Wel of geen achterijzers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Wel of geen achterijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 13:47

Ik had een discussie met iemand over het wel of niet nemen van achterijzers. Het zit namelijk zo: mijn 3,5 jarige staat nu nog zonder ijzers, maar omdat zijn voorhoeven ongelijk zijn, en wat scheef afslijten verwacht ik dat mijn hoefsmid me zal adviseren om er ijzers onder te zetten. Mijn paard loopt nu prima zonder ijzers, maar doordat ze wat ongelijk afslijten vrees ik dat hij ze ook ongelijk belast of gaat belasten.

Ik wil er alleen geen achterijzers onder hebben. Niet alleen financieel, maar ook omdat het me niet nodig lijkt. Z’n achterhoeven zien er goed uit, slijten wellicht ook iets scheef, maar niets dramatisch. Daar komt bij dat ik hier op stal zat paarden met 4 hoefijzers op het erf of gangpad zie glijden, terwijl mijn ijzerloze paard daar nooit last van heeft. Dus lijkt het mij dat hij met alleen voorijzers ook wat meer grip houdt.

De voorstander van achterijzers met wie ik sprak vond dat het voor de stand van het paard beter was om op vier ijzers te staan. Maar eigenlijk had ik het idee dat zij er nooit over na had gedacht.

Waarom zouden jullie wel of niet voor achterijzers kiezen?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:51

In jouw geval kan je hem best alleen voor op een ijzer zetten. Zou het mbt het scheef afslijten nog even met de hoefsmid bespreken, Misschien kan hij bijv. zonder ijzers blijven als hij regelmatiger bekapt wordt? Achter zou ik pas ijzers doen als je paard zoveel op de weg komt zodat zijn voeten te kort worden.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 14:17

We lopen opzich wel al aardig wat over verharding. We maken minstens 1x per week een buitenrit, waarbij we waar mogelijk wel gebruik maken van ruiterpaden en bermen, maar met nat weer zijn die vaak slecht begaanbaar.
Ook wandelen we veel door een park of over het erf. In het park is dat deels ook over bermen en onverharde paden, maar ons erf bestaat uit bestrating en asfalt (en is wel zo'n maat dat je ruimte zat hebt om het rond te wandelen).

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:18

Ik heb de paarden ook pas rondom op ijzers staan als ze op hoger niveau lopen en ik ze rondom in de schroeven wil zetten zeg maar, tot dusver heb ik er geeneen gehad die last van alleen voor ijzers.

Als de hoeven achter niet noemenswaardig slijten zou ik kiezen voor alleen voor.

Nu ben ik niet zo'n hoefijzerdeskundige maar alleen voor is toch echt wel heel gangbaar, lijkt me geen probleem.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:24

Hier hebben ze wel rondom ijzers. De trainingen zijn voornamelijk over de weg. En aangezien ze hier alleen maar asfaltwegen kennen en geen heerlijke bospaden, slijten de hoeven dus veel te snel wanneer er geen ijzers onder zitten.

polly2

Re: Wel of geen achterijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:28

Wat niet odig is...is niet nodig zeg ik altijd. lekker simpel hè!
Dus...alleen achter doen als het nodig is en uit jouw verhaal kan ik opmaken dat dat dus neit het geval is.
Mijn merrie heb ik alleen in de zomer ook achter op ijzers, vanwege de westrijden die ik rijd, dan kan ik kalkoenen indraaien (ik rijd veel op kleigrond).
In de winter heeft ze alleen voor ijzers...omdat ze die nodig heeft ivm afslijting...anders had ik haar in de winter helemaal zonder beslag gedaan.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:41

Zonder achterijzers is ook wel makkelijk in een kudde ze kunnen elkaar minder makkelijk verwonden. Want trappen met achterijzers kunnen hele gemene sneetjes opleveren weet ik helaas uit ervaring.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 15:47

@gouda: had ik niet eens aangedacht; stom want ik heb ook helaas die ervaring... en zou het vervelend vinden als mijn paard een ander zou verwonden. Vooral omdat ik hem zo graag samen losgooi of in een groep in de wei; en mijn paard is nogal speels.

