Tips voor het maken van een buitenrit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tzatzi

Tips voor het maken van een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 23:51

Ik wil graag met mijn 5 jarige ruin buitenritten maken. Hij (en ik) is dat niet gewend. Afgelopen zondag is mijn vriend met een halstertouw meegelopen maar dat was niet zo'n succes. Mijn paard ging aan de kletter en mijn vriend moest het touw loslaten.
Heb je tips wat je wel en niet moet doen?

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:59

ik denk eerst rust beginne. niet gelijk verwachten dat je een buitenrit van minstens een uur kunt maken.
begin bijvoorbeeld eerst eens na het rijden in de bak met een klein rondje bos uit te stappen.
en bouw dat een beetje op. dus eerst na de les 5/10 min stappen in t bos
en als dat goed gaat kan je na n half les t bos eens proberen.
dus langzaam opbouwen

Jakary

Re: Tips voor het maken van een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:07

misschien kan er iemand met een ouder en rustig paard meegaan? Zo leert je paard dat niet alles eng is.
Bij mij gaat m'n vriend altijd mee met de fiets, mijn paard is namelijk nogal een angsthaas buiten en als m'n vriend dan voor me rijdt, dan gaat ze overal voorbij.

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:08

jah klopt he dat ken ik.
mijn paarden zijn helemaal niet bang. zijn van die stoere patsers. maar zodra me vriend mee fiets, dan gaan ze er gelijk vrolijk achteraan hobbele

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:10

Voor de rit altijd instappen in de bak, dat geeft jou de mogelijkheid om aan te voelen hoe het paard die dag is en het paard zich op jou en het feit dat hij aan het werk moet in te stellen.

Na de rit altijd uitstappen in de bak, dan associeert het paard het terugrijden niet met naar stal gaan en zal daardoor niet gaan racen.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:25

Samen met een rustig en geroutineerd paard (én buitenruiter) meegaan. Daar kunnen jullie allebei wat van leren.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:16

Ik ben beginnen buitenrijden met mijn paard toen ze 3,5 jaar was. In het begin ging ik altijd met een ouder, braaf paard mee. In het begin sjokten we daar achteraan, en na een tijdje gingen we ook wel eens op kop. Pas na een paar maanden ben ik voor het eerst alleen gegaan.

Ik zou iig nooit een halstertouw aan mijn paard hangen en dat door iemand laten vasthouden Stel het paard schrikt, die persoon moet loslaten, en dan hangt dan touw daar aan het paard, dat is gegarandeerd goed voor een vluchtreactie van het paard, en een grote kans op ongelukken.

Gewoon zorgen dat er een ander paard meegaat en in het begin je route goed plannen, zodat je niet teveel verkeer tegenkomt.

Succes!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:27

Met een ervaren paard mee naar buiten. Wat ook wilt helpen is veel met je paard buiten aan de hand gaan wandelen. Als je paard gewend is je overal langs te volgen zal hij ook gemakkelijker je vriend volgen als die ervoor loopt of ervoor fietst. Dan hoeft hij je paard niet eens vast te houden, maar dan kan je paard achter hem aan lopen wat extra vertrouwen geeft.

Gewoon beginnen met een rustig ommetje en dit uitbreiden tot langere ritten. En vooral enge dingen niet uit de weg gaan! Zelf rustig blijven ademen, en rustig tegen je paard praten dat er niks aan de hand is. Niet de teugels vastklemmen! Geef ze de ruimte om te kijken, en willen ze er langs draven? Prima, geef ze daar de ruimte voor, want dat is een natuurlijke reactie; maar wel in de door jou gekozen richting en tempo!

En gewoon stug volblijven houden! steeds een stapje verder, je paard moet jou gaan vertrouwen: jij zegt dat hij dr langs kan, dus dan is het veilig!

Ik ga inmiddels met mijn 3,5 jarige alleen naar buiten en dat begon ook eerst met wandelen, toen met iemand die ernaast wandeld en toen gewoon het diepen in gaat super, hij gaat (soms na wat aandringen) overal langs!