenaren inschatten. Niet zonder reden heeft de politie Westfalia's die 2400kg mogen wegen!!! (Een slimme oom agent heeft het spul eens op de weegbrug gezet)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:28

Op http://www.caravantrekker.nl/ kun je álles vinden.

ikke schreef:
De enige uitzondering die ik ooit heb gevonden is de oude Mercedes 300DT, die in de 80-er jaren is gebouwd. Deze stationcar is de enige wagen die ooit 2000kg op kenteken heeft gekregen.

Je hebt helemaal gelijk Ikke en wij hadden zo'n ding. Met zo'n kar er achter was dat echter géén veilige combi.
Zelfs al mág het, dan nóg is het niet verstandig: het eigen gewicht van de trekker is érg belangrijk ivm de veiligheid. Zéker met levende have met een hoog zwaartepunt erachter is het aan te raden niet meer trekken dan de trekker weegt ook al zou dat volgens het kenteken (en jouw rijbewijs) mogen. Twee bewegende paarden achterin zijn écht wat anders dan een sleurhut.
Een 5-serie (of vergelijkbaar) mag en kan dit niet: levensgevaarlijk.

De meest praktische oplossingen als dagelijks vervoermiddel zijn de wagens zoals een Nissan X-trail, Kia Serrano, Hyundai Santa Fé etc. met die beperking van hun eigen gewicht.
Wij hebben niet zulke zware paarden en redden het met een 2-p aanhanger op 1600 kilo en dat trekt onze X-trail veilig en zeker. De 2000 die getrokken mág en door de motor makkelijk kán worden is in mijn ogen teveel. Het gaat er niet om of het veilig is als alles goed gaat, maar of je voldoende in huis hebt om jezelf en de paarden in situaties die NIET goed gaan te redden.
Paardenvervoer in een aanhanger is potentieel bloedlink.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:54

Volgens de CaravanTrekker:
BMW530Touring
eigengewicht: 1665 kg.
max.treingewicht: 3415 kg.
verschil = 1750 kg. en daar gaat wat er in de auto zit nog vanaf.

Neem 2 of 3 personen met wat bagage plus twee zadels = 300 kilo.

Zo ken ik nog wel wat autos met een hoog tot zéér hoog max. trekgewicht op kenteken die dit in de praktijk niet mógen trekken omdat hetmax. treingewicht ze gelíjk en vét onder de 1500 kilo dwingt.

Ander voorbeeld;

Hyunday Trajet 2.0 CRD
eigengewicht 1810
max.treingewicht 3560
verschil 1750

Etc. etc.......

Bedenk dat een gewichts erhouding van 80% als veilige grens wordt gezien voor caravans. Voor paardentrailers is 70% slimmer en dat houdt bij 2000 kilo een trekker in van 2850 kilo!!!!!!
Realiseer je dus goed waar je evt. mee op pad gaat

Valina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:43

@ Ikke: ik heb ook niet gezegd dat een personenauto 2000 kg mag trekken, ik heb 1900 kg. genoemd. De Opel Vivaro mag wel 2000 kg trekken, maar dat is geen personenauto.
Bovendien was de vraag niet of het veilig was om iets "net aan de maat" achter je auto te hebben, maar welke auto's het MOGEN.
Natuurlijk ben ik het met je eens, dat je beter wat trekgewicht over kunt hebben, dan het max. te benutten, maar daar ging het hier niet om, en dat heb ik ook geen moment betwist!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:50

Huertecilla schreef:
Ander voorbeeld;

Hyunday Trajet 2.0 CRD
eigengewicht 1810
max.treingewicht 3560
verschil 1750

Etc. etc.......

Nou vooruit dan:

Range Rover:

MTM 2504kg
treingewicht: 6504
verschil 4000kg

Juist, geen enkel probleem dus.

Sorry hoor, kon het even niet nalaten, dit was een te simpele inkopper voor mij

Erger nog, max. toegestane snelheid 30km/h:

MTM 2504kg
treingewicht 8504kg
verschil 6000kg!!!

Dit is geen flauwekul, ik heb een Defender met 6000kg trekgewicht, op kenteken!!

Overigens vraag ik me af of in NL treingewichten wel worden opgegeven. Ik heb daar nooit iets over in de wet, of instruktieboekjes teruggevonden. Bovengenoemde getallen komen uit de originele, engelse, handboeken, welke in de garages worden gebruikt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:15

ikke schreef:
Overigens vraag ik me af of in NL treingewichten wel worden opgegeven.

Ja.

Citaat:
Ik heb daar nooit iets over in de wet, of instruktieboekjes teruggevonden.

Beter kijken wellicht? Staat zelf op jouw rijbewijs genoemd

Oh, enneh ik heb ook een 109 met een 100 pk. zescilinder diesel van 3400 cc. waar 4500 kilo achter mág. Hang echter de 1600 kilo van aanhanger met paard liever achter de X-trail: stuk verantwoorder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:07

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Overigens vraag ik me af of in NL treingewichten wel worden opgegeven.

Ja.

Citaat:
Ik heb daar nooit iets over in de wet, of instruktieboekjes teruggevonden.

Beter kijken wellicht? Staat zelf op jouw rijbewijs genoemd

Oh, enneh ik heb ook een 109 met een 100 pk. zescilinder diesel van 3400 cc. waar 4500 kilo achter mág. Hang echter de 1600 kilo van aanhanger met paard liever achter de X-trail: stuk verantwoorder.

Nou heb ik geen showroom vol auto's om te checken, maar in de NL papieren van de Disco wordt nergens gesproken over een toegestaan treingewicht, alleen over max. aanhanger gewicht.
Op mijn huidige rijbewijs staat helemaal niks, alleen wat plaatjes van auto's zonder en met karretje.
Die Santana 6 cilinder zou ik best een trailer mee durven trekken, al wil ik meteen geloven dat de X-trail het veiliger kan. Heeft de Santana geen schijfremmen, overigens?? Voor de motor zal het niet echt een probleem zijn, verwacht ik; de Santana's hebben betere motoren dan de Land Rovers, daar hoeven we niet over te discusieren.
Ik heb een 88" met een 4 cil. benzine, daar MAG 2000kg aan geknoopt worden; ik denk dat ik dat maar niet ga uitproberen.........