Mag een stomerij dat zomaar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

texeenmaikey

Mag een stomerij dat zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 17:12

Ik Had een tijdje terug mijn dekens naar de stomerij gebracht om ze te laten stomen. Maar hun hebben ze gewassen en dat was niet de afspraak. (Voor de duidelijkheid het gaat om 3 dekens)

Nu zijn mijn dekens aan de buitenkant wel schoon maar aan de binnenkant dus niet , en dat niet alleen mijn ene deken is nu niet meer waterdicht (die kan dus nu weer wegbrengen) en nog 1 daar ligt de hele voering van los (Ik had hem heel weggebracht). Mijn 3de deken is dan nog het meest bespaard gebleven van allemaal.

Nu had ik er 3 van de 2 weer terug gestuurd (die andere heb ik thuis gehouden omdat ze al genoeg verknald hadden en dat wisten ze ook). Het duurde ruim 3 weken voordat ze weer wat z'n lieten horen. Dat ik dan toch maar vergoeding moest krijgen voor de dekens ik al blij, maar toen kwam er nog meer gezeur. Ze wouden graag weten wat ze kosten en een bedrag genoem (en dat was al niet eens bedrag van wat ze met z'n 3e kosten hadden) die vrouw aan de telefoon vond dat dat bedrag veel te duur was voor dekens want die zijn zo duur (omdat er 2 van de 3 maat kleinmaatjes zijn) .

Nu kreeg ik zaterdag een brief in de bus met het voorstel dat ik 70% van de aankoopwaarde terug kreeg. Nu zullen jullie wel denken mens wat zeur je dan. Er is 2 keer via de telefoon belooft dat ik hoe dan ook mijn dekens terug zou krijgen omdat nu er toch niets aan het. Maar mooi niet dus ik kan ze terug krijgen maar dat houden weer zoveel % in van die 70 %, en hun schenken ze dan aan een goed doel. Maar daar ben ik het helemaal niet eens.

Kan iemand mijn vertellen of ze dat zomaar mogen doen? Ondanks dat ze beloofd hebben dat ik ze terug zou krijgen. De dekens die ze daar nu hebben. Zijn de deken waar de voering van los is en de deken die alleen niet schoon was aan de binnenkant ( die kan ik dus nog gebruiken)

sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

blensink

Re: Mag een stomerij dat zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:21

Voor zover ik weet kan je paardendeken niet laten stomen, of het moet tegenwoordig via andere methodes gaan. Tien jaar geleden heb ik ook in een stomerij gewerkt, daar hing een brief dat alles voor eigen risico ging, juist met stomen willen er weleens dingen kapot gaan door de chemische troep die ze gebruiken. Wij gaven dus nooit geld terug.
Persoonlijk vind ik wel dat deze stomerij je goed had moeten inlichten. Dat hebben ze dus waarschijnlijk niet gedaan. Had je aankoopsbonnen aan hun gegeven zodat ze weten dat je aankoop waarde zo hoog is. Omdat ik het gek vind dat ze het eerst willen vergoeden en later pas die 70% van het aankoopsbedrag.
In ieder geval veel sterkte toegewenst.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:24

Sorry heb er geen verstand van .. maar wel raar dat ze eerst beloven alles te vergoeden en nu nog maar 70% van de aankoopsprijs succes ermee in ieder geval

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:25

Het is op zich logisch dat je niet 70% van de aankoopwaarde èn de dekens terugkrijgt. Dan zou je meer dan schadeloos gesteld zijn omdat je de waarde van je dekens betaald hebt gekregen, en ook nog eens je dekens hebt die een bepaalde waarde hebben.

Normaal gesproken krijg je de dagwaarde van hetgeen beschadigd is (is in jouw geval blijkbaar vastgesteld op 70% van de nieuwwaarde) en krijg je je deken niet terug.

Wil je je deken wel terug, dan zal van de dagwaarde een bepaalde restantwaarde (dit is het bedrag dat je deken nu nog waard is) worden afgetrokken. Het bedrag dat overblijft krijg je, net als je deken, terug.

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 17:40

Nee ze hebben me niet ingelicht over dat ze niet stomen maar wassen. Want dan had ik ze daar ook niet achter gelaten.

Dat snap ik ook wel. Maar dan vind ik het nog raar dat er eerst belooft dat ik ze terug zou krijgen omdat ze er toch niets aan zouden hebben.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:05

volgens mij kan dat niet zomaar, en dat schenken aan een goed doel zal hun eigen portomonee wel zijn?

