paard jaagt nieuweling weg, als baas in de buurt is

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

paard jaagt nieuweling weg, als baas in de buurt is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 19:37

sinds vrijdag staat er een friese 2 jarige merrie samen met mijn 7 jarige tink en zijn 6 jarige maatje ewald. beide ruin. ewald is de baas van de twee en friesje lutske ziet dat ook meteen en accepteert dat. gam is altijd banketstaaf rozewater geweest maar staat nu natuurlijk iets hoger in de rangorde dan de nieuwe in de 'kudde'.

nu gaat het op zich prima als ik niet in de buurt ben maar oh wee als ik er wel ben! hij doet niet superrot tegen lutske maar jaagt haar wel weg, oren naar achteren, tanden soms bloot en soms een hapje.
dit niet doorgaans maar wel redelijk vaak. zaterdag zelfs, ze stonden samen aan het hek te koekeloeren, maaike staat van zo'n 20m afstand te kijk en het is prima. ik kom naast maaike staan en ja hoor, wegjagen die hap!!

wat is dit nou? ik zeg een soort jaloersigheid maar bestaat dat onder paarden? beschermen is ook al door iemand genoemd, of laten zien dat ik 'van hem' ben?

is er iemand die dit naar pure paardentaal kan vertalen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:26

Gewoon bezitterigheid. Als ik op stal sta, en mijn Haf is in stal, dan mag de Tinker niet naar binnen. Wordt weggebeten, bedreigd en veel stoot-happen. Zelfde geldt trouwens ook andersom, maar dan in iets mindere mate. Staan ze buiten op de paddock, dan zijn ze wat vriendelijker, omdat er daar meer ruimte is, en ze elkaar toch niet effectief genoeg kunnen wegjagen

Dat denk ik

Karl66

Re: paard jaagt nieuweling weg, als baas in de buurt is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:39

Als jij als leider van de kudde veel aandacht aan de nieuwe merrie besteedt, is dat een bedreiging van zijn positie, omdat jij aangeeft dat ze een belangrijk dier is door haar aandacht te geven. Als jij er niet bent, dan is Ewald de leider en die geeft blijkbaar minder aandacht aan de merrie met als gevolg dat er dan geen bedreiging voor zijn positie is.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 20:49

ik geef d'r niet veel aandacht, en als ik bij haar sta dan doet hij niks. maar een eindje er vanaf... ewald kroelt ook wel eens met d'r, dat mag wel. maar ja die is ook de leider hè. of ik dat ben als ik er ben, weet ik niet.

bezitterig... ja dat is ook weer zo'n mensenbegrip hè?

eilleen333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:50

De paarden van mijn zus hebben dit ook.

Ze had Faram (een ruin van 1,52) en ze kocht Flicka erbij (een merrie van een paar maand en 70 cm hoog ong). Faram is sowieso best dominant, en hij jaagde achter Flicka aan. Wij namen het dan voor Flicka op, en beschermden haar.
Nu is Flicka 2,5 jaar oud, en krijgt ze wat meer praatjes. Inmiddels staat ze gewoon bij Faram in de wei, en het gaat prima.
Maar als wij kwamen werd Flicka gewoon zonder reden boos op Faram. Hem wegjagen als hij wou komen etc. Gewoon omdat ze wist dat wij het voor haar opnamen, en ze is gewoon stinkend jaloers. Inmiddels doen we dat ook niet meer (al een tijdje niet meer hoor ), en het gaat nu perfect. Het zijn echt dikke maatjes geworden.

Om terug te komen op jouw probleem: Ik denk dat je paard gewoon jaloers is. Dat hij het niet kan hebben dat een ander paard meer aandacht krijgt. En die aandacht mag zeker niet naar de nieuweling gaan, vind hij.
Maar het nieuwe paard staat er nog niet zo lang bij, en ik denk dat het vanzelf wel beter gaat. Zorg ervoor dat ze allemaal genoeg aandacht krijgen. Geef de nieuwe niet meer aandacht omdat ze zielig is, maar behandel haar net als ze rest. Ik denk dat het dan langzaamaan vanzelf minder wordt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 21:06

nee ik geef haar dus niet veel aandacht die gaat voor 90% naar gam, dus in die zin hoeft ie amper te delen. als ik bij haar sta doet hij het ook niet, wel als ik bij haar in de buurt en bij gam ben.

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:19

Is bij onze paarden net zo. Als ik buiten de wei op een afstandje sta te kijken is alles koek en ei. Staan ze elkaar lekker te kriebelen of zij aan zij te eten.

Stap ik er bij in, jagen ze elkaar weg, bijten elkaar en als ik niet oppas heb ik kans er tussenin klem te raken
Hoe je het ook wilt noemen, de een vind het niet goed als ik aan de ander zit. Jaloers? Bezitterig? Geen idee.
Maar als er geen mens in het land is, is er niks aan de hand.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:31

Vraag me ook af wat dat is, Par doet dat bij elk ander paard wat naar me toe wilt komen.
Alleen als ik er zelf naartoe loop niet, dan blijft ze staan of loopt mee, maar doet ze dus niets meer.

Maar als zij bij me staat en er komt er 1 aan, wie het ook is, dan wordt die weggejaagd.
Lijkt er een beetje op dat als ik er zelf naartoe loop ze het wel ok vind, maar dat ze niet naar mij toe mogen komen, behalve zij dan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 06:36

raar hoor, is er geen paardenpsycholoog in de zaal!?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:15

Is in feite dominant gedrag. Jij wordt door Ewald als lid van de kudde beschouwd (onder zijn leiding dus) en moet beschermd worden tegen Lutske. Júist omdat je geen permanent deel van de kudde uitmaakt blijft hij dat iedere keer doen. En omdat jij geen permanent deel uitmaakt van de kudde is het ook niet zo dat jij als kuddeleider wordt geaccepteerd, op het moment dat jij wél deel uitmaakt van de kudde.

Het zal na verloop van tijd uitdoven, dit gedrag.

Wat je zou kunnen doen als je het probleem sneller wilt oplossen, is een uur (of langer) deel uitmaken van de kudde, zodat Ewald ziet dat Lutske jou niet bedreigd. Je zult moeten wachten tot Ewald toestaat dat jij kennismaakt met Lutske, als onderdeel van zijn kudde. Zoals dat normaalgsproken onderling ook wordt 'geregeld'.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:12

gammon bedoel je denk ik? want die jaagt op haar, en ewald is de leider van de kudde. die doet het mondjesmaat.

maar dit klinkt inderdaad wat meer naar paardentaal. de komende dagen hoop ik inderdaad meer tijd in de wei rond te brengen, als het redelijk droog is.

we zullen zien, bedankt!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 12:44

ik vergeet eigenlijk te melden dat hij het ook bij de hond doet, logisch ook omdat het toch een hond is. maar ook de katten jaagt hij weg als ze bij me in de wei willen.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:51

Mijn paard is ook nogal bezitterig als ik in de paddock sta. Zodra ik hem aan de hand meeneem is het gelukkig over.
Waarom? Blijft moeilijk in te schatten. Mijn paard doet ook heel lelijk als er paarden in de bak lopen (bak is naast de padock) en ik ben aan het lesgeven. Ben ik er niet dan is er niets aan de hand.