@sjonniej: ik ken de situatie in de Maasdijk, daar zijn weinig andere mogelijkheden voorhanden. Mijn paard staat echter ten oosten van Maassluis, en daar hebben we gelukkig meer groen en ruiterpad tot onze beschikking.

Ik zal het nog met mijn hoefsmid bespreken; maar ik ga voor alleen ijzers voor, [of uberhaupt geen ijzers als de hoefsmid denkt dat dit kan]

Onassa

Re: Wel of geen achterijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:52

Ik zou het met je hoefsmid bespreken, dat is de deskundige.
maar indien het niet nodig is, zou ik geen ijzers achter doen.
Mijn merrie heeft de afgelopen zomer wel rondom ijzers gehad, maar nu heb ik ze achter eraf gelaten.
Want het beste beslag......is altijd nog geen beslag (als de hoeven dat toelaten).

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:24

Eerlijk gezegd zou ik ook geen voorijzers nemen als je paard nu goed loopt. Ik zou er eerder voor kiezen om de smid iets vaker te laten komen om het weer netjes bij te werken. Scheelt ook weer een hoop geld

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:26

mijn 3 jarige toendertijd(nu 4) had ook erg scheve hoeven die zo afsleten,
hij liep erg veel over straat en de smid heeft me aangeraden om er 4 kant op ijzers te zetten,
van het glijden merk je wel iets,
in het begin als je paard het niet gewend is helemaal,
als ze toe zijn aan nieuwe ijzers zijn ze ook spiegelglad,
verder merk ik dat mijn paard nu goed met die ijzers om kan gaan,

Jisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:27

ik zet die van mij altijd zomers rondom en s'winters alleen achter
heb ik tot nu toe nog bij al me paardtjuhs gedaan

Anike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:21

Die van mij staat ook rondom op ijzers.. Dit is ook nodig..
Glijden heeft ze geen last van, alleen als ze idd aan vervanging toe zijn..

Ik zou het gewoon overleggen met je smid, hij is tenslotte degene die het wel zou weten toch??

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:31

Javayo schreef:

@sjonniej: ik ken de situatie in de Maasdijk, daar zijn weinig andere mogelijkheden voorhanden. Mijn paard staat echter ten oosten van Maassluis, en daar hebben we gelukkig meer groen en ruiterpad tot onze beschikking.

Maar ik moet trainen voor de samengestelde sport (aangespannen). Dus dan zijn de ruiterpaden in Maassluis/Vlaardingen ook te weinig. Daar rijden we ook regelmatig heen Maar dat is dan nog niet eens de helft van de hele rit door het gras.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:27

ik heb 3 paarden, die staan bij elkaar in de wei overdag. 1 paard is voor beslagen (speciaal beslag) maar achter wil ik geen ijzers...die kunnen teveel schade aanrichten !

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:28

Mijn paard heeft ook alleen aan de voorhoeven ijzers, er zijn nu namelijk bezig om haar wat minder plat op d'r hoeven te krijgen. Achter heeft ze geen ijzers, die hoeven zijn goed van vorm en stand en slijten gelijk. Niet nodig dus daar geen ijzers.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:37

mijn 3,5 jarige had wel ijzers voren en had nergens last van deze heb ik eronder laten zetten omdat zijn hoeven op een gegeven moment heel erg snel zijn gaan splijten en omdat ik veel naar buiten ging.
Nu is hij weer blootvoets en ik heb ze eronder uit laten halen mijn paard loopt ook niet 100% recht of recht ze lopen ook schuin af maar slijten niet heel erg mijn smid doet hem gewoon zo bekappen als hij loopt dus je smid kan de stand van je paard zijn hoeven aanpassen op de manier hoe die loopt ook zonder ijzers!