Wij hebben iemand hier in de omgeving die dekens wast en ik heb daar nog nooit klachten over gehad. Ik weet trouwens ook niet of je dekens wel 100% haar vrij kunt krijgen...

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:06

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo raar.
Je hebt de dekens al in gebruik gehad, en ze waren al vies, dus ik vind het niet raar dat je maar 70 % terug krijgt. Ik vind 70 % een heel redelijke vergoeding. En je hebt ze waarschijnlijk zelf verteld dat je toch niets meer aan de dekens hebt [nu ze beschadigd e.d. zijn], dan vind ik het niet raar dat ze ze aan een goed doel geven. Ze vergoeden tenslotte de dekens, en dan wil je ze ook terug? Dan betalen ze dus in principe voor de dekens, en is het hun eigendom.

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 18:15

Nee ik heb ze niet verteld dat ik niets meer aan dekens zou hebben. Want dat wist ik dat ik ze niet terug zou krijgen. En ze houden niet alleen de deken waar de voering van los is maar ook staldeken waar alleen een berg haren in zijn blijven zitten.

@RUBYWHITE: Alle haren krijgen je er wel net uit maar er zaten nog net zo veel haren in als dat ik ze wegbracht

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:13

is een erg vervelend iets, maar van de ene kant kun je wel blij zijn dat ze iets vergoeden.
Ik kreeg toen helemaal niets, want dat was op eigen risico en ik moest dan ook kunnen bewijzen dat dit voor het wassen nog niet zo was...., tja dat wordt erg moeilijk!

Misschien even iemand bellen (rechtsbijstand) ofzo, ben je daar niet voor verzekerd? Dan kunnen zij je wel vertellen wat je rechten zijn.

Vind het wel sneu dat ze die dekens niet terug willen geven.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:23

Lastig te lezen stukje. Beetje verkeerd taal gebruik. Maar ik vind het raar dat ze daar niet weten hoe ze een deken moeten wassen. Als ik al zo om me heen kijk is dat al duur genoeg, dus vind ik dat ze er ook een gedeelte van moeten vergoeden. Hoeveel ligt er natuurlijk aan. Als het oude dekens zijn wordt dat minder. 75 % vind ik wel redelijk. Ik zou voor de 80% proberen te gaan.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:26

Ik zou er voor tekenen, om elk jaar mijn dekens naar die stomerij te brengen, ze te laten verprutsen en dan toch nog 70% van de nieuwwaarde retour te krijgen.
Dat is een afschrijving van 30% per jaar (even aangenomen dat je ze niet maandelijks laat reinigen...). Omgerekend is dat nog altijd goedkoper dan elke 3 jaar nieuwe dekens, en die van mij doen meestal niet langer met een winterdeken dan 3 jaar (lang leve het prikkeldraad).

Tip voor volgend jaar: 's zomer de dekens op een (schoongeveegd) erf uitleggen en er met de hoge druk aan beide kanten over heen gaan. Daarna lekker in het zonnetje laten drogen. En waterdichte dekens kan ook gewoon ophangen en afsponzen. Om het aankoeken van vuil keer op keer tegen te gaan: éérst de deken met een harde borstel poetsen, dan pas van het paard afhalen en het paard gaan poetsen! Kun je bij de bravertjes zelfs met een bezem doen!

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:28

Nou als ik jou was dan zou ik je zweetdekens iig niet laten stomen
heb ik een keer gedaan, had nieuwe zweetdeken, maar mn pony had schimmel, dus ik dacht ik laat hem mooi stomen, nou kostte ten eerste 30 euro , en daarnaast was mn zweetdeken even een maatje gekrompen
en de leren sluitingen waren lekker verrot..
dekentje van 80 euries

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 23:02

We hebben wel een rechtsbijstand verzekering. Ik zal morgen eens langs gaan bij onze tussenpersoon Kijken of hij mij kan helpen.

De volgend keer breng ik ze ook zeker niet meer weg

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 01:00

Een rechtsbijstandsverzekering inschakelen voor 3 dekens, vind je dat niet wat teveel?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:06

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je wilt laten stomen ipv wassen? Stomen wordt eigenlijk door geen enkele dekenfabrikant aangeraden.
Van mij zijn ze een keer een deken kwijt geweest ( uiteindelijk nog wel gevonden ) maar ik zou een volledige vergoeding krijgen.